Gå til innhold

Arbeidslys på bilen, hva er bra vinteren 2017 ?


JokerS30

Anbefalte innlegg

Jeg skal montere noen arbeidslys på bilen, hovedsakelig fordi det er morro å base i snøen ( når den kommer ) og at bilen min innimellom brukes som arbeidsbil ifbm flytting av maskiner, bygging osv.

Det som er viktig for meg er å ha lys som kan vinkles ut på siden, altså utgår en stor LED bjelke med en gang, samt at lyktene må se litt bra ut. Syrefast stål må være av det, altså syrefast materiale, og ikke blankpolert svartstål som ruster som galskap etter 2 uker i saltet vi seinhøstes får på veiene våre. 

Det har blitt veldig vanskelig orientere seg i dette markedet, da det er stort sett billig kina-drit alt man får fatt på. Jeg har hatt flaks, og funnet en lampe jeg SKIKKELIG verdsetter hos en Leverandør, men andre modeller som ser ca like ut, er bare sorgen.

Jeg vet at Hella, Rigid og til dels også Lazer leverer gode greier. Tyri har jeg montert på graveren min, disse er bra de, men jeg syns de lyser veldig svakt, ift sammenlignbare lamper. Jeg har f.eks noen HELLA små LED lamper på en liten arbeidsmaskin, som kostet bortimot 5000kr for 3 stk, disse lyser vesentlig dårligere enn noe no-name-kina-Drit jeg fikk fra Hesla-lys på Gjøvik. Disse har jeg brukt opp fler kartonger av, dessverre har leietagere en egen evne til å smadre arbeidslys nå og da...Dessverre finnes disse bare i 10W utgaver, jeg håpet skaffe ca 25W lamper, og montere kanskje 4 stk til arbeid, og ytterligere 2stk som ryggelys...

 

I tillegg vurderer jeg sånn lampestyring med membran-touchpanel. Veldig plasseringsvennlig - jeg syns ikke 19 brytere fra biltema ser så innmari flott ut i en bil som er verdt litt mer enn 2,50kr. Igjen - er det noen som har erfaringer å dele ? Det finnes en skog av leverandører, hva er bra og hva kan man la være kjøpe ?

Kan legge til at jeg har en hel eske ekstra-arbeidslys i garasjen, noen billige og noen ganske dyre. Felles for alle sammen er at de er helt, totalt ubrukelige. Ser dog veldig fancy ut på leverandørens nettsider, og jeg kjøpte en periode 2 av hver av veldig mange typer for å teste ut, uten å bli spesielt imponert....

Noen som har erfaringer de vil dele ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter denne igjen, forbauset over at ikke fler er interesserte i temaet:

DISSE har jeg 3 stk av på en maskin. Med dagens pris nærmere 6000kr. De er oppgitt til omlag 800 lumen.

DISSE vil jeg påstå lyser bedre, og det til omlag 1/4 av prisen. De er oppgitt til 800 lumen, og det klarer de nok sikker, sammenlighet med HELLA`ene er de iaf ikke dårligere...

 

Virker som om man rett og slett må ha litt flaks om man skal handle noname-ledlamper..., noe som gjør det litt kjedelig. Syns ikke de er SÅÅ morro ha en eske lamper til noen tusenlapper på lager egentlig...som ikke passer mine behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kun rota med billige led arbeidslys frå kina, kjøpe en pakke med 20 stk for rett under 2 lappen, lyser greit å selve lampen holder seg men skruane som fulgte med er søppel di blir brun med en gang, har montert desse lysa på eit par hengere, minigravern min, en snøfreser å eit par på en traktor, fungerer bra med tanke på pris, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mange ulike Kina led lykter og barer og det er litt tilfeldig hvor god kvaliteten er. Men mye av det er bra, særlig mtp.prisen. 

Jeg har de siste du linker til joker, som ryggelys og de lyser ikke så verst. 

