jonasraahauge Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Hei alle sammeN jeg lurer på hvor man kan få kjøpt converter til disco 3 til en ok pris? og er det noen som vet om man kan bruke en converter fra BMW? i så fall hvilken BMW modell? sjekket litt på nett og ser ut som noen modeller av x3 ( e83 ) og 330dx ( e91) har lik girkasse som discovery 3. ( jobber på bmw, kan være jeg kan få bestilt en herfra ) takker for alle svar mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Jeg kjøpte min fra Bristoltransmissions.co.uk Den sier de skal være en forsterket type. Vet ikke om man kan bruke en fra BMW selv om selve kassa er lik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonasraahauge Skrevet 3. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2017 9 minutter siden, Norwegianwood skrev: Jeg kjøpte min fra Bristoltransmissions.co.uk Den sier de skal være en forsterket type. Vet ikke om man kan bruke en fra BMW selv om selve kassa er lik. ok , takk for svar. hvordan merket du at den var defekt? hvor langt hadde den gått ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Var vel ved ca 170000. Kom vibrasjoner ved slakke oppstigninger osv. Er mange tråder her om emnet dessverre Jeg gjorde som de fleste verksteder, tippet på converter og byttet denne. Skal man gjøre det skikkelig bør man sende kassa til Rats eller lignende for å få sjekket solenoidventilene osv ettersom den bakenforliggende feilen kan ligge der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Hvordan kan den bakenforliggende feilen ligge i solenoidventilene? Medfører lekkasje her glasserte lammeler? How? Er dette "dokumentert" eller en "nett påstand"? Uansett er det vel noe som forårsaker at converter på Disco ryker raskere enn på andre biler, har iallfall det inntrykket via nett....;-) har alle convertere lockup? Jeg kan mistenke nei? Kan det ha en sammenheng? Kan være glasserte lammeler i autbox'en også som forårsaker "slip", dog er det lite tilfeller av slikt etter hva jeg registrerer via nett;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) Hvor ofte er det byttet olje på de som får havari? Tenker da ikke på panikkflushing når rykningene har kommet. Endret 3. oktober 2017 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totveit Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Min var fortsatt på fabrikkleveranse av olje på kassen. Ikke var den passert 240k, eller 10år som boka sier. Misforstå meg riktig - jeg er ikke enig med boka! Min nye TC og flushede kasse kommer til å se ny olje hver 60k eventuelt 4/5 år - men trur km oppstår først... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonasraahauge Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 ok, det eneste jeg merker med min er en svak " summe" lyd ved ca 1500 omdr. merker også at når jeg slipper gassen og gasser på så er det ett hopp på ca 700-1200 omdr på turteller. da kommer det som regel ett lite " klunk" merker også at den kan være litt treg på responsen på kickdown, og da dette skjer så ryker den litt svart fra eksos, det kan være andre årsaker en converter. noen som tror det kanskje kan være noe annet?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Min dropper og turtall et halvt sekund når jeg slipper gassen. Før den går opp igjen (finner igjen giret) Den har og klunket etter å ha sluppet gassen.... kan skyldes det de omtaler som California syndromet eller noe (?!) Mener å ha lest at det kan bedres med en oppdatering på girkassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonasraahauge Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 ok, kan girkasse oppdateres med fks iid tool? noen som har noen linker til tråder ang dette temaet? det kan det jo hende jeg slipper å skifte converter?.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Iidtool gutta har et program for dette som de kan sende deg. Har vært i kontakt med dem for å få tak i det. De sender deg først en warning som dette: There is one for the transmission which does help. We can provide it but first: The clear adaptation routine may cause the transmission to behave erratically over a period of time. It will need a few drive cycles to get back to normal. Drive the vehicle normally and make sure that the transmission shifts all gears. Clearing adaptions shall only be performed following an oil change, firmware flash or transmission repair. Clearing adaptions for no reasons on a transmission that is working correctly may worsen its behaviour. In fact any non-needed work made on a transmission that is working correctly may worsen its behaviour. