Gå til innhold

2015 Disco - Arbeidslogg, tanker og spørsmål


ekkoj

Anbefalte innlegg

Hei. 

Etter lang tid i tenkeboksen fikk jeg endelig kjøpt meg en Discovery.

 

 

36452447594_6ba37e6962_k.jpg

 

 

Jeg endte på en varebilregga 2015-modell fra Autostrada i Porsgrunn. Den har det meste av utstyr, men mangler surround view og 12V-uttak bak. Bilen er opprinnelig en 5-seter. Kanskje ugunstig ved salg igjen, men veldig praktisk da det er færre seter som må lagres frem til da. Utvendig er bilen veldig pen, men noe småtteri er det.  Risting under bremsing, ubalanse i sommerdekk, fastrusta hengerfeste og en eim av parfyme innvendig er vel det mest irriterende. Det ble også byttet frontrute før jeg hentet bilen, noe som har resultert i en hvine-lyd i hastigheter over 130km/t. Har tatt opp dette med forhandler og satser på at det ordner seg. 

Av planer er jeg usikker. Bilen gjør absolutt nytte for seg slik den er nå. Vi er mye på tur med hund og har nå all den plassen vi trenger. Irriterende at varebilgulvet er så skrått at det ikke var mulig å sette hundebur helt til siden bak, men dette er løst ved å bygge nytt gulv som går flatt frem til naturlig avslutning et stykke frem i varerommet. 

Noe har jeg imidlertidig lyst til å gjøre og jeg håper på litt hjelp herfra. 

Sidesteps/rock sliders: Har søkt litt her inne. Er det Britparts som gjelder til 450 pund pluss frakt og mva? Hvordan er det med innfestning, beholder jeg forsegling av dører med disse montert?

Lys innvendig: Usikker på om det er originalt, men i dører og fotbrønn har jeg LED-lys mens det i taket er godt gammeldags gult lys. Er det noen som har montert LED innvendig? 

 

Og til slutt ett par spørsmål. Jeg har lys i speilene, noe jeg har hatt på flere andre biler før. La ikke merke til det med en gang, men etter at jeg la beleggningsstein på gårdsplassen så ser jeg at det er en Discovery-logo i lyset. Er dette originalt? Jeg synes kanskje det ser litt tacky ut og kunne tenke meg å bytte til noe uten, men om det er originalt så kan jeg vurdere å beholde det sånn. 

Jeg lurer også på om det er mulig å kode Webastoen til å gå i mer enn 20 min? Hadde en Volkswagen Tiguan før og den kunne jeg sette til en time. Vet at det ikke er noe grensesnitt for å gjøre en slik justering i menyene, men går kanskje ann å få til noe med diagnoseapparat? 

På forhånd takk for tålmodighet med dummer spørsmål :)

Joachim 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med staselig bil. Så jo riktig så flott ut.

 

Kan ikke svare på så veldig mange av spørsmålene dine. Men når det gjelder rocksliders, så festes de normalt sett i ramma, og ikke i karosseriet.

 

Jeg har satt på disse https://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-VTD500010BM

 

Det var ikke rare jobben å montere disse i alle fall. :)

 

Risting under bremsing på en såpass ny bil er sannsynligvis kast i bremseskivene, dette kan ha kommet som følge av ubalanse i dekkene. En del dekksjapper sliter med å balansere så store hjul som Discoen har. Regner med at forhandleren fikser det. Hengerfestet bør også være en garantisak. Disse er ganske så beryktet for nettopp det. Få forhandleren til å få det av, og sørg for å sette det inn med olje, og at det bare står på bilen når du bruker det. 

 

Parfymelukt kan kanskje fjernes med ozonbehandling, men det regner jeg med at du må bekoste selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, trondshj skrev:

Gratulerer med staselig bil. Så jo riktig så flott ut.

 

Kan ikke svare på så veldig mange av spørsmålene dine. Men når det gjelder rocksliders, så festes de normalt sett i ramma, og ikke i karosseriet.

