Jump to content
LRforum
torasmu

Discovery 2 Turbo

Recommended Posts

Hei Dere!

 

Tror turboen på min Disco2 TD5 2003 mod gikk fløyten idag i en forbikjøring i oppoverbakke. Girkassen ville ikke gire og bilen hørtes ut som en gammel sjark. Fikk ikke opp turtall over 3000 omdreininger og ingen kraft å få. Fikk hostet meg tilbake på hytta såvidt. Ser under bilen at det har lekket endel ollje under bilen. Kan ikke se at dette kommer fra motoren da nivået ser normalt når jeg peiler oljen på motoren. Noen ideer om dette stemmer og evt. Pris på ny turbo og hvor jeg får tak i en slik?

 

Mvh

 

Tom R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har min gamle liggende hvis du trenger å låne en i mellomtiden.

 

Tror jeg kjøpte fra lrdirect og de kom ut bra i pris. Kjøpte i tillegg ny oljeslangen på toppen samt pakning mellom manifold/turbo og downpipe/turbo. Nye muttere kan også være greit :)

 

Var veldig greit å bytte, oljerøret var faktisk det kjipeste ettersom den sitter veldig tett på oljefileret.

 

Du får undersøke hvor oljen kom fra først :)

 

 

....og skruene til oljereturen var også skikkelig kjipe :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.island-4x4.co.uk/turbocharger-turbo-lr017315-pmf500040-pmf000040-p-1614.html

 

Men finn feilen først. Defekt turbo er vanligvis mindre effekt og gjerne oljesøl i slangene.

 

Søk litt på dårlig effekt etc. Det er mye som gir dårlig effekt, og vanligvis er det ikke turbo som er ødelagt. Slanger fra turbo er verdt å sjekke. Olje i ledningsmatte, tett luftfilter osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har min gamle liggende hvis du trenger å låne en i mellomtiden.

 

Tror jeg kjøpte fra lrdirect og de kom ut bra i pris. Kjøpte i tillegg ny oljeslangen på toppen samt pakning mellom manifold/turbo og downpipe/turbo. Nye muttere kan også være greit :)

 

Var veldig greit å bytte, oljerøret var faktisk det kjipeste ettersom den sitter veldig tett på oljefileret.

 

Du får undersøke hvor oljen kom fra først :)

 

 

....og skruene til oljereturen var også skikkelig kjipe :o

 

Denne jeg handlet https://www.lrdirect.com/PMF000040-Turbo-Assy-Td5/?keep_https=yes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ville sett grundig ned i motorrommet før jeg hadde konkludert med turbohavari. Begynn med slangene til turbo. Kan være at du har blåst av en og det drypper litt olje fra den slangen. Eller en slange har delaminert. 

Vi har hatt tråder her inne med motor som en ikke fikk opp turtallet på. Da mener jeg det var tett katalysator. Vedkommende tok av eksosen før katalysatoren og da kom turtallet. 

 

En mulighet er å få målt manifoil trykket med et diagnose apparat. 

 

Så mitt råd er å ta med en god lykt og Finn olje lekkasjen og sjekk for åpenbare feil.

 

lykke til

leif ove

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker så mye for feedback!:-) Katalysator er gjernet for mange år siden. Luftfilter byttet i februar. Kabelmatten også byttet for noen år siden. Bilen oppfører seg litt som da jeg hadde lekkasje på kablematten og olje lekket mot styringsenhet eller litt forstyrret luftmegnde måler. Eneste er at nå er det en heller lei lyd i bilen og den sliter voldsomt. Maks 1 gir og 40km hvis det er motbakke. Supert med tips for hva som bør bestilles og byttes fra uk hvis turboen er gåen:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du sjekka vacuum slager til wastegate? Prøv også å koble ut wastegate solenoid. Hadde problem med denne på min, men er i pronsippet unødvendig, så kan bypasses.