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonasraahauge Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2017 25 minutter siden, Norwegianwood skrev: Iidtool gutta har et program for dette som de kan sende deg. Har vært i kontakt med dem for å få tak i det. De sender deg først en warning som dette: There is one for the transmission which does help. We can provide it but first: The clear adaptation routine may cause the transmission to behave erratically over a period of time. It will need a few drive cycles to get back to normal. Drive the vehicle normally and make sure that the transmission shifts all gears. Clearing adaptions shall only be performed following an oil change, firmware flash or transmission repair. Clearing adaptions for no reasons on a transmission that is working correctly may worsen its behaviour. In fact any non-needed work made on a transmission that is working correctly may worsen its behaviour. se der ja, dette kjenner jeg til fra bmw, ikke noe unormalt da girkassen " lærer seg deg å kjenne" når du sletter " vennskapet" så blir den litt forvirret i noen dager / uker. jeg har skiftet olje og filter på automat kassen for ca 1500 km siden. er det noen i området grimstad / Kristiansand som har iid tool? eller noen som vil selge ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Hva koster en sånn converterjobb ? Delen er vel ikke så dyr, men det er litt styr å demontere sakene såvidt jeg har forstått, boka forutsetter å løfte karosseriet av ramma, men jeg tror erfarne fagfolk lar bilen være i en bit, og tar ned kassa der den sitter ? Det begynner dukke opp MANGE D3 med gåen / symptomer på gåen kasse til hyggelige priser.... dog ikkenoe man gir seg i kast med selv tror jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Spørsmålet er om vibrasjoner fra momentomformeren påvirker veivlager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 10 minutter siden, lafterolf skrev: Spørsmålet er om vibrasjoner fra momentomformeren påvirker veivlager. Ja, du har lansert den påstanden før, og den var veldig interessant egentlig ! Jeg vet ikke, men spennende teori........ Problemet sånn jeg ser det, er at man ikke vet hva tidligere eiere har styra med nær sagt uansett hva man kjøper. Når man ser alle trådene her, om Dr. Tranny friksjonsforbedrer, så tror jeg det ligger mye biler til salgs, der eier bare har helt på to tuber og selger skiten. Så blir det opp til nestemann. Når kostnadene med å demontere hele bilen er som de er, ja da er det kanskje like greit å kjøpe en der eier ikke har hørt om middelet, og tar tapet selv, jeg vet ikke. Om det på toppen kan gi eller gir motorhavari, ja da blir det ikke bedre av den grunn....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Hyppige oljebytter på bilen alle steder der olje kan byttes synes jeg er den beste forsikring. Kan ikke det dokumenteres må de være fryktelig billig synes jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 6 timer siden, lafterolf skrev: Hyppige oljebytter på bilen alle steder der olje kan byttes synes jeg er den beste forsikring. Kan ikke det dokumenteres må de være fryktelig billig synes jeg. Ja, problemene dukker opp når bilene er i ferd med å bli 15 år gamle. De har gjerne hatt 3-4-6-7-8 eiere, og historikk er delvis borte, skjult, spist, mistet eller forlagt. Jeg har reist i 3,5 timer for å se på bil mer enn en gang som skulle ha " komplett servicehistorikk fra merkeverksted " som betød at bilen hadde et besøk på merkeverksted for etpar år siden... i Bulgaria, av alle steder.... Å forvente finne bil der eiere konsekvent har byttet olje vesentlig oftere enn boka foreskriver, gjennom 10-15 år, tror jeg, realistisk sett er helt usannsynlig dessverre. Bruktbil er uansett bingo, og jo eldre bilen er, og dyrere den var ny, jo mer legger man i innsatsen. Jeg har hatt flaks noen ganger, og skikkelig uflaks andre ganger. D3 er dog en bil jeg ikke tør ha uflaks med, for det blir for dyrt..