marantwen Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Mistet litt girolje da jeg skiftet girolje temperatursensoren på min disco 2 td5 2002 mod. for noen uker siden. Ikke veldig mye så jeg har kjørt med bilen etter dette. Men da giringa begynte å endre seg tenkte jeg at det var lurt å fylle på litt olje igjen. Åpnet påfyllingspluggen og da rant det ut mer en liter fra kassa. Prøvde igjen idag og det renner fortsatt kraftig fra påfyllingshulet. Fargen på oljen er brunrød. Skiftet automatgirfilter og olje for et halvt år siden og fulgte påfyllingsprosedyren til punkt og prikke. bilen har gått som en klokke - helt til nå Gode råd mottas med stor takk - Regner med at den ikke er kjørbar og skjønner ikke hvordan jeg skal få fyllt på riktig oljemengde igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Er det ikle Zf hp2 kasse på disse? Da skal i tilfelle oljenivået sjekkes med motor i drift. Om du sjekker når motor er av vil det renne ut.. har du sjekket hva manualen sier om peiling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marantwen Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2017 Har sjekket både med med motoren på og av og det renner like mye. Ifølge manualen skal det renne ut en 2 millimeter tynn stråle når riktig nivå er nådd. Det gjorde det før jeg skiftet varme sensoren, og nå renner det ut mye mer?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Har du veksla i mellom girene også? Den genererer jo neppe olje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marantwen Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2017 Skjønner ikke mye av dette har nemlig også vekslet mellom gira med med motor på og da sprutet det fortsatt ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Har du vurdert å tappe ned, og fylle ny olje på igjen ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marantwen Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2017 Vet ikke helt hva som gjorde susen, men etter at jeg satte på brekket sluttet det å renne og jeg fikk fyllt opp til riktig nivå igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Motor i gang,riktig turtall,girposisjoner utført riktig,riktig temperatur på olja,flatt plassert bil,mm.? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 For å få dette helt riktig må du. 1. Start med ikke for varm motor. 2. Flatt parkert, bilen i level. ( Ønsker du å skifte en liten liter kan du nå åpne påfyllings pluggen ) Det renner ut til du er på nivå med plugghullet. 3. Start motoren 4. Shalt gjennom alle girene mens motoren går, noen sekunder i hvert gir, og tilbake til Park. La motoren fortsette å gå på tomgang. 5. Gå under bilen å fyll på olje ( Dexron III ) til oljen renner ut av på fyllingshullet i en tynn ståle ( uten skum ) 6. Nå bør du ikke ligge over 45 grader C på oljen for at nivået skal bli helt rett ( derav punkt 1 ) 7. Montere påfyllings plugg med rett moment. Sånn nå har du oppnåd helt korrekt nivå med olje på din automat kasse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Og husk at det er påfyllings- og ikke tappehullet du skal sjekke strålen på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HansChristian Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 På 10/13/2017 den 13.31, marantwen skrev: Vet ikke helt hva som gjorde susen, men etter at jeg satte på brekket sluttet det å renne og jeg fikk fyllt opp til riktig nivå igjen. Kan det være slik at oljen pumpes/beveger seg forskjellig (og dermed at nivået også oppleves annerledes) ut ifra om utgående aksling roterer eller ikke? -forutsatt at du har hatt bilen på en to-søylet bukk eller lignende slik at hjulene roterer når brekket ikke er på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 På 13.10.2017 den 13.31, marantwen skrev: Vet ikke helt hva som gjorde susen, men etter at jeg satte på brekket sluttet det å renne og jeg fikk fyllt opp til riktig nivå igjen. Det er slik at vedlikeholds boken beskriver - dra opp handbrekket - som en del av forberedende for denne operasjonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HansChristian Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Det kunne være interessant å vite hvorfor nivået inni kassa endrer seg ut ifra om brekket er på eller ikke. Det er sikkert noen her inne som kan forklare det på en enkel måte. Så vidt jeg vet er det vel f.eks ikke noen oljepumpe på utgående aksling av kassa? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Kun sammentreff. De skal ikke kunne påvirke hverandre. Korrekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suprlite Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 (endret) På 10/17/2017 den 9.16, HansChristian skrev: Det kunne være interessant å vite hvorfor nivået inni kassa endrer seg ut ifra om brekket er på eller ikke. Det er sikkert noen her inne som kan forklare det på en enkel måte. Så vidt jeg vet er det vel f.eks ikke noen oljepumpe på utgående aksling av kassa? Grunnen til at brekket skal stå på er at bilen skal holdes i ro når du skal sjalte igjennom gearene og krype under bilen og peile gearolja med motoren igang. Brekk/ikke brekk skal ikke utgjøre noe nivåforskjell på kassa.. Endret 23. desember 2017 av suprlite Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.