Gå til innhold

R.I.P. Varmepumpe :(


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

Hei, Prøver dette orakelet av et forum i håp om en smule veiledning :)

 

Jeg har en Panasonic CS-NE9MKE varmepumpe, 5 år gammel, som i går ble helt død etter et lynnedslag. Mulig lynnedslaget kun var en tilfeldighet, men det luktet uansett svidd elektronikk i stuen etterpå og jeg fant fort ut at lukta kom fra varmepumpen. Jeg tok av dekselet og tok ut de to kontrollerkortene, men kunne ikke se noe uvanlig med dem. Luktet likevel svidd derfra. Tenker at det mest sannsynlig er noen av kortene som er grilla og defekt og må byttes ut. Er det noe feilsøking jeg kan gjøre før jeg eventuelt ringer reperatør? Sitter med en følelse av at dette fort kan bli dyrt om jeg gir reperatøren frie hender...

 

Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke har den ringeste anelse om hva jeg snakker om: Jeg regner med at det er en transformator i varmepumpa. Tviler vel på at elektronikken går på 230V. Går jo an å se om transformatoren har tatt kvelden. Eventuelt forsøke å koble på en strømforsyning "bak" transformatoren med riktig spenning for å se om det blir noe liv da?

 

Ellers så hadde jeg vel muligens ringt en reparatør for å få en diagnose om ikke annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Veldig kjent problem.

Lynnedslaget gir en kraftig overspenning på strømnettet. Spesielt dersom det er luftledninger (ledninger i stolper til gatelys/ hus og selvfølgelig høyspent(7,5/11/22 kV)).

Litt mindre vanlig med problemer i kabler i bakken.

Første plassen med overspenningsvern, svekket isolasjonsmotstand eller mindre overgangsmotstand til jord får trøkket og leder overspenningen til jord.

Elektronikken får seg en kraftig karamell.

Ikke sikkert det hadde hjulpet å ha overspenningsvern (finvern Klasse I)foran, men det er alltid anbefalt å ha det foran varmepumper.

I tillegg til grov vern (Klasse III,IV) og mellomvern (Klasse II).

Nye installasjoner skal utstyres med overspenningsvern, som oftest med mellomvern (Klasse II) som blir for puslete om en bor litt uheldig til.

 

Lite trolig at transformator er gåen.

Tror heller at en kondensator på kretskortet og kanskje en transistor/ microprosessor har tatt kvelden.

 

Hør med forsikrings selskapet om de dekker slike skader.

Dersom du får dekket dette på forsikringen får du de som monterte den til å skifte kretskort og ta en test av varmepumpen.

 

Uansett må du sørge for å få en gjennomgang av installasjonen av kvalifisert elektriker for å sjekke for andre feil.

Få også montert finvern på kursen/ i stikkontakten til varmepumpen i samme slengen.

Overspenningsvernet hjelper også mot spennings peaker som kan oppstå når e-verket kobler ut og inn sine brytere i strømnettet.

 

Har finvern på vår varmepumpe og den har overlevd direkte nedslag i ett tre ca 20m fra huset.

Luft inntak og eneste i området med overspenningsvern.

Målerskapet( utvendig sikringsskap) var pulverisert innvendig, men kun klokkeradioen på nattbordet rett over målerskapet tok skade.

Ikke montert finvern foran stikkontakten.

Men så hadde jeg da også Grovvern i hovedfordelingen, mellomvern i underfordelinger og finvern på alt av følsom elektronikk.

 

Bare ett lite innspill fra meg.

Dette er mine erfaringer fra grisgrendte strøk av landet.

Andre har sikker andre erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Jarle F skrev:

Heisann

 

Veldig kjent problem.

Lynnedslaget gir en kraftig overspenning på strømnettet. Spesielt dersom det er luftledninger (ledninger i stolper til gatelys/ hus og selvfølgelig høyspent(7,5/11/22 kV)).

Litt mindre vanlig med problemer i kabler i bakken.

