Jump to content
LRforum
telindnor

Hva er "Indre drivledd/aksel vs foran" feil på FL1

Recommended Posts

Sønnen min er på vei fra Surnadal og hjem med Freelanderer1 2006 td4 på høstferie til helgen. Freelanderen lager lyd i venstre svinger og i humper og han har vært en tur hos pederover og i dag på verksted. De har gitt diagnosen "indre drivledd/aksel vs foran og slakke i hjullager foran, mest på venstre side".

Hva trenger jeg av deler og utstyr for å fikse dette. For meg var dette litt kryptisk. Hjullager kjenner jeg altså, men på FL sier ikke de andre termene meg noe. Noen som har tydningen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det ikke det andre kaller CV-ledd da? :)

 

Kjenner ikke hvordan oppsettet på FL1 er, men på FL2 så kreves det ikke annet enn rå makt og kanskje et brekkjern for å få ut stikkakslingen - og ei tøyfille å stappe i hullet etter at man har fått nappet den ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

CV-leddet sitter ytterst jfr gammel tolkning.

Men constant velocity joint, jevnhastighetsledd på norsk, sitter også innerst på mange drivaksler.

Dog er ikke mellomakselkryss et CV-ledd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minutter siden, gautes skrev:

CV-leddet sitter ytterst jfr gammel tolkning.

Men constant velocity joint, jevnhastighetsledd på norsk, sitter også innerst på mange drivaksler.

Dog er ikke mellomakselkryss et CV-ledd.

 

Men hva skal jeg bytte da Gaute. Der kom det jo bare en masse "greske" tegn og forklaringer :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det leddet som sitter nærmest girkassa, på akselen som går ut til hjulet. Tenk personbil, ikke gammel LR :)

Vet ikke om du får kjøpt kun leddet. I linken til krokansjefen over her, følger akselen med, men ytre ledd må flyttes over. Da bør du ha ny mansjett til det leddet også. Jeg hadde vurdert sterkt å bytte komplett aksel (inkl ytre ledd), så slipper du å bytte det ytre leddet igjen om et år.

Men hadde vært interessant å vite hvorfor de mener dette er gåent. Leddet er ikke som et vanlig CV-ledd, det er 3 hjul som glir i hvert sitt spor. Helt normalt å ha slakke i lengderetningen her.

Edited by WildRover

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, WildRover skrev:

Det leddet som sitter nærmest girkassa, på akselen som går ut til hjulet. Tenk personbil, ikke gammel LR :)

Vet ikke om du får kjøpt kun leddet. I linken til krokansjefen over her, følger akselen med, men ytre ledd må flyttes over. Da bør du ha ny mansjett til det leddet også. Jeg hadde vurdert sterkt å bytte komplett aksel (inkl ytre ledd), så slipper du å bytte det ytre leddet igjen om et år.

Men hadde vært interessant å vite hvorfor de mener dette er gåent. Leddet er ikke som et vanlig CV-ledd, det er 3 hjul som glir i hvert sitt spor. Helt normalt å ha slakke i lengderetningen her.

 

Godt spørsmål. Verkstedet kunne skaffe ny drivaksel, hele biten med ledd i begge ender, til 4645.- På nett, Island 4*4,  Britpart til 41,66GBP. Ville nok kanskje valgt noe annet enn Britpart men allikevel...!

Jeg kommer til å få hjullagerne byttet nå i denne omgang. Det må gjøres på verksted da lageret vistnok må presses ut og jeg ikke har tilgang til denslags utstyr?! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du må bytte indre ledd evt. halv/hel aksel avhengig av deletilgang.

Ukjent alder på ytre ledd kan gjøre det lønnsomt å bytte hel aksel og

spesielt hvis verksted skal bytte.

 

Indre ledd har oftest en løsning for å kunne oppta utvidelse/forkortning i lengderetning ved inn/utfjæring.

Sjelden disse leddene må byttes ut,men det hender.

Ytre CV-ledd derimot er mer vanlig å bytte. Dels pga mye mer bevegelse og dels pga mansjetter som ryker av ymse grunner

og smørefettet forsvinner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordi jeg nå ikke rekker å få bestilte deler fra øya ila neste uke så er spørsmålet hvor kjøpe deler til fornuftig pris. Jeg har sjekket med Meca, Mekonomen m.fl og de skal ha fra 1800 til 2300 pr stk for hjullager. Dette er ganske drøyt når jeg vet at de koster noen  hundrelapper andre steder. Har noen tips til hvor kjøpe rullelager som passer som kan ha en annen pris i Norge og som leverer raskt?

RUD100150 er nummet jeg fikk oppgitt på verkstedet i Surnadal. 

eks Rimmer:

https://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-RUD100151

Share this post


Link to post
Share on other sites

EWS?

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timer siden, jonaf skrev:

Jeg har to slike: https://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-ANR5861   Dimensjon: d=49, D=83, B=37

IMG_7279.JPG

 

Ser ut til at lagrene dine er til FØR 1A 

De etter har like fysiske mål, men abs-ring inni. 

Ikke sett på feile lager, eller monter de feil vei, da vil ikke abs virke. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er vel best at jeg får på plass de rette typene lager ja. Håper EWS har. Da KAN jeg rekke det før høstferien er over. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ut fra delelisten så det ut til at ANR5861 kunne passe. Fint at YMK passet på så det ikke ble feil!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen av oss har da lært på den harde måten tidligere :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk begge for tilbud og påpass. Tror nesten aldri jeg her gjort en LR fiks bare èn gang. Feile og prøve...og så blir det bra...kanskje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×