Gå til innhold

for mye olje i automatgir kassa disco 2?


marantwen

Anbefalte innlegg

Mistet litt girolje da jeg skiftet girolje temperatursensoren på min disco 2 td5 2002 mod. for noen uker siden. Ikke veldig mye så jeg har kjørt med bilen etter dette. Men da giringa begynte å endre seg 

tenkte jeg at det var lurt å fylle på litt olje igjen. Åpnet påfyllingspluggen og da rant det ut mer en liter fra kassa. Prøvde igjen idag og det renner fortsatt kraftig fra påfyllingshulet.

Fargen på oljen er brunrød.

Skiftet automatgirfilter og olje for et halvt år siden og fulgte påfyllingsprosedyren til punkt og prikke.  bilen har gått som en klokke - helt til nå 

 

Gode råd mottas med stor takk -  Regner med at den ikke er kjørbar og skjønner ikke hvordan jeg skal få fyllt på riktig oljemengde igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få dette helt riktig må du.

 

1. Start med ikke for varm motor.

2. Flatt parkert, bilen i level. 

( Ønsker du å skifte en liten liter kan du nå åpne påfyllings pluggen ) Det renner ut til du er på nivå med plugghullet.

3. Start motoren

4. Shalt gjennom alle girene mens motoren går, noen sekunder i hvert gir, og tilbake til Park. La motoren fortsette å gå på tomgang.

5. Gå under bilen å fyll på olje ( Dexron III ) til oljen renner ut av på fyllingshullet i en tynn ståle  ( uten skum )

6. Nå bør du ikke ligge over 45 grader C på oljen for at nivået skal bli helt rett ( derav punkt 1 )

7. Montere påfyllings plugg med rett moment.

 

Sånn nå har du oppnåd helt korrekt nivå med olje på din automat kasse:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/13/2017 den 13.31, marantwen skrev:

Vet ikke helt hva som gjorde susen, men etter at jeg satte på brekket sluttet det å renne og jeg fikk fyllt opp til riktig nivå igjen.

 

Kan det være slik at oljen pumpes/beveger seg forskjellig (og dermed at nivået også oppleves annerledes) ut ifra om utgående aksling roterer eller ikke? 

-forutsatt at du har hatt bilen på en to-søylet bukk eller lignende slik at hjulene roterer når brekket ikke er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2017 den 13.31, marantwen skrev:

Vet ikke helt hva som gjorde susen, men etter at jeg satte på brekket sluttet det å renne og jeg fikk fyllt opp til riktig nivå igjen.

 

 

Det er slik at vedlikeholds boken beskriver  - dra opp handbrekket -  som en del av forberedende for denne operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 10/17/2017 den 9.16, HansChristian skrev:

Det kunne være interessant å vite hvorfor nivået inni kassa endrer seg ut ifra om brekket er på eller ikke. Det er sikkert noen her inne som kan forklare det på en enkel måte. Så vidt jeg vet er det vel f.eks ikke noen oljepumpe på utgående aksling av kassa?

 

Grunnen til at brekket skal stå på er at bilen skal holdes i ro når du skal sjalte igjennom gearene og krype under bilen og peile gearolja med motoren igang.

Brekk/ikke brekk skal ikke utgjøre noe nivåforskjell på kassa..

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...