Gå til innhold

Innglassing av Terrasse


KOLS

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å sette opp glassvegger og glasstak på terrassen på hytta for å skjerme mot vind. Terrassen har utgang fra stua

Da lurer jeg på om hvilke tekniske regler for innglassingen som gjelder for at det innglassede området ikke skal telle med som en forstørrelse av stua, men som en kvalitetsendring på terrassen.

Problemet mitt er at hytta allerede har max boflate og den ligger i 100-metersbeltet i Lillesand kommune.

 

Noen som har erfaringer med tekniske løsninger som vil gå gjennom hos bygningsmyndighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er kanskje å spørre teknisk etat Lillesand kommune om råd og muligheter. De fleste ansatte offentlige organ såvel som oss andre er stort sett greie å ha med å gjøre så lenge de ikke blir fortalt hva de skal mene og uttale.

Men det gjelder en del regler for altan, høyde over mark og innfesting i bolig som har betydning for hvordan altanareal beregnes, hvordan innglassing innvirker på dette vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om terrassen er over 0,5 meter over gjennomsnittlig bakkenivå skal den telle med i bebygd areal, og skal være søkt om og godkjent. Da kan du bygge overbygg som du vil (men må nok søke). 

Om den ligger under 0,5 meter over bakkenivå teller den ikke med. Da kan du ikke bygge høyere uten å søke, noe som neppe vil bli godkjent om du har makset utnyttelse da denne type avvik fra reguleringsplan sjelden aksepteres (sikkert noen lokale forskjeller). 

En pergola, altså bjelkelag uten tak, teller ikke med. Så fort du legger tak eller glass på denne telles dette med i bebygd areal. Men noe ikke fastmontert med lemmer, seil e.l. skulle jeg tro kunne brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet med balkonginnglassing i et tidligere liv, kan ikke huske å ha hørt at en balkong automatisk ble "overført" til boflate men det kommer sikkert an på hvor drastisk du går til verks.

Det vi solgte da var åpningsbart og en halvklimatisert sone, mange år siden og jeg husker ikke alle detaljene rundt det, men kan ikke tro annet enn at gjør du det rett er det ingenting å frykte.

Ring noen som driver med innglassing og spør så får du sikkert mer detaljerte regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...