Gå til innhold

"Gatedekk" til Defender?


Anbefalte innlegg

Fruen har en 110HCPU som hovedsaklig brukes på vei/gress - ikke hardcore offroad, ihvertfall. Denne trenger nye dekk. Smale dekk er fint (gir bedre svingradius), jeg ser for meg 7.50R16 eller 235/85R16. Ikke bredere, ihvertfall!

 Dekk med relativt lite mønster er også fint (ruller stillere). 

 

Hva sier den kollektive visdommen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Genral Grabber er nok et alternativ. Og jeg har iofs tenkt tanken at disse ofte er til salgs av folk som vil ha fetere valser på bilen sin,

men har ikke sett noen til salgs på aldri så lenge. 

 

En annen sak er at bilen (og da dekkene) brukes i næringsøyemed, så de må være veeldig billige brukt for at det skal lønne seg, sammenliknet med å 

kjøpe nye..

 

Noen som har et sett (gjerne med felg!) liggende? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bumper denne her.

 

Jeg er også på jakt etter nye dekk.

Har sett meg ut Nokian Rootiva AT i 235/85/16.

 

Vinterdekkene mine er Nokian Hakka LT2 i samme dimensjon.

Det jeg lurer på er hvordan rootiva dekkene er å kjøre på?

Hakke LT2 er veldig harde (myk gummi, men ikke så behagelige hvis dere skjønner) med mindre jeg går ekstremt langt ned i dekktrykket.

Er rootiva dekkene like ukomfortable?
Sjeldent jeg kjører med tung henger eller mye last inni bilen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sjekket det, men merker en enorm forskjell mellom sommerdekkene (cooper discoverer at3) og hakka lt2.

 

De på Vianor sa også det at defender uten last kanskje ble litt lett for hakka lt2.

 

Forøvrig enig i det at de bra å kjøre på med tanke på hvordan de håndterer Kong Vinter. Men komfortable er de virkelig ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stines bil går på 265/75 LT2.

Synes de er fine å kjøre på, men nå har jo den bilen helt nye fjærer og dempere.

Hvor høyt dekktrykk kjører du på? Og hvor langt ned må du før du synes det er greit?

Vi kjører på 32psi.

 

Fine å kjøre på og fine vinterdekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe godt vi er forskjellige :)

På Hakka LT2 har jeg 40 psi (2.8 bar) på alle hjul.

Dette må jeg ha for å unngå skikkelig buling, i tillegg til at drivstoff forbruket øker betydelig med alt under.

Om jeg prøver å gjøre de mer komfortable må jeg ned til 31/32 psi (2.2 bar).

Men da øker forbruker voldsomt, og jeg ser tydelig at dekket buler en del.

 

Dette er da 235/85/16 (på stilige modulafelgerr, takk Vebjørn for god handel :) )

 

Sommerdekkene mine er Cooper Discoverer AT3, 265/75/16 på Boostfelger.

Da kjører jeg 31/32 psi (2.2 bar) foran 36 psi (2.5 bar) bak.

Dette er en helt annen verden, virkelig stor forskjell.

 

Kan legge til at jeg har kjørt Cooper dekkene opp mot 40 psi for å sjekke, men de er fortsatt mer behagelige.

 

Vet ikke om dimensjonen har noe å si?

Er veldig interessert i Nokian Rootiva. Føler de passer mitt bruk veldig godt.

Men om de er så knallharde, hvis dere forstår så blir jeg litt skeptisk...

 

Skal høre med Nokian også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nokian Rotiva at, i 245/75r16, på Disco 2. Jeg opplever dem ikke som spesielt harde. Behagelige dekk slik jeg oppfatter det. Men om det er direkte overførbart til annen dimensjon, og annen bil, er jo et relevant spørsmål.

 

Jeg husker ikke lastindeks på mine, men jeg mener den er relativt lav. Om en får lav lastindeks på 235, eller 265 vet jeg ikke. Nokian LT er vel et "Light Truck"-dekk. Derav LT. Så det er det vel i hvert fall høy lastindeks på.

Høy lastindeks er etter min mening direkte ødeleggende for komforten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Siggen skrev:

Hehe godt vi er forskjellige :)

På Hakka LT2 har jeg 40 psi (2.8 bar) på alle hjul.

Dette må jeg ha for å unngå skikkelig buling, i tillegg til at drivstoff forbruket øker betydelig med alt under.

