Gå til innhold

EFI feilsøking


jermundpr

Anbefalte innlegg

Har en -87 RRC 3,5 EFI som jeg prøver å vekke til live.. :D Historien for motoren er lang men kan ta det i kortere trekk. Første gangen jeg ble kjent med denne bilen ville ikke motoren starte. etter å ha jordet motorblokka startet motoren, men gikk veldig surt og ujavnt, som når ex-millen omtrent er druknet i bensin.. la merke til at en temp-føler foran på motoren ikke har noen ledninger, og disse fant jeg aldri igjen, regner med at den sikkert er til kaldstart-funksjon? Vi gav opp EFI og ledningsnettet ble plukket ut.. Nå som bilen har blitt min har jeg litt lyst til å få igang motoren og prøve den. I dag koblet jeg opp ledningsnettet igjen, og var veldig spent på oppstart. Motoren tente en del ganger men ville ikke starte og gå. sjekket litt plugger og konkluderte med at jeg bytter disse før neste forsøk på oppstart. :)

 

så kommer noen spørsmål.. Her er tempføleren som mangler ledninger. Lurer jo litt på hvor ledningene har blitt av, finner ikke noen ledige ledninger i området her.. ;) 

IMAG0608.jpg

 

Og på andre siden av motoren sitter det en "dings" under luftinnsuget som ser ut til at har noe med vacum å gjøre? Den har en ledning som ikke er koblet til også..

IMAG0612.jpg

 

koblingene på dette ledningsnettet er litt slitent og tvilsomt noen plasser.. Er dette å få tak i nytt eller pent brukt? Andre gode tips til feilsøking? 

 

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første bilde ditt er vel temp-bryteren. Jeg tenkte denne var en overheatbryter som satte igang ac-vifter og varsel-lampe osv. når temp ble for høy. Men ikke sikker. 

Bilde nr 2 ser ut som en purge valve eller tomgangsregulator (men tomgangsregulatoren står vel bak innsuget, over gasspjeldet?!) Er det vakuumslanger som går inn på den? Ikke bensin-damp? :)

Får du motoren til å tenne på start-gass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler i hvertfall en kjøleslange koblet på stussen under trottle pot meteret.  Temperatusensoren må kobles for å gi signal til Ecu.  Hvis motoren tenner, for så å dø ut, mistenker jeg falskluft.  Sjekk alle tilkoblinger.  Det er endel halvtomsslanger som går til kaldstartventil, osv.

 

vær obs på at det er stor forskjell på 3.5 og 3.9 EFI-system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag byttet jeg plugger og koblet til en løs vakumslange i bakkant av motoren. Da startet motoren med en gang og holder seg gående. Den går veldig surt, som om den får altfor mye bensin. Den responderer veldig bra ved gasspådrag, men går skikkelig surt og ujavnt på tomgang og hvis jeg holder javnt turtall. På kaldstartdysa koblet jeg ut bensinslangen og blendet den, uten at det gjorde noen forskjell. Neste på lista blir nok å måle luftmengdemåler og få sjekket bensintrykket :)  Føler at det er for galt å gi seg nå, for motoren virker kvikk og låter bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at det manglet enda en vakuumslange til bensintrykkregulatoren, dette ble ordnet.. Tok sjansen og prøvde å kjøre en runde på jordet med bilen, noe som gikk helt greit men ikke voldsomt sprek.. ;) Den gikk fortsatt like surt og røyk veldig mye, så jeg fortsatte å se rundt.. Målte spenning på MAF med et feilsøkingsskjema, og alt var perfekt der ifølge målene, bortsett fra at tempmåleren tror det er en del varmere enn det er (men det vil ikke gi den mer bensin etter min logikk ihvertfall) ..

 

Kjente på manifoldene etter kjøreturen, og da viste det seg at 2 sylindre var kalde. Sjekket da gnist, og dette var fraværende stort sett, men det hendte at det var en og annen gnist.. :wacko: Da fant jeg ut at pluggledningene er for korte, så enden på ledningene hadde blitt trukket litt ut av fordelerlokket, men de var innefor "hatten" sin så det var ikke mulig å se før jeg nappet av ledningene :rolleyes: 

 

Så nå har jeg bestillt nye pluggledninger, rotor og fordelerlokk. Gleder meg til å starte opp når det er byttet, håper det gjør forskjell B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...