 

Jeg har satt på disse https://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-VTD500010BM

 

Det var ikke rare jobben å montere disse i alle fall. :)

 

Risting under bremsing på en såpass ny bil er sannsynligvis kast i bremseskivene, dette kan ha kommet som følge av ubalanse i dekkene. En del dekksjapper sliter med å balansere så store hjul som Discoen har. Regner med at forhandleren fikser det. Hengerfestet bør også være en garantisak. Disse er ganske så beryktet for nettopp det. Få forhandleren til å få det av, og sørg for å sette det inn med olje, og at det bare står på bilen når du bruker det. 

 

Parfymelukt kan kanskje fjernes med ozonbehandling, men det regner jeg med at du må bekoste selv. ;)


De så jo greie ut de stigtrinnene der, men vil de fungere som rock-slider med så spinkel innfestning? Ikke det at jeg tror jeg skal rock crawle så mye med denne bilen, men man vet jo aldri :P

Jeg bemerket ristinga på prøvekjøring og de skulle avbalansere dekkene. Tror aldri de testa bilen etterpå, men har dialog med de om det nå. Må sørge for å få med hengerfestet også. 

Parfymelukta kom etter at forhandler skulle nettopp det. Ozonbehandle bilen :P Jeg har kjørt en runde med ozon selv i etterkant, men det tok ikke parfyme gitt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For de som lurte på hvordan jeg gjorde det med å rette ut gulvet i varerommet så ble det slik: 

36999946573_134396cbc3_h.jpg

 

23817822688_e595e0f4a5_h.jpg

 

Jeg kunne helt sikkert ha lagt mer jobb i det, men det ble en kost/nytte-vurdering oppi det hele også. Jeg vurderte å legge originalmatta oppå, men da ville den blitt 6-7 cm for kort, i tillegg til at den ville stukket ut på sidene der den går under "vangene". Sånn som det er nå er det ganske reversibelt også. Det eneste som blir igjen om jeg fjerner det er to små hull i teppet helt bak der jeg har boltet det nye gulvet gjennom og inn i to mutternagler som sitter i varegulvet. 

Totalkosten var noen få hundrelapper i en 12mm MDF-plate, to nye festekroker og litt teppe jeg hadde igjen fra ett annet prosjekt. 


Jeg venter fremdeles på avklaring fra forhandler på de tingene jeg oppdaget de første ukene med bilen. Har gått sakte pga sykdom der i gården, noe som må være lov, men jeg kunne tenke meg å få det avklart snart. 

Ellers så har jeg fler spørsmål i første post som jeg fremdeles lurer på. I tillegg er jeg nysgjerrig på om det er noen som vet hvordan jeg får ut innsatsen til koppholdene. Kunne tenke meg å vaske de litt skikkelig :) Prøvde med å bøye litt i åpningene med en plastkile, men jeg måtte ta i så mye at jeg ikke turte mer :)

36999946933_89c121cb97_h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil:)

Har du fått fikset ristingen ved bremsing? Jeg har vært borti det samme på en nyere Suzuki Grand Vitara V6 jeg hadde. Ble kast i bremseskiver som merkeforhandler selv hadde skiftet året før. Jeg fikk nye utlegg med skift året etter, og jeg uttrykte misnøye da dette kom såpass tidlig. Fikk forklart at årsaken var at skivene hadde fått kast sannsynligvis etter å ha kjørt i vannpytter med varme bremseskiver.... Jeg var skeptisk, men måtte dekke kostnaden selv.

Land Roveren jeg har nå tåler bedre vann - og jeg gjør jobben selv etter dette;)

Smart den løsningen du laget med gulvet. Hvorfor i all verden var gulvet skrått??? 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/15/2017 den 5.53, Paal Helge skrev:

Gratulerer med ny bil:)

Har du fått fikset ristingen ved bremsing? Jeg har vært borti det samme på en nyere Suzuki Grand Vitara V6 jeg hadde. Ble kast i bremseskiver som merkeforhandler selv hadde skiftet året før. Jeg fikk nye utlegg med skift året etter, og jeg uttrykte misnøye da dette kom såpass tidlig. Fikk forklart at årsaken var at skivene hadde fått kast sannsynligvis etter å ha kjørt i vannpytter med varme bremseskiver.... Jeg var skeptisk, men måtte dekke kostnaden selv.

