Gå til innhold

Sikring til multimeter


WildRover

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt multimeter med sprengt sikring. Sikringen er av keramisk rørtype (ligner en glassikring, men keramisk i stedet for glass).

Diameter 6,2mm, lengde 25mm, 10 A, 600 V, fast acting, står det på den. Hvor får jeg kjøpt noe sånt? Fant ikke noe på ebay heller, merkelig nok.

 

Multimeteret ble kjøpt gjennom Würth, men jeg glemte jo selvsagt å spørre würthmannen da han var innom jobb i dag. Regner med at han skal ha en hundrelapp for den sikringen, så finner gjerne andre alternativer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du den ja. Mulig det var 6.3, husker ikke helt hva som stod på sikringen. Skal sjekke det over helgen hvis jeg husker på det. Uansett så er det plass til en tiendels millimeter større. Var ikke ille pris på sikringen, men frakten var ikke akkurat gratis :unsure:

 

Elit står det på det, mener jeg å huske. Skikkelig avanserte greier, med tilkobling mot pc (som jeg aldri har prøvd).

Funker fint til spennings- og motstandsmålling, men ikke strøm. Dvs, mA funker muligens, det har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at du får tak i en sikring med samme bryteevne som den som sto der (ikke bytt ut en kjeramikksikring med en glassikring for eksempel)

Grunnen til dette er at om det oppstår en kortslutning en gang (du måler feil for eksempel) så vil den ene sikringen bare bryte strømmen, mens den andre i værste fall medfører at multimeteret eksploderer.

 

Det BØR stå i manualen (som du sikkert kan søke opp på nett) hvilken sikringstype eller spesifikasjon du skal ha. Alternativt legg ut bilde av eller info om den orginale sikringen - så finner vi sikkert en maken en eller tilsvarende.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt sett så ser sikringen over som det er linket til riktig ut, kjeramikksikring med høy bryteevne (10KA) - ikke sikkert dette er helt riktig IFT instrumentet, men det er fremdeles betraktelig bedre enn glassikring.

 

alternative kilder til komponenter:

Elfa.se

RS components

Farnell

Mouser (USA)

 

Alternativt så er det mange som selger på ebay til 40-50 kr inkludert frakt fra england.. bare søk på typekoden til Bussmann (TDC600-10A)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke det over helgen sa han, og så ble det stille fra den kanten :P

 

På den originale sikringen, står det følgende:

Ø6.2 x 25

10   A

600V

 

Instrumentet heter Elit 60D. På baksiden står det at det skal være "quick acting fuse". I følge Würth skal det være denne sikringen: https://nettbutikk.wuerth.no/elektro/elektronisk-maaleutstyr/sikringer-for-maaleutstyr/sikringer-for-multimetere-1

Avbildet glassikring, men det er muligens bare fordi webansvarlig ikke ser forskjellen.

Jeg tok ihvertfall sjansen på å bestille sikringen som minim linket til, men fra ebay. Tenker den blir grei jeg. Takk for gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...