Gå til innhold

Hva er "Indre drivledd/aksel vs foran" feil på FL1


telindnor

Anbefalte innlegg

Sønnen min er på vei fra Surnadal og hjem med Freelanderer1 2006 td4 på høstferie til helgen. Freelanderen lager lyd i venstre svinger og i humper og han har vært en tur hos pederover og i dag på verksted. De har gitt diagnosen "indre drivledd/aksel vs foran og slakke i hjullager foran, mest på venstre side".

Hva trenger jeg av deler og utstyr for å fikse dette. For meg var dette litt kryptisk. Hjullager kjenner jeg altså, men på FL sier ikke de andre termene meg noe. Noen som har tydningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det andre kaller CV-ledd da? :)

 

Kjenner ikke hvordan oppsettet på FL1 er, men på FL2 så kreves det ikke annet enn rå makt og kanskje et brekkjern for å få ut stikkakslingen - og ei tøyfille å stappe i hullet etter at man har fått nappet den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CV-leddet sitter ytterst jfr gammel tolkning.

Men constant velocity joint, jevnhastighetsledd på norsk, sitter også innerst på mange drivaksler.

Dog er ikke mellomakselkryss et CV-ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, gautes skrev:

CV-leddet sitter ytterst jfr gammel tolkning.

Men constant velocity joint, jevnhastighetsledd på norsk, sitter også innerst på mange drivaksler.

Dog er ikke mellomakselkryss et CV-ledd.

 

Men hva skal jeg bytte da Gaute. Der kom det jo bare en masse "greske" tegn og forklaringer :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det leddet som sitter nærmest girkassa, på akselen som går ut til hjulet. Tenk personbil, ikke gammel LR :)

Vet ikke om du får kjøpt kun leddet. I linken til krokansjefen over her, følger akselen med, men ytre ledd må flyttes over. Da bør du ha ny mansjett til det leddet også. Jeg hadde vurdert sterkt å bytte komplett aksel (inkl ytre ledd), så slipper du å bytte det ytre leddet igjen om et år.

Men hadde vært interessant å vite hvorfor de mener dette er gåent. Leddet er ikke som et vanlig CV-ledd, det er 3 hjul som glir i hvert sitt spor. Helt normalt å ha slakke i lengderetningen her.

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WildRover skrev:

Det leddet som sitter nærmest girkassa, på akselen som går ut til hjulet. Tenk personbil, ikke gammel LR :)

Vet ikke om du får kjøpt kun leddet. I linken til krokansjefen over her, følger akselen med, men ytre ledd må flyttes over. Da bør du ha ny mansjett til det leddet også. Jeg hadde vurdert sterkt å bytte komplett aksel (inkl ytre ledd), så slipper du å bytte det ytre leddet igjen om et år.

Men hadde vært interessant å vite hvorfor de mener dette er gåent. Leddet er ikke som et vanlig CV-ledd, det er 3 hjul som glir i hvert sitt spor. Helt normalt å ha slakke i lengderetningen her.

 

Godt spørsmål. Verkstedet kunne skaffe ny drivaksel, hele biten med ledd i begge ender, til 4645.- På nett, Island 4*4,  Britpart til 41,66GBP. Ville nok kanskje valgt noe annet enn Britpart men allikevel...!

Jeg kommer til å få hjullagerne byttet nå i denne omgang. Det må gjøres på verksted da lageret vistnok må presses ut og jeg ikke har tilgang til denslags utstyr?! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bytte indre ledd evt. halv/hel aksel avhengig av deletilgang.

Ukjent alder på ytre ledd kan gjøre det lønnsomt å bytte hel aksel og

spesielt hvis verksted skal bytte.

 

Indre ledd har oftest en løsning for å kunne oppta utvidelse/forkortning i lengderetning ved inn/utfjæring.

Sjelden disse leddene må byttes ut,men det hender.

Ytre CV-ledd derimot er mer vanlig å bytte. Dels pga mye mer bevegelse og dels pga mansjetter som ryker av ymse grunner

og smørefettet forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg nå ikke rekker å få bestilte deler fra øya ila neste uke så er spørsmålet hvor kjøpe deler til fornuftig pris. Jeg har sjekket med Meca, Mekonomen m.fl og de skal ha fra 1800 til 2300 pr stk for hjullager. Dette er ganske drøyt når jeg vet at de koster noen  hundrelapper andre steder. Har noen tips til hvor kjøpe rullelager som passer som kan ha en annen pris i Norge og som leverer raskt?

RUD100150 er nummet jeg fikk oppgitt på verkstedet i Surnadal. 

eks Rimmer:

https://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-RUD100151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, jonaf skrev:

Jeg har to slike: https://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-ANR5861   Dimensjon: d=49, D=83, B=37

IMG_7279.JPG

 

Ser ut til at lagrene dine er til FØR 1A 

De etter har like fysiske mål, men abs-ring inni. 

Ikke sett på feile lager, eller monter de feil vei, da vil ikke abs virke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...