Om jeg prøver å gjøre de mer komfortable må jeg ned til 31/32 psi (2.2 bar).

Men da øker forbruker voldsomt, og jeg ser tydelig at dekket buler en del.

 

Dette er da 235/85/16 (på stilige modulafelgerr, takk Vebjørn for god handel :) )

 

Sommerdekkene mine er Cooper Discoverer AT3, 265/75/16 på Boostfelger.

Da kjører jeg 31/32 psi (2.2 bar) foran 36 psi (2.5 bar) bak.

Dette er en helt annen verden, virkelig stor forskjell.

 

Kan legge til at jeg har kjørt Cooper dekkene opp mot 40 psi for å sjekke, men de er fortsatt mer behagelige.

 

Vet ikke om dimensjonen har noe å si?

Er veldig interessert i Nokian Rootiva. Føler de passer mitt bruk veldig godt.

Men om de er så knallharde, hvis dere forstår så blir jeg litt skeptisk...

 

Skal høre med Nokian også.

Hakka 235/85-16 trenger smale felger. Modular har 7" som minste bredde og jeg tror du kunne brukt mindre lufttrykk ved å gå ned i felgbredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, stemmer at modularfelgene jeg har nå er 7".

 

Kan du anbefale noen 6"?

 

Er ikke boost 6"?

 

Har veldig lyst på de Rotiiva dekkene, men har noen erfaringer med enten Michelin Latitude Cross eller Continental crosscontact?
Skal ha et sett med dekk til asfalt og grus/stølsveier.

Blir lite offroad, må bare innse det. Selv om det ser rimelig stilig ut med noen tøffe dekk, blir det feil for bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 pund i dekkene så skjønner jeg at de er harde å kjøre på.^_^

 

Wolffelger er 6,5 og passer din dimensjon godt. Veldig kledelig også, samt at dekket har tilstrekkelig avstand til bakre fjørfeste.

 

Selv ville jeg ikke orket tre sett hjul. Vinterdekk er en selfølge, men på sommerstid ville jeg nøyd meg med samme dekk på motorveier som på smale grusveier.

 

Dekket mr. Moslet lenket til duger fint til begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en titt på Wolf! De er veldig lekre. Takk for tipset.

Det blir bare to sett.

 

Hakka LT2 (for bare trosse at jeg opplever de som ukomfortable)

Cooper dekkene blir kastet nå, og erstattet med et nytt sommerdekk.

 

Hercules dekkene ser bra ut, men kommer de uten hvit skrift?
Har forøvrig sendt en mail til Nokian nå, ang Rotiiva, men ser ut som de har ganske høy lasteevne.

 

Dekk må det bli uansett, er ikke forsvarlig med nok en sesong på Cooperne.

 

Edit: Fikk svar fra Nokian nå.

 

Hei Sigmund.

 

Rotiiva AT er et ganske så stivt dekk på samme måte som HKPL LT2. Det er godkjent for den samme belastningen som LT2, og vil nok derfor oppleves som tilnærmet så hardt som LT2.

 

Endret av Siggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger 235 nokian smalere felg enn andre 235 dekk?

235 og 7" boost har jo vært standard på defender noen år nå ;)

Hva gir egentlig mest dekkfjæring?

Et stivt dekk du kan ha lite luft i eller et mykt dekk du må pumpe steinhardt.

Den som bruker mye penger på dekk får se, om noen år ;)

 

Kjøpte rotiiva for svigers for to år siden. 265/75. du fikk dem i to forskjellige lastindekser. 116 og 123. Han er veldig fornøyd med sine på 116.

 

Dekk blir vi vel aldri enige om desverre. Alle mener forskjellig og den eneste måten å finne sin kombo er å prøve sjøl, som desverre har en tendens til å bli dyrt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LT2-dekket ser ut til å dele seg etter mønsteret. Kan ta noen bilder i morgen.

Har dekk som har gått med 32 pund lenge, og der er de vesentlig slitt på siden.

 

Siden jeg har tre biler med Hakka LT2 ser jeg at bil nr2 allerede sliter med det samme, de ytterste knastene slites vesentlig raskere enn midten. Her er dekktrykket økt til 36 pund.

 

Bil nr 3 har smalere felg og der slites dekket jevnere. Også her har jeg hatt 35-36 pund.

 

Bil nr 4 har en hakkakopi, nemlig Nexen, som ser ut til å være mykere, både i gummiblandig og oppbygning. Dette slites jevnt selv på bredere felg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...