Gå til innhold

Impregnering av taktelt.


Alvegg

Anbefalte innlegg

Takteltet mitt begynner å bli noen år gammelt. Det et i canvas som nå er blitt ganske så blekt. Våknet med våt madrass sist helg etter en stormfull regneværsnatt. Det meste av vannet kom nok inn via nedre kant av den lukkede åpningen etter at begge «takholderpinnene» var blåst bort. Tenker allikevel at det er på tide å impregnere det. Noen som har et forslag til noe jeg kan smøre eller spraye det med ?

E45A8486-9E3B-4939-AE2D-2C454E7055F5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte noe som het Teltex på canvasen på Lillebror.

Beisepensel og mye mer væske enn oppgitt.

Tett som en potte i mange år selv ved hyppig bruk men lukter ikke godt så god lufting og tørk et par tre dager var lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med mange år med å impregnere 50 manns lavvo og mye annet rart er at sprøyta du bruker bør gi en så finkornet dusj som mulig. Sprøyter som koster nesten ingen ting på alle litt av hvert butikker, er ubrukelige til det formålet. 

Er det polyester duk, må du bruke impregnering til polyester. Er det bommulsduk så bruker du noe som er tilpasset det. 

Det er lettere å få ren duk tett enn skitten duk. Vurder å ta den av og legg den i badekaret eller lignende med egnet middel. Skyll grundig.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan duken demonteres og slenges i vaskemaskinen? Isåfall anbefaler jeg Nikwax. Jobbet på båtsjappe tidligere som solgte den og har ikke hørt annet enn skryt og bruker det selv på turklær og sånt.

Skyllepgr på maskina og litt mer enn anbefalt middel, så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forrige kalesje på min 101 så brukte jeg et Nikwax produkt som jeg malte på med en stor kost.  Kalesjen holdt seg bra i noen år og fordelen med Nikwax produktet var att det tettet små høl i duken og sømmene... det oppdaget jeg når jeg etterpå brukte et silikon produkt, som egentlig er beregnet på å beskytte murstein, men som også brukes mye i England av de som har bil med kalesje.  Fordelen med murstein silikon middel er att hvis duk og sømmer ikke er gamle og slitt så fungerer det bra til en enda bedre pris.  https://www.priorityplumbing.co.uk/thompsons-water-seal-5-litre-LDR36286?gclid=Cj0KCQjwjdLOBRCkARIsAFj5-GCA-UmGaDZ-GPcKh14vie8JD5lJ46QR_7nz0Yg7XWUnnx_wKgdwlHoaAu5kEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...