Gå til innhold

Td5 pre 2002, ettermontere elektriske vinduer


Jason

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ettermontere elektriske vinduer i min 1999 mod Td5.

 

I den forbindelse ser jeg på DA4664 fra for eks Paddock
http://www.paddockspares.com/defender-electric-window-kit.html

 

Men uansett hvor jeg søker etter DA4664, så står det at dette settet passer biler fra 2002 og nyere.

 

Er det noen som vet hvilke utfordringer det eventuelt vil være å montere dette i Td5 pre 2002?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell i platene på innsiden av døren.

 

Masai har noe info om montering av tilsvarende sett på pre 2002 modeller

Tekst og bile under er hentet fra Masai.

Land Rover Defender Electric Windows Conversion Kit

This Electric Window Conversion Kit is suitable for post 2002 Defenders. It is a comprehensive kit and includes fitting instructions.

Equivalent to Land Rover part numbers CUH000092 (LH side) and CUH000082 (RH side). Land Rover part numbers for the manually operated window regulators are CUH000101 (LH side) and CUH000111 (RH side).

PLEASE NOTE: Our kit will fit all defenders but some models especially pre 2002 versions have slightly different inner door panels, so to fit our kit you need to cut a piece of inner panel out, see image.

 

438235394.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ser der ja.

 

Takk for info:)

 

Det ser jo ut som en overkommelig modifikasjon i forhold til mengden av arbeid totalt sett.

 

Noen her inne som har gjort denne jobben og kan si noe om kvaliteten på dette kit'et?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... ser poenget ditt:)

 

Bilen er en god kombinasjon av daglig bruksbil, og hobby.

Og akkurat nå er jeg tom for prosjekter på bilen, å da må jeg finne på noe arbeid :P

 

Kan alltids bytte tilbake til sveiv om jeg skulle savne manuell sveiving^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd dette med at vinduet låser seg i nedre stilling.  Måtte lukke opp vinduet i Oslo for å betale meg ut av en parkering med kort.
Og så ville ikke vinduet opp igjen.  Heldigvis så var det ikke mer enn 320 km hjem den kvelden.  Et par gode skurer med regnvær ...
Dagen derpå var det bare å ta frem loddebolten.  Problemet var det vanlige, så da gikk jo fixen greit.


Men skal love at jeg banna og var bestemt på å bytte ut dækelskapen med sveiv når det var på det våteste og kaldeste hjemover.

 

Ronny S


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for underholdende og gode innspill:lol:

Unner ingen følelsen av å være tom for prosjekter, så det er viktig å være kreativ^_^

 

Kan jeg tolke problemene til at det er den berømmelige flatkabelen jeg hører snakk om som er på biler levert originalt med sentrallås og elektriske vinduer?

 

Det ser ut som dette kit'et inneholder "vanlige" ledninger, på lik linje med de som jeg benytter til den ettermonterte sentrallåsen.

Har så langt ikke hatt problemer med ledningene til sentrallåsen, så jeg satser på at det skal gå bra med elektriske vinduer.

 

Jeg lar ledningene gå ovenfra og ned med ca 5 cm høydeforskjell, da vil ledningene bare vri seg litt i forhold til å få en knekk som de gjør når de går ut og inn fra dør til bil på samme høyde.

vel... det er i hvert fall teorien min.

 

Har bestilt delene nå, så får jeg på sikt se etter hvert om det var en god ide eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

For de som eventuelt har interesse for det, så har jeg nå montert ferdig førersiden og koblet opp det elektriske. Ser for meg å ta passasjersiden til helgen.

Jeg måtte kappe innerplaten slik som Jarle refererte til, men det gikk forsåvidt greit.

 

Det som tok litt mer tid var at bryterne som fulgte med er ment å monteres direkte i den midtkonsollen som er i nyere Td5 modeller.

Jeg har den eldre Td5 modellen, og hadde uansett tenkt å montere disse i Chubby boksen der jeg fra før hadde bryterne til setevarmen.
Det ville bli litt knotet å lage to små hull til bryterne og få dem symmetriske, så jeg kjøpte inn et bryterkonsoll som jeg monterte bryterne i, og deretter laget hull til dette i Chubby boksen.

 

Konklusjonen så langt er at dette kit'et virker solid, og inneholder alt som trengs for montering i eldre Defendere, i hvert fall Td5 både tidlig og sen utgave.

Jeg hadde allerede lagt opp tenningstyrt rele med strøm til setevarmen, slik at det allerede var på plass. Men for de som ikke har det kommer den jobben i tillegg.

 

Legger med et par bilder av sluttresultatet, glemte selvfølgelig å ta bilder underveis.

IMG_9139.jpg

IMG_9140.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man eller bygger man bil med sentrallås må man huske på å bruke nøkkel av og til.

Ikke minst smøre opp sylinderne også. Spesielt viktig på bil med bare 1 sylinder.

Plutselig er det feil på sentrallås/trykker/strømtom bil osv. og man får ikke stukket inn og vridd om nøkkel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte herfra http://www.island-4x4.co.uk/window-electric-90110-britpart-da4664-p-27161.html

 

Når det gjelder sentrallåsen, så er det noen år siden jeg gjorde den jobben.
Kan ta bilde av opplegget i helgen når jeg åpner passasjerdøren.

Men sånn oppsummert så kjøpte jeg et sentrallås kit fra Ebay til latterlige 250,-

Dette inneholdt 4 servoer, kontrollenhet, kabler og festeanordninger.

Jeg har en Td5 90, så jeg benyttet to servoer foran, og en på bakluka.

 

I bilen min er det fra før en Defa alarm. Jeg aner ikke om denne er standard i alle Td5 fra den årgang, eller om det er spesielt i min.

Men denne Defa alarm enheten gir ut 12v pulser på en multiplugg når jeg aktiverer/deaktiverer alarmen med håndkontrollen.

Ved å koble ledninger mellom Defa alarmenheten, og sentrallås enheten, så låser alle dørene seg opp og igjen når jeg aktiverer/deaktiverer alarmen.

Altså sånn som man er vant til med biler generelt.

 

Alle dører aktiveres også ved å låse opp og igjen med nøkkel, eller låsetappen på innsiden av dørene.

 

Her er et par gode linker som inspirerte meg dengang:

https://forums.lr4x4.com/topic/32024-fitting-central-locking-to-a-defender-90/

http://la7dja.org/defender/cdl/

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av sentrallås opplegget mitt, samt bilde av helgens montering i passasjer døren.


Når det gjelder sentrallås bildene, så viser plasseringen av servoen i passasjer døren. Monteringen i dørene er rimelig enkel.
Låsen på bakluken er det som kan ta litt lenger tid, det er en del finurlig bøying av staget mellom servo og låsetappen.

Og i tillegg så beveger låsetappen seg i en halvrund bevegelse som trenger fleksibel løsning.

Jeg husker ikke hvor jeg kjøpte det svarte endestykket med kuleledd, men det var nødvendig for å få en stabil og god løsning.

 

IMG_9152.jpg

IMG_9142.jpg

IMG_9158.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...