Gå til innhold

Luftskrue til kjølevæske Td5. Et lite tips før vintersesongen.


Softblue

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt problem med at jeg kjente det luktet varm forstvæske når jeg parkerte og at frostvæsken sakte forsvant, så jeg tenke jeg måtte undersøke om jeg hadde noen lekkasjer.  Det viste seg at jeg hadde en lekkasje rundt lufteskruen, og når jeg prøvde å skru den opp, så knakk den nede i hullet. Når du står foran bilen så er lufteskruen på toppen av radiatorslangen på høyre side (førersiden). Lufteskruen er i plast, og det virket som om plasten var blitt helt morken. Et lite søk på nettet viste at dette ikke var en uvanlig feil. Siden skruen var av plast, så prøvde jeg å varme opp en liten skrutrekker og sette ned i skruen, men plasten var vist ganske varmebestandig, så det mislyktes. Neste forsøk var å skrape et spor til skrutrekkeren  med en liten kniv, men forsøket måtte skrinlegges siden skruen var brutt av for lang nede i hullet, og jeg ville ikke ødelegge plastgjengene i radiatorslangen. Neste tips fra nettet var å bruke en Dremel med ett 1 mm bor for å frese at skrutrekkerspor i plastskruen. Dette gikk fint og skruen kunne skrues ut. Ny skrue ble lagd av en 6 mm bolt. De nederste gjengene må slipes av. Bruk den gamle lufteskruen som mal. Under bolten brukte jeg en skive og en pakning lagd av 2 lag gammel sykkelslange, så det er litt fleks i pakningen. Pass på at slangen er trang rund bolten, så det ikke lekker når det blir trykk i kjøleanlegget.

Mitt tips er imidlertid å bestille en ekstra lufteskrue å ha i beredskap neste gang du bestiller deler, PYP10008L (plast) eller PYP10008RED (Alu rød), PYP10008BLUE (Alu blå). Er lufteskruen gammel, bytt før den knekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å bytte slangen som lufteskruen sitter i. Koster ikke allverdens å bytte, og da får du med ny plastskrue også. Min måtte byttes i vinter. Da var den sannsynligvis  ca 17 år gammel, og hadde gått ca 340' km. På den slangen er det lagt inn et par avstikkere, og slangen hos meg gikk i vulkaniseringen. Det kunne fort ha kostet en topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Renault sin funker fint, kan jeg underskrive på.

 

På min løsnet hele innfestingen til lufteskruen, den delaminerte på innsiden. Det var ikke gøy. Jeg fikk satt på en slangetang der slangen går inn i toppen av motoren, og byttet slangen. Delene fulgte heldigvis med ut. Så fikk den nye slangen Renault-plugg.

 

Sånn sett er det nok lurt å bytte slangen, så man unngår dette. Dessuten lurt å skifte kjølevæske av og til. Kan bli dyrt hvis ting forsvinner inn i maskinen, og selve slangen er billig. Pluggen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...