Gå til innhold

Ulyd 2.25 bensin


Stuerten

Anbefalte innlegg

Ja, nå har jeg fått en ny lyd i brannbilen, hard klakking i topp/ventiler ved høg belastning. Hadde litt samme lyd tidligere, bare mye mildere, den ble helt borte ved hjelp av blytilsetning.. 

Ventilklaring ble sjekket ok for noen uker siden, akkurat skiftet olje og rengjort filter, rengjort luftfilter og skiftet olje. 

Eksosmanifold er gåen, bestilt ny, men det skal vel ikke lage problemer på toppen? (Hadde den av for å konkludere med at den måtte skiftes, kan jeg ha pølset det til når jeg monterte den igjen? Lyden kom et par dager etterpå..)

Det er såpass hard metall klakk at jeg ikke kan kjøre med den, høres ut som at alt er i ferd med å knuse..

Håper noen kloke hoder her inne gidder å slenge ut noen tips eller forslag.. ang motorer er jeg hakket hvassere på gamle sabb dieseler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tenning justert riktig? 

Er fordeler i orden? 

Er lyden hele tiden,eller bare i visse perioder/turtall?

Har du prøvd å lytte med steroskop for å lokalisere hvor lyden kommer fra? 

Har du tatt av viftereima og latt motor gå uten?

 

Har vært med på å bytte motor,når det var fordeleren som lagde lyd. Noe vi fnt ut etter 5-6 timer skruing. 

Lyd forplanter seg,kan være å finne ut av innimellom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Er kun ved hard belastning, som 3dje og 4dje gir i motbakke. Får ikke frem lyden når bilen står stille, uansett turtall, så da er det litt vrient å lytte med stetoskop.. har ikke kikket på fordeler og tenning, men da skulle vel klakkingen vært der ved ubelastet drift også?

 

Endret av Stuerten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra fordeleren litt mot klokka, fritt etter dårlig husk.

 

Rådebank har har ikke så hurtig banking, den følger gjerne et stempel opp, mens tenningsbank har mye kjappere frekvens.

 

Ventilene kan også lage lyd, så hjelper det ikke å justere tilbake tenningen burde du ta av topplokket å se inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmhm, hadde topplokket av før jeg kjørte til høsttreffet i elvedalen, sjekket klaringen og alt var heilt ok, men kan selvfølgelig ha gått i ulage siste 100 mil.. ev. slitt kamaksel?

(Tipper at lafterolf sin dårlige husk husker mer ang LR enn de fleste:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...