Gå til innhold

P38 2,5 med elektronisk motorfeil


Agrostar

Anbefalte innlegg

Har sidan eg kjøpte bilen i vinter alltid hatt problem med motoren. Den har på eige humør gått i nødmodus med ei forferdeleg klakking, sikkert på grunn av tidleg tenningstidspunkt. Den kan stå og putre, gå fint, putre, gå fint og stoppe. I sommar har den vore bra,  men ein dag var den heilt mongo i 10min og var bra 2 månader etterpå og. Køyrde til Oslo og tilbake med kun 2 feilslag 1,5t etter eg starta å køyre. No har den for andre gong stått utan straum i ein liten månad mens eg har hatt ut girkassen. Første gong gjekk fint, no så starta den, men begynte å kødde ganske fort etterpå. Ein køyretur på 15min lyste motorfeillampen og den fjuska og. Stoppa motoren, slo på tenningen og stod i 10min og trykte meg rundt med nanocom og sjekka for feilkoder i alle hjernar. Når eg da starta så var den heilt fin, køyrde nokon få km og den begynte å kødde igjen. På dei neste 20minuttane veksla den mellom normal, nød og stoppe motoren i 80km/t ganske ofte.

 

Idag så tenner den ikkje glødelampen og vil ikkje starte. Når feillampen lyser så får eg heller ikkje kontakt med motorhjernen. Før har det vore nok å gått i becm, lagt inn eka, tatt disarm og så har den starta. Men no nektar den det og. Har sett innimellom at glødelampen har nett flimra, og feillampen har nett flimra, men ingen start og ingen kontakt med motorhjernen. Hjernen er chippa for mangen år sidan, og bilen skal ha funka fint til 2015. Ifølge han eg kjøpte den av så funka den i vinter og. I becm så står samme koden på motorhjernen som er skreve på hjernen med tusj, så den skal vere grei og.

 

Før så har eg fått forslag på å bytte dyse 4, den ville kurere fjuskingen. Eg har fått feilkode innimellom på fuel value out of range. Internal memory fault står konstant i motorhjernen og illegal fault kjem ofte og. Nokon foreslår kontaktane nede ved a-stolpane, og andre ledningsnettet på motoren. Sjøl so mistenker eg motorhjernen at den har dårleg lodding, siden bilen blir verre jo kaldare det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelige feil, men her er det nok bare å gå på med måleinstrument og koblingsskjema tror jeg. I rave skjema er alle kontakter godt merket så det er mulig å sjekke alle på veien samt jordingspunkt. 

 

Klakking som du nevner er for tidlig tenning, men kjenner ikke til EDC nødmodus så godt at jeg vet om den bare går til et fast tenningstidspunkt eller om solenoiden for timing justering fortsatt regulerer. Solenoiden for regulering av timing sitter under pumpen og denne styres på signal primært i fra dyse 4, men har også med parametre som turtall, inntaks temperatur, dieseltemp, motortemp om jeg husker riktig. Hadde uansett begynt med å sjekke kontakter og jording siden det er fort gjort. Sier det i etterpåklokskapens navn da jeg fant flere irra og dårlige kontakter på min bil for en stund siden som jeg skulle sjekket mye tidligere (ikke at det løste noe problem men..). 

 

Og siden jeg har funnet favoritt funksjonen min i nanocom, har du forsøkt å logge den? Kan eventuelt ta en logge runde med min så kan du sammenligne om du ser noen rariteter. Den logger egentlig altfor tregt til å se noe nøyaktig, men er ting helt på tur vil det nok vise. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, engelsk er og blir engelsk... Ingen forandring idag. Lodda isammen den største kontakten ved høgre a-stolpe, ingen forskjell. Sjekka venstre og brukte elektrorens, ingen forskjell. Tok ut motorhjernen og sette isammen igjen, starta med eingong. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :) Den på venstre side går til EAS systemet stortsett om jeg ikke husker feil og de små kontaktene ved siden av er til dør høyttaler/forsterker. 

 

Kan være verdt å sjekke inne i kontakten da. Jeg åpnet den på EAS ecuen min og fant en med irr på i bakkant. Kunne vært potensiell feil om det hadde vært like våt bil som det var når jeg hentet den enda eller løse loddinger på pluggen inni som du var inne på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den feilen der har jeg vært borti flere ganger.

Det har vært dårlig kontakt i den sorte boksen ved glødepluggene. Det er signalene opp til dieselpumpa som har vært problemer og fuel quantity sensoren går bananas. Dette er feil som normalt ikke plukkes opp av ECU da den bare korrigere for det den får inn.

Dette har spesielt vært på 99-2001 modellene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte boksen er den som dieselpumpa blir plugga i? Kva er inni den eigentleg, kun ledningar? Litt løge at eg skal miste kontakt med motorhjernen pga dårleg kontakt der. Men det forklarar eventuelt kvifor eg fekk problem sist eg tok motorvask, enda eg passa på å ikkje spyle mot hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...