Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Hadde trøbbel med skikkelig masse svart røyk ved pådrag og tidvis slapp motor. Det viste seg at egr-ene hengte seg opp. Blanket de og det ble mye bedre. 

Men ved bånn gass er det fortsatt noe svart eksos. Jeg lurer på hvorvidt dere har noe av det? Luftfilteret er nytt. Er endel sot i innsuget hvor egr-rørene gikk inn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis det er svart eksos er det vel for lite luft og/eller for mye diesel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så en PP-registrert D3 på Røa søndag. Hadde lyst til å stoppe og fortelle at svartrøyken jeg så når han eller hun som kjørte ga gass mest sannsynlig forårsakes av sprukket intercoolerslange. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Intercoolerslangene mine er (dessverre) ganske nylig byttet. 

Jeg får feilmeldingene 

P0299 00 6c (noe turbo/egr-relatert) 

P0106 00 6c (manifold absolute pressure/ barometric sensor range/performance) 

 

Jeg har ikke endret noe i programmet etter fjerning av egr. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan være sprekker i selve intercooleren. Har selv opplevd det med masse svart røyk. Ga en annen feilkode for manifoil absolute pressure. Raskt å sjekke ved å ta av plastdekslene fra radiator og over vifta, 5 min. Deretter ta bilde av intercoler i bakfra. Den sitter under radiator. Sprekker vil vises som oljesøl her. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er litt skruing, men grei jobb. 

Hvis den gamle er kaputt ville jeg absolutt ha gått for en større intercooler. Finnes mange tråder om dette på nettet.

Vet det er populært å benytte intercooler laget for Ford RS500(se ebay)også har Allisport noen spesiallaget til D3.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, NorwegianDisco skrev:

Takk! Det skal sjekkes ut! Har dessuten  litt oljedrypp jeg ikke har lokalisert... 

Byttet du den selv? Var det en grei jobb? 

 

Nå er det vel ca 6 år siden jeg bytta til ny original og den har holdt siden. Har aldri følt behovet for en større IC med BAS remap. 

Jeg byttet den ved å plukke ut radiator og IC sammen ovenfra (IC sitter under radiator og er festet til denne). Grei jobb, starte med å tappe av kjølevann undenfra og skru fra hverandre ovenfra. Pass på å ikke koble fra AC, legg den til siden. AC har noen rør som går foran radiator og en del/en kolbe som sitter på venstre side av radiator sett forfra (hvis jeg husker korrekt).

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 12.10.2017 den 11.44, Norwegianwood skrev:

Vet det er populært å benytte intercooler laget for Ford RS500(se ebay).

Det høres jo interessant ut, ser at de er adskillig rimeligere enn Allisport. Er det noen som vet om de passer rett på? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_5282.PNGDet må modifiseres litt med noen fester etc. Ikke problem for hjemmefiksere. Man må også bestille noen dimensjosoverganger til slangene da den ikke er lik. Leste mye om det for et års tid tilbake, men har foreløpig bare fått fjernet katalysatoren på min og det gav iallefall god bedring av bunndraget på min så sammen med en slik intercooler bør man fint klare seg uten en remap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×