Land Roveren jeg har nå tåler bedre vann - og jeg gjør jobben selv etter dette;)

Smart den løsningen du laget med gulvet. Hvorfor i all verden var gulvet skrått??? 

 

Har ikke fått fikset noe enda. Har dialog med forhandler som vil forsøke å avbalansere hjulene først. Kan jo hende det hjelper, men jeg mistenker bremseskiver jeg også. Bak, for det rister ikke mer i rattet ved bremsing enn ved vanlig kjøring. 

Gulvet er vel skrått på alle. Er sikkert gjort for å få maks lasterom. Ville mistet mange liter om man skulle fortsatt rett fra baklukeåpningen og forover. 

 

På 10/14/2017 den 21.11, motom skrev:

Ser ut som en flott D4. Hør på qncr og få dem galvanisert! Plasti-coat, powder-coat, lakk... de ruster alle til slutt og da bruker du fort like mye penger på å fikse det som galvingen kostet :)

 

 


Absolutt ett alternativ. Denne månedens moropenger går med til å få glassblåst og pulverlakkert originalhjulene til en E36 M3 3.2 jeg har i garasjen her, så det må vente til neste måned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips! Sprøyt FluidFilm (BN gel) inni dem etterpå. Da utsetter du rust inni sidesteps/rocksliders;)

Jeg gjorde det med mine... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har ikke kommet noe lenger med rocksliders, men fikk ett akutt behov for å frakte litt ting på taket, så da ble det handla ett sett med Thule WingBar Edge. Var tilbud på Bilextra, så det kom på snaue 2500 med kitet for T-profilen på discoen. 

Utover det har jeg fått lagt om til vinterhjul, og det var en jobb i seg selv. Her var det tydeligvis brukt luftverktøy sist det ble gjort noe, så låseboltverktøyet var knekt og flere av hjulmutterene hadde fått hylsa dratt i seg så en 22-pipa mi gikk ikke over. Endte opp med en tur på insignia og snaue 2000 kroner i nye muttere og låseboltverktøy :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Vintertid er ikke den beste tiden for å pusle med bil, men litt har skjedd siden November.  Sommerhjulene så i utgangspunktet ganske bra ut i lakken, men da jeg la om til vinterhjul bestemte jeg meg for å gi felgene en runde med poleringsmaskin. Det gikk hardt utover poleringsputene, men felgene ble veldig bra.  La et lag med Autobahn voks på utsiden.  Innsiden må vente til våren fordi hjulene må avbalanseres. 

 

IMG_3952.jpg

 

Jeg har slitt litt med dugg på siderutene ved bruk i vinter. Det er jo ikke helt uvanlig når det er mye fuktighet rundt, men jeg synes det ble såpass ille at jeg bestilte og bytta kupefilteret. 
Det ble litt bedre, men jeg synes ikke det er helt bra enda. Er det fler som sliter med dugg på siderutene sine? 

IMG_0081.jpg

Ellers er det veldig godt at temperaturen er såpass at det går ann å vaske skikkelig hjemme!

IMG_0229.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt ukjent med dugg på siderutene. Ikke noe stort problem, men det skjer ganske ofte at siderutene dugger igjen, særlig om det er to personer med våte klær i bilen. For min del så løses det med "defog"-programmet på klimaanlegget. Når jeg først har fått fjernet den, så holder den seg stort sett vekk når man har blitt sånn høvelig tørr i tøyet.

 

Om bilen dugger uten at den har vært i bruk, så jeg sjekket om det var fuktinntrengning som @jschille nevner her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bremseskiver bak noe som ofte følger mangelfullt oppfulgt håndbrekk?

 

Ellers - den parfymelukta hadde jeg prøve å ta med en skål 35% eddik i bilen noen dager. (Hvis du er redd for å glemme den før du starter kan du helle eddiken på bomullsdotter og legge i en åpen pose i stedet.)

