Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Takk for svar. Skal man ha LR eller RR så må det være høy og lavgir, mener nå jeg.

 

Jag, E-klasse eller 5-serie, med bensin, automat og 4wd, vil ha bedre kjøreegenskaper på vei på langtur enn en høyere bil. Men det er slik jeg ser det.

 

hilsen 

Henry Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Joker er inne på det. "Hva er terrengkjøring?"

 

Jeg vil si det slik at har man ikke hatt bruk for lavgiret så har man ikke drevet med terrengkjøring. Da trenger man ikke annet enn en helt normal "menneskebil", satt litt på spissen.

 

For mitt vedkommende med min bruk av bilene så kobles lavserie inn månedlig.

 

LSE'en min, stort sett samme bil som Tore sin gamle HSE, er en meget god bil å kjøre i terrenget. Og den blir enda bedre å kjøre med lavgiret innkoblet, helt fantastiske krypkjøringsferdigheter.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love at dreiemomentet på lavt turtall er noe annet i en 4.6 Thor enn en 4.2 GEMS.  Og når vi snakker om en Velar, gjerne en diesel, blir det virkelig stor forskjell.  Den minste 2 liter dieselen har samme dreiemoment ved 1100 o/min som 4.2 GEMS har ved 3250 o/min.  Og sammen med en relativt tettsteget girkasse?  "Thor" motoren når GEMSens maks dreiemoment ved 1900 o/min.  Tror jeg holder på påstanden min jeg... 

 

De som virkelig kjører i Terrenget og de andre - som bare lusker rundt på litt ujevn grusvei og tror de kjører i terrenget?..  Selvsagt tok jeg aldri fatt på de store utfordringene.  Det vil neppe noen gjøre med en Velar heller.  Strengt tatt velger man nok en helt annen type kjøretøy.  Kjempemessig motorkraft behøves nødvendigvis ikke.  Det er grenser for hvor mye moment man kan overføre og kjørbarhet er også viktig.  Med Terrain Response og Drive by Wire er reguleringen av gassrespons bedre ivaretatt enn på de eldre bilene.

 

Det gamle "GP" området er besteget med HSEen i normalgir.  Andre med tøffere biler har slitt mer opp der.  Og for å sette vanskelighetsgraden er toppen også besteget med en Subaru Brat på det som kunne se ut som relativt standard hjul.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener uansett at har man ikke hatt behov for lavgiret, så har man kjørt i veldig snilt "terreng".

 

Med lavgir får man, uavhengig av motor eller type bil, ett mer riktig turtall på motoren når man smyger seg fram.

 

Og Brat vet jeg en del om, den bilen er veldig god i terrenget. Vi har selvfølgelig en slik her i familien. Og den har Dual Range transfer case som det så fint heter, altså lavgir.

 

Har ikke kritisert Velar, eller andre slike biler, selv om de ikke har lavserie. Har kun skrevet at for mitt vedkommende er det både høyserie og lavserie som gjelder dersom jeg skal ha slik type bil. Skal jeg ikke ha høy- og lavgir er kjøreopplevelsen langt bedre når man kjører en lav bil sammenlignet med en "terrengbil" som har høyere tyngdepunkt.

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett enig med Henry Arfinn her, 

 

I tillegg kommer mye bedre og  sikrere motorbrems pga av lavgir ved bratte utforkjøringer, noe som vil skåne bremser/hill decent systemet, for å gå varme i verste fall.

 

Men, i teorien, selvsagt - om man har en hovedkasse med så mange gir at første tilsvarer omtrent utveksling man får med noen av girene man tradisjonelt har med en reduksjonskasse - da oppnår man det samme. Men jeg tror ikke man er der enda med dagen LR 8 trinns kasser.

 

Spennende å se hva LR kommer opp med når de første hel elektriske LR kommer i 2020 om de holder hva de lover.

Da tror jeg vi får en revolusjon mht terrengkjøring  og kontrollsystemer (ABS, Traction control, Hill decent etc.....), uavhengig av hvilken bil produsent som er først

 

Bjørnung

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt om el drift og krabbegang her:

https://www.tu.no/artikler/norgessjefen-haper-ladbar-range-rover-vil-bli-en-avgiftsvinner/408921?utm_source=newsletter-2017-10-06&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

 

"Ifølge Land Rover skal ikke den hybridelektriske drivlinja spolere noe av evnen til offroadkjøring, snarere tvert om. Produsenten peker på at elmotoren bidrar til økt kontroll over dreiemomentet som igjen vil forbedre egenskapene i lav hastighet i terrenget. Heller ikke vadeevnen er forringet."

Endret av robertsoevik
lim inn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...