Første plassen med overspenningsvern, svekket isolasjonsmotstand eller mindre overgangsmotstand til jord får trøkket og leder overspenningen til jord.

Elektronikken får seg en kraftig karamell.

Ikke sikkert det hadde hjulpet å ha overspenningsvern (finvern Klasse I)foran, men det er alltid anbefalt å ha det foran varmepumper.

I tillegg til grov vern (Klasse III,IV) og mellomvern (Klasse II).

Nye installasjoner skal utstyres med overspenningsvern, som oftest med mellomvern (Klasse II) som blir for puslete om en bor litt uheldig til.

 

Lite trolig at transformator er gåen.

Tror heller at en kondensator på kretskortet og kanskje en transistor/ microprosessor har tatt kvelden.

 

Hør med forsikrings selskapet om de dekker slike skader.

Dersom du får dekket dette på forsikringen får du de som monterte den til å skifte kretskort og ta en test av varmepumpen.

 

Uansett må du sørge for å få en gjennomgang av installasjonen av kvalifisert elektriker for å sjekke for andre feil.

Få også montert finvern på kursen/ i stikkontakten til varmepumpen i samme slengen.

Overspenningsvernet hjelper også mot spennings peaker som kan oppstå når e-verket kobler ut og inn sine brytere i strømnettet.

 

Har finvern på vår varmepumpe og den har overlevd direkte nedslag i ett tre ca 20m fra huset.

Luft inntak og eneste i området med overspenningsvern.

Målerskapet( utvendig sikringsskap) var pulverisert innvendig, men kun klokkeradioen på nattbordet rett over målerskapet tok skade.

Ikke montert finvern foran stikkontakten.

Men så hadde jeg da også Grovvern i hovedfordelingen, mellomvern i underfordelinger og finvern på alt av følsom elektronikk.

 

Bare ett lite innspill fra meg.

Dette er mine erfaringer fra grisgrendte strøk av landet.

Andre har sikker andre erfaringer.

 

Hei,

Takker for utfyllende svar :) Lynnedslaget var ikke særlig dramatisk og ikke så altfor nærme. Ingen andre enheter ser ut til å være påvirket av det, men godt mulig som du sier at varmepumpa tok trøkket da den av en eller anne grunn kanskje har minst overgangsmotstand mot jord. Kortet jeg mistenker mest kalles "power module PCB" og er koblet rett på 230V inni der. Består av en god kondensator og litt snæks, og jeg mener at det var dette kortet som stinket mest brent uten at det var synlig brent.

Jeg har kontaktet reperatør og avgitt en fyldig forklaring av saken. Håper da at han kan ta en rask diagnose en av dagene og gi en pris på utbedring. Jeg er litt fristet til å bestille dette kortet selv og gjøre et forsøk med kun å bytte det ut, men har vel erfart at dette fort kan bli dyrt når prøve/feile-metoden svikter :)

Jeg snakket med forsikringsselskapet, men der er det ikke mye å hente da jeg har rimelig høy egenandel på villaforsikringen (bevisst)

 

Da vil tiden vise...

 

 

wer150l2506.jpg

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid de mest dramatiske tingene som får størst ringvirkning.

 

Strømforsynings kortet har nok tatt kvelden, ja. :(

Men mulig at det har forplantet seg noe overspenning til styrekortet også, med rare feil etter skifte av strømforsynings kortet.

 

Be varmepumpe reparatøren om å ta med og skifte alle kretskortene til varmepumpen.

Kretskortet i utedelen kan også ha fått en smell.

Viftemotor og kompressor overlever det meste av slike ting.

 

Godt det er varmt i været så du ikke må fyre i ovnen. :)

 

Ville uansett fått en gjennomgang av den elektriske installasjonen for å være sikker på at det ikke er noe mer som kan ha skjedd.

Om du ikke får tatt en slik sjekk nå og det oppstår rare feil om. la meg si ,ett halvt år som følge av overspenning taper du muligheten

til å benytte forsikringen om det blir kostbart (over egenandel):

Og det skal det vel ikke mye til før regning fra elektriker blir? Plystre, plystre, plystre............