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Koster en slik forsterket konverter igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Koster ca 10000 fra Bristol. Ligger en i garasjen her som jeg skal skifte snart nei, man må ikke løfte karosseri, men bør ta crossover mens man har kassen nede Jeg tror nok mange vil få problemer senere igjen hvis man bare bytter converter. Noe av problemene er at solenoidene begynner å lekke oljetrykk. Glaserte lameller kan også være en konsekvens jeg brukte sånn lurium i min, men etter 20k begynte den igjen å riste under pådrag. Jeg er redd dette er en kortvarig løsning, og alle som vurderer å kjøpe en D3 bør tenke over muligheten for at selger har brukt dette. Har selger gjort det, kommer problemene etter hvert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Mener jeg betalte godt under 10k fra bristol, men det er ett par år siden. Nærmere 5K Grei skuring å bytte; Lag en brakett slik at motor står stødig uten girkasse på plass. Et stag fra front bunn blokk og ned til motorfeste funker. Ta av starter for å løsne converter fra svinghjul ta av mellomaksling front/bak Løsne girwire + El-koblinger Løsne skruer mot blokk, her må også brakett til cross over av Om bilen står på bukker, lag til en treramme som du fester på garasjejekk. rammen må ligge godt an/passe godt mot girkassa. ta av "travers" dra girkasse bakover og Senk Bytt min. filter/bunnpanne samt EL-kontakt når kasse er ute. Kassa kan godt stå høyreist med bunnpanne av over en periode mht drenere ut mest mulig olje. Tar ikke helt denne teorien med solenoidene som lekker samt glaserte lameller i kasse. Hadde jeg hatt glaserte lameller i kasse samt lekkasje i solenoider hadde vel ikke alle problemene forsvunnet med bytte av kun converter??? Eller er teorien at glaserte lameller i kasse samt lekkasje i solenoider sliter på converter? Men enig i at noe påfører converter unormal stor slitasje på D3, om det er converter som i seg selv er svak eller annet får man vel aldri noe fasitsvar på... Vil påstå at å ta ned girkassa på D3/D4 er like så grei skuring som å ta ned girkassa i hvilken som helst annen "grevling" bil! Ut med starter samt de øverste boltene til girkasse + brakett til crossover er det mest plunder med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
From Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Jeg ville bedt om pris på overhaling av converter på norsk kvalitets verksted som kjenner dine forhold drivstoff og behov. Overhaler du converter får du å svar på hvordan innmaten der er, +en sterkere mer solid gjennoppbygd forsterket enhet/vare. Gjennoppbygd av fag mann du kan prate med, kontra masse produserte cnc samlebånd produkt bygd opp på raskeste biligste måte. Fagmann finner svakheter og feil og bygger opp ett bedre produkt, der samlebånnet gjør noen hastige små pungtsveiser legger fagmann virkelig på så det er ikke han det skar stå på. Oftest den skralle pungtsveisen som var gjenganger feil før i væla iaf. Spesielt disel. Drøye ti år sea j ga meg i brangsjen men den gang da fikk vi skudd sikre, solide gode convertere fra Østfold en stan ca mener jeg, husker ikke navnet nå. Finner kun et norsk firma som driver nå ved rask titt på nett, de påstår å være de eneste i landet så sender ved den link her. Kjenner ikke firmaet men motiverer ved att j trur nok du får den biligste å beste her. http://www.transtec.no/tjenester/overhaling-converter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Jeg vil anta at RATS i Båstad også kan bygge en converter. De er anerkjente for å være en av de virkelig seriøse på automatgirkasser her på Østlandet såvidt jeg har fått med meg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 https://www.bristoltransmissionsshop.co.uk/land-rover-discovery-3-27-tdv6-brand-new-zf-torque-converter-66-p.asp 575 GBP + frakt + moms + litt til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Ser jeg betalte £450 eks VAT + £47 i frakt og £52 i returfrakt (mars 2017). Inklusive i frakt er også 16l girolje (Ravenol ATF 6HP Synthetic Fluid 1 litres til £6,75 pr liter..) Norsk mva kommer i tillegg. Ble nysgjerrig på norske aktører og prisnivå jfr post over, har en slitt converter liggende. Sende mail til rats, de svarte at dette er ikke noe de gjør - og henviste videre til Transtec.. Så da har vel Transtec sine ord i behold... Blir spennende å høre hva Transtec tar for jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobba Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Transtec overhalte min converter til p38'n samt senket stall speed i den litt, godt fornøyd med den jobben hvertfall! Tror jeg betalte rundt 5 lapper for det da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.