Gå til innhold

Converter Discvoery 3


jonasraahauge

Anbefalte innlegg

Hei alle sammeN :)

 

jeg lurer på hvor man kan få kjøpt converter til disco 3 til en ok pris? og er det noen som vet om man kan bruke en converter fra BMW? i så fall hvilken BMW modell?

sjekket litt på nett og ser ut som noen modeller av x3 ( e83 ) og 330dx ( e91) har lik girkasse som discovery 3.

 

( jobber på bmw, kan være jeg kan få bestilt en herfra )

 

takker for alle svar

mvh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Norwegianwood skrev:

Jeg kjøpte min fra Bristoltransmissions.co.uk Den sier de skal være en forsterket type. Vet ikke om man kan bruke en fra BMW selv om selve kassa er lik.

ok , takk for svar. hvordan merket du at den var defekt? hvor langt hadde den gått ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ved ca 170000. Kom vibrasjoner ved slakke oppstigninger osv. Er mange tråder her om emnet dessverre:(

Jeg gjorde som de fleste verksteder, tippet på converter og byttet denne. Skal man gjøre det skikkelig bør man sende kassa til Rats eller lignende for å få sjekket solenoidventilene osv ettersom den bakenforliggende feilen kan ligge der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan den bakenforliggende feilen ligge i solenoidventilene? Medfører lekkasje her glasserte lammeler? How? 

 

Er dette "dokumentert" eller en "nett påstand"?

 

Uansett er det vel noe som forårsaker at converter på Disco ryker raskere enn på andre biler, har iallfall det inntrykket via nett....;-) 

har alle convertere lockup? Jeg kan mistenke nei? Kan det ha en sammenheng?

 

Kan være glasserte lammeler i autbox'en også som forårsaker "slip", dog er det lite tilfeller av slikt etter hva jeg registrerer via nett;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var fortsatt på fabrikkleveranse av olje på kassen. Ikke var den passert 240k, eller 10år som boka sier. Misforstå meg riktig - jeg er ikke enig med boka! Min nye TC og flushede kasse kommer til å se ny olje hver 60k eventuelt 4/5 år - men trur km oppstår først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det eneste jeg merker med min er en svak " summe" lyd ved ca 1500 omdr.

merker også at når jeg slipper gassen og gasser på så er det ett hopp på ca 700-1200 omdr på turteller.  da kommer det som regel ett lite " klunk"

 

merker også at den kan være litt treg på responsen på kickdown, og da dette skjer så ryker den litt svart fra eksos, det kan være andre årsaker en converter.

 

noen som tror det kanskje kan være noe annet??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dropper og turtall et halvt sekund når jeg slipper gassen. Før den går opp igjen (finner igjen giret)

Den har og klunket etter å ha sluppet gassen.... kan skyldes det de omtaler som California syndromet eller noe (?!) Mener å ha lest at det kan bedres med en oppdatering på girkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iidtool gutta har et program for dette som de kan sende deg. 

Har vært i kontakt med dem for å få tak i det. De sender deg først en warning som dette: 

 

There is one for the transmission which does help. We can provide it but first: 

The clear adaptation routine may cause the transmission to behave erratically over a period of time. It will need a few drive cycles to get back to normal. Drive the vehicle normally and make sure that the transmission shifts all gears. Clearing adaptions shall only be performed following an oil change, firmware flash or transmission repair. Clearing adaptions for no reasons on a transmission that is working correctly may worsen its behaviour. In fact any non-needed work made on a transmission that is working correctly may worsen its behaviour.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Norwegianwood skrev:

Iidtool gutta har et program for dette som de kan sende deg. 

Har vært i kontakt med dem for å få tak i det. De sender deg først en warning som dette: 

 

There is one for the transmission which does help. We can provide it but first: 

The clear adaptation routine may cause the transmission to behave erratically over a period of time. It will need a few drive cycles to get back to normal. Drive the vehicle normally and make sure that the transmission shifts all gears. Clearing adaptions shall only be performed following an oil change, firmware flash or transmission repair. Clearing adaptions for no reasons on a transmission that is working correctly may worsen its behaviour. In fact any non-needed work made on a transmission that is working correctly may worsen its behaviour.

 

se der ja, dette kjenner jeg til fra bmw, ikke noe unormalt da girkassen " lærer seg deg å kjenne" når du sletter " vennskapet" så blir den litt forvirret i noen dager / uker.

 

jeg har skiftet olje og filter på automat kassen for ca 1500 km siden.

 

er det noen i området grimstad / Kristiansand som har iid tool? eller noen som vil selge ? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hva koster en sånn converterjobb ?
Delen er vel ikke så dyr, men det er litt styr å demontere sakene såvidt jeg har forstått, boka forutsetter å løfte karosseriet av ramma, men jeg tror erfarne fagfolk lar bilen være i en bit, og tar ned kassa der den sitter ?

Det begynner dukke opp MANGE D3 med gåen / symptomer på gåen kasse til hyggelige priser.... dog ikkenoe man gir seg i kast med selv tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, lafterolf skrev:

Spørsmålet er om vibrasjoner fra momentomformeren påvirker veivlager. 

 

 

Ja, du har lansert den påstanden før, og den var veldig interessant egentlig ! Jeg vet ikke, men spennende teori........