(Er elektriker selv.)

 

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Fikk pris fra reperatør idag på feilsøking med rapport. Skjønner fort at reperasjon lett kan koste halvparten av hva jeg ga for pumpa. Tenker at jeg legger hele reperatøren på is intil videre. Ser jo at det dukker opp mye brukt på finn, så venter jeg litt er det nok stor mulighet for at samme type pumpe dukker opp der til noen tusenlapper og da er det jo bare å begynne å flytte over kortene. Vurderer også å ta en råsjangs å bestille et nytt powerkort fra sverige og se om dette gjør susen. Koster omtrent 1500 inkl. frakt og moms.

 

Uansett, det er nå en god og rund varme i huset med vedfyring. Den er uslåelig :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke panasonic spesielt , men jeg ville byttet alle kortene. Bytter du et risikerer du at det kan ta kvelden pga bestående feil på de andre. Forhør deg iallfall hos leverandør om denne muligheten. ( de tørr kanskje ikke gi andre råd enn å bytte alle).

Eller som du inntil videre har konkludert med, bruk ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Synes dette begynner å bli en vanskelig sak... Prisen på kortene er ikke akkuratt rimelige her til lands heller.... Det blir på mange måter dyrt uansett hvordan jeg vrir og vrenger på det, og ny pumpe blir på mange måter kanskje det tryggeste alternativet. Likevel, 14000 på 5 år er ingen besparelse i mine øyne og hele vitsen med pumpa er da borte. Begynner å tro at levetiden på disse produktene ikke er mer :( Regner med omtrent halvparten om en reperatør får frie hender. 

Det eneste er om jeg kunne fått handla kortene i sverige, der er prisen meget hyggeligere. Desverre så sender dem ikke til Norge :(

 

Jeg avventer og følger med på finn...

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på søppelfyllinga/elreturpunkt og se om du ikke finner dele pumpe der.

 

Jeg hadde glatt sjanset på å bestille det kortet og byttet det.

Kanskje verdt å sjekke hos en videregående skole med elektrolinje om de vil prøve å feilsøke kortet og evt bytte deffekte komponenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, GuttormG skrev:

Ta en kikk på søppelfyllinga/elreturpunkt og se om du ikke finner dele pumpe der.

 

Jeg hadde glatt sjanset på å bestille det kortet og byttet det.

Kanskje verdt å sjekke hos en videregående skole med elektrolinje om de vil prøve å feilsøke kortet og evt bytte deffekte komponenter?

 

Ja, det er de to alternativene jeg vurderer. Kortet koster 2000 ferdig levert i Norge. Rimeligste web butikk i sverige har dette til 650SEK, men de sender ikke til oss.

En får jo en grei ladning ved til 2000, så det er kjedelig å bomme på det forsøket :) 

 

En trenger jo sjeldent å feilsøke på ved.....

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt elektronisk kan jo ryke ved lynnedslag i nærheten, det er vel ikke produktet men husets beskyttelse som kanskje kunne vært bedre. Husker mitt første fargeTV røk i en tordenbyge den lørdagen jeg kjøpte det i 1984 (var student og hadde ikke råd til farger tidligere) , hadde laget pizza og vi skulle kose oss med egne farger for første gang. Det ble radio den helgen. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kort oppdatering etter lang tid. Med god hjelp så fikk jeg handlet nytt powerkort fra Sverige. Monterte dette på plass og ting var fortsatt like dødt. Lot ting ligge en måneds tid før jeg bestemte meg for å prøve å bytte ut kontrollerkortet på innedelen før slaget var tapt. Fikk dette på fredag og monterte det inn samme dag. Full score!! Da våknet den til liv igjen og alt er 100% oppe og går :) Jeg måtte ut med ca 2000 for begge disse kortene fra Sverige via etpar meget behjelpelige mellomledd :) 

Førstkommende onsdag så får jeg besøk av en seriøs kuldetenikker jeg har kommet over som skal ta en rens og statussjekk på enheten. Ble lovet en fornuftig pris på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...