 

Jeg har et par rigid industri lamper på fangeren foran og de begynte også å flasse litt etter ett år..Men lyset / lydbildet er mye bedre en på en tilsvarende Kina kopi med samme oppgitt effekt 

Endret av kimhas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt igjen eindel tusen i led og xenonlykter ifra Kina. Dei eldre led lyktene er nesten ikkje verdt noko, ufatteleg dårleg lys. Men mangen av dei nyare med cree led er bra! Mykje meir lys per watt. Syns uansett at ingenting slår xenon når det kjem til lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cree og Osram er vel de to store på diode-delen... ,


Vanlig feil er også å ha alt for KRAFTIGE lys, da blir overgangen mellom LYS og MØRKE alt for distinkt. Da er det bedre med fler, littebitt svakere lamper... om målet er god belysning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mine ble overraskende knallbra:D Lyser bredt og langt og mye. 4x90W  ( total 360W )med solide rustfrie fester. Hver lampe inneholder 18 stk  5watts led.

Inntrykket mitt er at det er bedre med 5watt eller 10watts led dioder istedenfor X antall flere 3 watts.

 

Ikke av de dyreste, langt ifra.

 

10 sept 2017 006.JPG

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Brage skrev:

Synes mine ble overraskende knallbra:D Lyser bredt og langt og mye. 4x90W  ( total 360W )med solide rustfrie fester. Hver lampe inneholder 18 stk  5watts led.

Inntrykket mitt er at det er bedre med 5watt eller 10watts led dioder istedenfor X antall flere 3 watts.

 

Ikke av de dyreste, langt ifra.

 

10 sept 2017 006.JPG

 

DET er en skikkelig fet P38!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, LANDreas skrev:

Uvitenhet: Kan man gjøre hva man vil med rustfrie plater, kappe, slipe etc., men likevel beholde rustfriheten? :huh:

 

Ja.

Kapp med ferro-fri kappeskive,  vask med syre. Skiva får du der du vanligvis kjøper kappeskiver / slipeskiver, men den må være for rustfritt / syrefast materiale, og IKKE brukes til annet, iallfall ikke FØR du behandler syrefaste plater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, JokerS30 skrev:

 

Ja.

Kapp med ferro-fri kappeskive,  vask med syre. Skiva får du der du vanligvis kjøper kappeskiver / slipeskiver, men den må være for rustfritt / syrefast materiale, og IKKE brukes til annet, iallfall ikke FØR du behandler syrefaste plater...

Og så  må du selvfølgelig bruke tilsvarende rustfri tråd /elektroder dersom du skal sveise ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, grunneieren skrev:

Og så  må du selvfølgelig bruke tilsvarende rustfri tråd /elektroder dersom du skal sveise ;) 


Sveise rustfritt er det vel ikke så VELDIG mange amatører som driver med. Noen, men ikke mange. Jeg husker ikke helt reglene for dekk-gass heller, mulig Mission18 kan brukes, men helst skal man vel gå for ren argon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

tilbake til Topic fra all sveisinga, jeg har fått med meg at AURORA skal være litt levelig både på pris og kvalitet.
Ikke dyre som Rigid og Lazer, men heller ikke kina-søppel som slutter virke etter en uke

 

NORDIC-LED i Oslo har tilbud på firkanta 40W utgaver, og hadde også fler andre varianter på lager.

Jeg handla 2stk, og syns jeg fikk veldig mye lys for en hyggelig penge. Det fins sikkert bedre lamper, men for 700kr stk, må jeg si meg svært godt fornøyd. Hyggelig betjening også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort historie fra noen dager tilbake.

 

Var på vei til jobb i stupmørke sent på kvelden, hadde på lysene som bilen originalt er utstyrt med.

Tenkte så, her var det nå utrolig mørkt og trærne ligger tett inn mot veien, kanskje smelle på litt "arbeidslys" ( ikke for at jeg plutselig skulle ut av bilen og arbeide i 80km/t, men det er nå det vi kaller dem )  

I det sekundet jeg trykker på dagslys knappen, ser jeg som ut av intet en gigantisk elg som står vendt med snuten inn mot veibanen klar til å krysse, var jo ikke i nærheten av å kunne stoppe, men den bare stod der - den tenkte kanskje, WTF dag nå alt.

Vel over sjokket måtte jeg bare undre hvorfor i all verden skal det være omtrent forbudt å få lov til å ha nok lys til å se en slik potensiell dødsfare.

Brukt med fornuft..

 

Mvh Brage

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå kommer det sikkert en gjøk eller 3, som klager og syter på bruk av tåkelys på vanlig veg, og hevder seg krenket og blendet og forulempet og det som værre er av to bittesmå, dritmøkkete lamper helt nede ved asfalten som lyser opp grøfta på siden av bilen, og ikke klarer blende en blind muldvarp engang !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...