Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
WildRover

DAB+antenne for skjult montering

Recommended Posts

Finnes det DAB-antenner som er laget/egnet for å monteres skjult, f.eks. inni et dashbord? Hvor får jeg tak i det?

Har prøvd med splitter på FM-antennen, men det går visst ikke på Mini (noe jeg også ble fortalt av Bilradiospesialisten). Vindusantenne er vurdert, men må jo plukke ned halve bilen for å få det skikkelig.

Er dette på en mini?? Type ny som bmw byge? Foe isåfal er det vell optisk system. Og da kan det hende at du må få tak i en boks å kovle i mellom forsterker og radioenhet. Dension getaway har løsninger i alle prisklasser. 

Har en volvo v50 hvor det er optisk system. Og veldig typisk bmw patent.

Forsterker og styringsenheter ligger bak i bilen og det eneste radioen i dashbordet gjør er egentlig å være en type fjærnkontroll. 

At noen i det hele tatt VURDERER DAB+, er meg en gåte.

Har kjørt 1300km siste dager, med unnak i VELDIG lange tuneller, har nettradio dekning overalt. Dataforbruket er neglisjerbart, i praksis. Da kan jeg hører på favorittkanalen BBC World services, non-stop !

FM er død, DAB ble aldri levende, leve radioen !

BMW-type Mini ja, R56, 2009 modell om det sier noen noe som helst :)

Det er optisk system i bilen ja, dette linker cd-skifter og dab-modul til hovedenheten. Samme prinsipp som enkelte nyere LR, om jeg ikke tar helt feil. Akkurat dette har jeg fått til, monterte en mObridge-boks. Mangler bare antennesignal inn på den boksen. Venter på pakke fra østen nå, så får vi se hvordan det går.

Dension kommer ikke inn i noen av mine biler, da tar jeg heller med meg sangbok og synger selv :D

Jeg har montert vindusantenne i to biler nå, og det går ganske så kjapt. Du limer fast jordingen og legger kabelen bak a-stolpepanelet. Det er som regel én skrue/bolt bak et SRS-merke som holder dette panelet, pluss en klips eller to nederst. Så er det bare å slippe kabelen rett ned og evt. bruke en ståltråd/trekkefjær e.l. for å få den bort til stereoen. (Som selvfølgelig må trekkes ut.)

Kjør på!