telindnor Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Sønnen min er på vei fra Surnadal og hjem med Freelanderer1 2006 td4 på høstferie til helgen. Freelanderen lager lyd i venstre svinger og i humper og han har vært en tur hos pederover og i dag på verksted. De har gitt diagnosen "indre drivledd/aksel vs foran og slakke i hjullager foran, mest på venstre side". Hva trenger jeg av deler og utstyr for å fikse dette. For meg var dette litt kryptisk. Hjullager kjenner jeg altså, men på FL sier ikke de andre termene meg noe. Noen som har tydningen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Sånn jeg leser det så er det det innerste ledde på drivaksel venstre side som truer med å kaste inn håndkleet. Muligens denne: http://www.brookwell.co.uk/products/FREELANDER_1/all/TD4_2.0_DIESEL/Front_Axle/Front_Drive_Shafts/Inner_Drive_Shaft_Joint Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Er det ikke det andre kaller CV-ledd da? Kjenner ikke hvordan oppsettet på FL1 er, men på FL2 så kreves det ikke annet enn rå makt og kanskje et brekkjern for å få ut stikkakslingen - og ei tøyfille å stappe i hullet etter at man har fått nappet den ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 CV-leddet sitter ytterst jfr gammel tolkning. Men constant velocity joint, jevnhastighetsledd på norsk, sitter også innerst på mange drivaksler. Dog er ikke mellomakselkryss et CV-ledd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2017 56 minutter siden, gautes skrev: CV-leddet sitter ytterst jfr gammel tolkning. Men constant velocity joint, jevnhastighetsledd på norsk, sitter også innerst på mange drivaksler. Dog er ikke mellomakselkryss et CV-ledd. Men hva skal jeg bytte da Gaute. Der kom det jo bare en masse "greske" tegn og forklaringer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 (endret) Det leddet som sitter nærmest girkassa, på akselen som går ut til hjulet. Tenk personbil, ikke gammel LR Vet ikke om du får kjøpt kun leddet. I linken til krokansjefen over her, følger akselen med, men ytre ledd må flyttes over. Da bør du ha ny mansjett til det leddet også. Jeg hadde vurdert sterkt å bytte komplett aksel (inkl ytre ledd), så slipper du å bytte det ytre leddet igjen om et år. Men hadde vært interessant å vite hvorfor de mener dette er gåent. Leddet er ikke som et vanlig CV-ledd, det er 3 hjul som glir i hvert sitt spor. Helt normalt å ha slakke i lengderetningen her. Endret 12. oktober 2017 av WildRover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2017 1 time siden, WildRover skrev: Det leddet som sitter nærmest girkassa, på akselen som går ut til hjulet. Tenk personbil, ikke gammel LR Vet ikke om du får kjøpt kun leddet. I linken til krokansjefen over her, følger akselen med, men ytre ledd må flyttes over. Da bør du ha ny mansjett til det leddet også. Jeg hadde vurdert sterkt å bytte komplett aksel (inkl ytre ledd), så slipper du å bytte det ytre leddet igjen om et år. Men hadde vært interessant å vite hvorfor de mener dette er gåent. Leddet er ikke som et vanlig CV-ledd, det er 3 hjul som glir i hvert sitt spor. Helt normalt å ha slakke i lengderetningen her. Godt spørsmål. Verkstedet kunne skaffe ny drivaksel, hele biten med ledd i begge ender, til 4645.- På nett, Island 4*4, Britpart til 41,66GBP. Ville nok kanskje valgt noe annet enn Britpart men allikevel...! Jeg kommer til å få hjullagerne byttet nå i denne omgang. Det må gjøres på verksted da lageret vistnok må presses ut og jeg ikke har tilgang til denslags utstyr?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Du må bytte indre ledd evt. halv/hel aksel avhengig av deletilgang. Ukjent alder på ytre ledd kan gjøre det lønnsomt å bytte hel aksel og spesielt hvis verksted skal bytte. Indre ledd har oftest en løsning for å kunne oppta utvidelse/forkortning i lengderetning ved inn/utfjæring. Sjelden disse leddene må byttes ut,men det hender. Ytre CV-ledd derimot er mer vanlig å bytte. Dels pga mye mer bevegelse og dels pga mansjetter som ryker av ymse grunner og smørefettet forsvinner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 12. oktober 2017 Del Skrevet 12. oktober 2017 Hva slags lyd er det du har? Skurring, knepping, during? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2017 Er ikke sikker. Bilen er som sagt i Surnadal foreløpig. Skal sjekke den i helgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2017 Fordi jeg nå ikke rekker å få bestilte deler fra øya ila neste uke så er spørsmålet hvor kjøpe deler til fornuftig pris. Jeg har sjekket med Meca, Mekonomen m.fl og de skal ha fra 1800 til 2300 pr stk for hjullager. Dette er ganske drøyt når jeg vet at de koster noen hundrelapper andre steder. Har noen tips til hvor kjøpe rullelager som passer som kan ha en annen pris i Norge og som leverer raskt? RUD100150 er nummet jeg fikk oppgitt på verkstedet i Surnadal. eks Rimmer: https://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-RUD100151 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 EWS? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2017 55 minutter siden, gautes skrev: EWS? Helt glemt i farta. Ringer HELE mandag tenker jeg!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 13. oktober 2017 Del Skrevet 13. oktober 2017 Jeg har to slike: https://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-ANR5861 Dimensjon: d=49, D=83, B=37 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 14 timer siden, jonaf skrev: Jeg har to slike: https://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-ANR5861 Dimensjon: d=49, D=83, B=37 Ser ut til at lagrene dine er til FØR 1A De etter har like fysiske mål, men abs-ring inni. Ikke sett på feile lager, eller monter de feil vei, da vil ikke abs virke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 14. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2017 Det er vel best at jeg får på plass de rette typene lager ja. Håper EWS har. Da KAN jeg rekke det før høstferien er over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Ut fra delelisten så det ut til at ANR5861 kunne passe. Fint at YMK passet på så det ikke ble feil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 Noen av oss har da lært på den harde måten tidligere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 14. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2017 Takk begge for tilbud og påpass. Tror nesten aldri jeg her gjort en LR fiks bare èn gang. Feile og prøve...og så blir det bra...kanskje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.