Gå til innhold

D2, bedre frontlys?


ØyH

Anbefalte innlegg

Folkens,

 

etter en tur i høstmørket med familiens kjæledegge, en D2 fra 2000, med snart 400k` på telleren, dukker spørsmålet opp...

 

Er det noen mulighet for å forbedre frontlyset på en sånn skapning?? Bilen er utstyrt med originale lys, og halogenpærer av anstendig kvalitet. Men kombinert med regnvåt asfalt, og sjåførens noe tilårskomne øyne, blir det litt puslete. Begge innsatsene er byttet for noen år siden, etter steinsprut og generell slitasje. Så glass og reflektorer er OK.

 

Finnes det oppgraderingskit som er lovlige? Har konsultert forumet og Dr. Google uten å bli vesentlig klokere når det gjelder lokale muligheter.

 

Vennlig hilsen, ØyH

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jermundpr skrev:

Har hørt fra flere at de synes det er dårligere lys på D2 med nyere lykter? Jeg har gammel type lamper med lysforsterkersett fra biltema og osram nightbreaker pærer, og er veldig fornøyd med dette :)

 

Interssant... Er det et sånt du har? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Belysning-ovrig/Kabelsett-for-lyskaster-2000033888/

 

Standard 55/60 watt pærer?

 

Noen som vet om disse er lovlige i Norge: https://www.carid.com/2000-land-rover-discovery-led-lights/lumen-led-headlight-conversion-kit-334327189.html#reviews

(Jeg mistenker at svaret er "nei"...)

 

Mvh, ØyH

Endret av ØyH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett alternativ som i teorien burde vært lovlig da man kan bruke E merkede deler men LR lagde aldri en slik kombinasjon.

Har sett en som gjorde det samme med de gamle D2 lyktene men da får du problem med spredning pga lykteglasset.

 

Ellers tror jeg kvalitetspærer og lysforsterkningskit er billigste og lovligste alternativ. Gir nok best lys også med de lyktene.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert endel "lysforsterkersett" fra Biltema og det er utrolig hvor godt det hjelper på eldre biler.

Reflektorer med endel år på baken gir lite lys selv om de ser blanke ut.

Glemte å nevne at 0,5 volt spenningsfall gir et vanvittig effekttap.

Så sjekk ladespenning også.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gjevn over at det er veldig bra lys i hovedlyktene på min 2000-modell D2. Jeg har også relativt nye lykter, da de gamle ble tatt av steinsprut. Men, jeg fikk en utfordring med at lysbryteren min brant opp, så jeg ettermonterte et relè. (Biltema sitt 'lysforsterker'-kit). Dette gir mindre spenningsfall frem til pærene, og dermed også endel bedre lys. Men, så må også pærene skiftes oftere da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at D2 spiser pærer er det norske kjørelysreleet...

Det gjør desverre at nær og fjernlys er på samtidig, og det tåler ikke H4 pærer :(

Problemet kan løses enkelt med å koble ut den norske løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, YMK skrev:

Grunnen til at D2 spiser pærer er det norske kjørelysreleet...

Det gjør desverre at nær og fjernlys er på samtidig, og det tåler ikke H4 pærer :(

Problemet kan løses enkelt med å koble ut den norske løsningen. 

kan du si litt om hvordan du gjør dette? Grunnen til at jeg nå prøver led er at jeg er lei av å bytte pærer:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti 2 løsninger på dette. 

 

Den ene er plugget i oppe med lysbrytere (blinkelyshendel) med 2 plugger. Bare å ta bort mellomstykket og sette pluggen rett i lyshendel .

Skal se om jeg finner bilde i samlingen min. 

 

Den andre var koblet uten kontakter, den var litt værre å bli kvitt helt. 

Men den løsningen døde når den mistet jording. Den var koblet inn med en skrue ved sikringsboks under rattet. 

Skal se om jeg finner bilde her også. 

 

Litt sliten, så tar forbehold om feil i hukommelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...