Share this post


Link to post
Share on other sites

For å sjekke turboen er det vel bare å ta av slangen og kjenne på turbinbladene ,ed fingrene. Du skal ha bitte litt slakk opp og ned, men lite inn og ut. Står bladene fast, så vet du svaret. 

Du hører pumpa i tanken, så den får diesel?

 

loh

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her var listen min:

 

NB! Pakningen mellom turbo og manifold var feil tror jeg og jeg trengte ikke boltene til montering av turbo. I tillegg hadde jeg oljeslangen til turbo fra før av men manglet kopperpakningene så de glødet jeg på nytt. Tar du av oljeretur-røret så tror jeg det er en pakning der også.

Products Ordered

Part Number Product   Quantity  
PMF000040.C8 PMF000040    1  
ESR2033.C8 ESR2033    10  
ERR551L.C8 ERR551L    5  
ESR2034.M8 ESR2034    10  
ESR3737.Z8 ESR3737    1  
ERR6768.M8 ERR6768    1  
UAM2368L.L8 UAM2368L    3  
AWR3994.C8 AWR3994    2  
JYF100190.L8 JYF100190    2  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finn feilen FØR du bestiller deler, er mitt råd.

Har du sjekket at wastegateventilen beveger seg?

 

Beskriv lyden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutter siden, lafterolf skrev:

Finn feilen FØR du bestiller deler, er mitt råd.

Øhh - er det noe nytt vi skal begynne med ?

Det er jo så billig med LR deler, at vi bytter da selvsagt uten å sette oss inn i hva som er problemet, gjør vi ikke ? Husk, når vi skrur sjøl, og handler billig deler sparer vi så mye at vi ikke engang trenger diagnostisere problemet før vi setter igang...:)

 

Ironi-modus: OFF !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh ypperlig med dele liste! Kan kansje ta med her at EGR er bledet for mange år siden. Tenker hvis jeg finner en slange eller lignende som er skadet så bytter jeg mest mulig. Bilen er jo gammel nå og dette må man vel se på som vedlikehold. Kunne kansje byttet den inn men ny bil ville ikke vært i nærheten så moro som å kjøre LR:-) Ser veldig fin ut enda. Mangler kun en ny bugdeflektor eller panserbeskytter som er brukket. Ny ser det umulig ut å få tak i:-/ Diesel ser det ut for at den får. Berging på vei iløpet av dagen da jeg har 145km hjem med henger og tre hunder:-(( TVi tvi

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutter siden, JokerS30 skrev:

Øhh - er det noe nytt vi skal begynne med ?

Det er jo så billig med LR deler, at vi bytter da selvsagt uten å sette oss inn i hva som er problemet, gjør vi ikke ? Husk, når vi skrur sjøl, og handler billig deler sparer vi så mye at vi ikke engang trenger diagnostisere problemet før vi setter igang...:)

 

Ironi-modus: OFF !

 

He he, men et lite poeng der. Jeg har kjøpt opp igjennom åra mye som bare ble liggende. Feks ny topppakning og strekkbolter til td5. Husker ikke en gang hva det var jeg trodde var galt. 

Ikke minst alle delene som bør byttes, men som jeg ikke tar meg tid til. Har i hylla ny dørlås til høyre framdør. Lagt i ca fem år. Blir nok liggende litt til. Messing luftenippel ligger i bilen. Lagt der i ca åtte år, da den som er på bilen er like fin. 

 

Det var vel Øystein Sunde som sang kjekt å ha. Det er mye som er kjekt å ha.

 

Tilbake til Topic:

gjør som Lafterolf sier. Sjekk staget til wastegate. Står den fast i åpen stilling blir det ikke mye turbotrykk. Når du står foran bilen skal staget skyves fra deg. Det er tungt å bevege det. Har du trykkluft så kan du med forsiktighet blåse inn i klokka som staget er festet i. Dette oppererer på trykk, ikke vakuum.

 

loh

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...