 

Problemet sånn jeg ser det, er at man ikke vet hva tidligere eiere har styra med nær sagt uansett hva man kjøper. Når man ser alle trådene her, om Dr. Tranny friksjonsforbedrer, så tror jeg det ligger mye biler til salgs, der eier bare har helt på to tuber og selger skiten. 
Så blir det opp til nestemann. Når kostnadene med å demontere hele bilen er som de er, ja da er det kanskje like greit å kjøpe en der eier ikke har hørt om middelet, og tar tapet selv, jeg vet ikke. 
Om det på toppen kan gi eller gir motorhavari, ja da blir det ikke bedre av den grunn....... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lafterolf skrev:

Hyppige oljebytter på bilen alle steder der olje kan byttes synes jeg er den beste forsikring. Kan ikke det dokumenteres må de være fryktelig billig synes jeg.

Ja, problemene dukker opp når bilene er i ferd med å bli 15 år gamle. De har gjerne hatt 3-4-6-7-8 eiere, og historikk er delvis borte, skjult, spist, mistet eller forlagt.
Jeg har reist i 3,5 timer for å se på bil mer enn en gang som skulle ha " komplett servicehistorikk fra merkeverksted " som betød at bilen hadde et besøk på merkeverksted for etpar år siden... i Bulgaria, av alle steder....<_<

 

Å forvente finne bil der eiere konsekvent har byttet olje vesentlig oftere enn boka foreskriver, gjennom 10-15 år, tror jeg, realistisk sett er helt usannsynlig dessverre.

Bruktbil er uansett bingo, og jo eldre bilen er, og dyrere den var ny, jo mer legger man i innsatsen. 

Jeg har hatt flaks noen ganger, og skikkelig uflaks andre ganger. D3 er dog en bil jeg ikke tør ha uflaks med, for det blir for dyrt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster en slik forsterket  konverter igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster ca 10000 fra Bristol. Ligger en i garasjen her som jeg skal skifte snart

nei, man må ikke løfte karosseri, men bør ta crossover mens man har kassen nede

 

Jeg tror nok mange vil få problemer senere igjen hvis man bare bytter converter. Noe av problemene er at solenoidene begynner å lekke oljetrykk. Glaserte lameller kan også være en konsekvens

 

jeg brukte sånn lurium i min, men etter 20k begynte den igjen å riste under pådrag. Jeg er redd dette er en kortvarig løsning, og alle som vurderer å kjøpe en D3 bør tenke over muligheten for at selger har brukt dette. Har selger gjort det, kommer problemene etter hvert :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg betalte godt under 10k fra bristol, men det er ett par år siden. Nærmere 5K

 

Grei skuring å bytte;

  • Lag en brakett slik at motor står stødig uten girkasse på plass. Et stag fra front bunn blokk og ned til motorfeste funker.
  • Ta av starter for å løsne converter fra svinghjul
  • ta av mellomaksling front/bak
  • Løsne girwire + El-koblinger
  • Løsne skruer mot blokk, her må også brakett til cross over av
  • Om bilen står på bukker, lag til en treramme som du fester på garasjejekk. rammen må ligge godt an/passe godt mot girkassa.
  • ta av "travers"
  • dra girkasse bakover og Senk 

 

Bytt min. filter/bunnpanne samt EL-kontakt når kasse er ute. Kassa kan godt stå høyreist med bunnpanne av over en periode mht drenere ut mest mulig olje.

 

Tar ikke helt denne teorien med solenoidene som lekker samt glaserte lameller i kasse.

Hadde jeg hatt glaserte lameller i kasse samt lekkasje i solenoider hadde vel ikke alle problemene forsvunnet med bytte av kun converter??? Eller er teorien at glaserte lameller i kasse samt lekkasje i solenoider sliter på converter? Men enig i at noe påfører converter unormal stor slitasje på D3, om det er converter som i seg selv er svak eller annet får man vel aldri noe fasitsvar på...

 

Vil påstå at å ta ned girkassa på D3/D4 er like så grei skuring som å ta ned girkassa i hvilken som helst annen "grevling" bil! Ut med starter samt de øverste boltene til girkasse + brakett til crossover er det mest plunder med.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om pris på overhaling av converter på norsk kvalitets verksted som kjenner dine forhold drivstoff og behov. 

 Overhaler du converter får du å svar på hvordan innmaten der er, +en sterkere mer solid gjennoppbygd forsterket enhet/vare. 

Gjennoppbygd av fag mann du kan prate med, kontra masse produserte cnc samlebånd produkt bygd opp på raskeste biligste måte. 

Fagmann finner svakheter og feil og bygger opp ett bedre produkt, der samlebånnet gjør noen hastige små pungtsveiser legger fagmann virkelig på så det er ikke han det skar stå på.  Oftest den skralle pungtsveisen som var gjenganger feil før i væla iaf. Spesielt disel. Drøye ti år sea j ga meg i brangsjen men den gang da fikk vi skudd sikre, solide gode convertere fra Østfold en stan ca mener jeg, husker ikke navnet nå.

 Finner kun et norsk firma som driver nå ved rask titt på nett, de påstår å være de eneste i landet så sender ved den link her. Kjenner ikke firmaet men motiverer ved att j trur nok du får den biligste å beste her. http://www.transtec.no/tjenester/overhaling-converter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg betalte £450 eks VAT + £47 i frakt og £52 i returfrakt (mars 2017).

Inklusive i frakt er også 16l girolje (Ravenol ATF 6HP Synthetic Fluid 1 litres til £6,75 pr liter..)

Norsk mva kommer i tillegg.

 

Ble nysgjerrig på norske aktører og prisnivå jfr post over, har en slitt converter liggende. Sende mail til rats, de svarte at dette er ikke noe de gjør - og henviste videre til Transtec..

Så da har vel Transtec sine ord i behold... Blir spennende å høre hva Transtec tar for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...