 

Hjulmutre er forbruksvare om du lar noen med luftverktøy se på dem. Bestill alltid en pose når du kjøper deler fra øya. ;)

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det er bare å beklage at det har vært litt dårlig med svar her. Som nevnt tok jeg opp endel ting på bilen med forhandler kort tid etter kjøp. Det var flere mindre ting mens andre var større. Summen gjorde at jeg ikke var helt fornøyd med kjøpet. Det tok særdeles lang tid å få ting fikset, men nå i sommer løste det meste seg.

Den for meg verste mangelen, en plugg i takblekket som det ikke var opplyst om endte i ett kjempeantiklimaks for både forhandler og meg. Lang historie kort satt det en kromplugg inne ved railen oppe på taket. Jeg antok at det var borrett hull i taket for gjennomføring av ledning til lampe eller annet takmontert utstyr og anså det som en vesentlig mangel som ikke var opplyst om. Vi ble enige om at forhandler skulle sveise igjen hullet og lakket taket. Da bilen var inne for utbedring ringte forhandler og kunne fortelle meg at det dreide seg om en magnet som satt der! Jeg følte meg ganske dum. Ikke bare hadde jeg kjørt rundt og irritert meg over saken, men jeg hadde kranglet ganske hardt med forhandler om det også. Til mitt forsvar så ikke skadeavdelingen deres at det var en magnet før de hadde tatt ned taktrekket og ikke kunne finne noe hull på innsiden av taket.  Alt i alt var det jo greit da. Jeg slapp å ha en bil som hadde opplakkert tak, og de slapp unna med å løsne taktrekket og sette det på igjen. 

Bilen fikk nytt batteri, nye skiver og klosser foran, nye dekk og nytt (nå avtagbart) hengerfeste på reklamasjon/garanti. I tillegg ble det gjennomført AC-rens. Da jeg fikk tilbake bilen var en vibrasjonslyd i B-stolpen fremdeles tilstede og bilen rister fremdeles under nedbremsing. Jeg er litt skuffet over at det fremdeles er risting under nedbremsing etter at bilen var 3 uker på verksted med feilsøking. Bremsene foran og dekkene er nye, så da er det bare bakbremsene igjen, i det minste om man bruker litt enkel deduktiv logikk. Jeg hadde kanskje forventet at dette ble gjort på merkeverksted, men sånn ble det altså ikke. 

Fordi hele saken har trukket ut i tid og forhandler ligger noen timers kjøring unna meg vurderer jeg å fikse dette selv for å få det ut av verden. Vibrasjonslyden fikset jeg i går, så da gjenstår bare bremser bak. 

Jeg har spurt i en annen tråd også, men gjentar her. Jeg synes det er litt vanskelig å bestille deler på nett. Noen av nettbutikkene over her opererer med flere alternativer avhengig av chassinummer på delene, mens noen ikke gjør det. Og når jeg klikker på bremseklossene jeg som er listet opp under Disco3/4 hos island4x4 står det at de er til Range Rover. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

advanced factors co uk er ei grei side å bruke,  enig med at island 4x4 kan vere litt snodig når dei lister delene sine. Men - og det gjeld mange av deleselgarane - ein del deler er ikkje kategorisert under rett fane i menyen, eller er ikkje kategorisert i det heile tatt, men har du delenummer så finn du dei likevel. Paddocks kan ver sånn .  lrparts punktum ru  har delekatalog.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jschille skrev:

advanced factors co uk er ei grei side å bruke,  enig med at island 4x4 kan vere litt snodig når dei lister delene sine. Men - og det gjeld mange av deleselgarane - ein del deler er ikkje kategorisert under rett fane i menyen, eller er ikkje kategorisert i det heile tatt, men har du delenummer så finn du dei likevel. Paddocks kan ver sånn .  lrparts punktum ru  har delekatalog.. 


Takk for svar :)

Jeg har dessverre ikke delenummerene, så det var det jeg håpet på hjelp til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trondshj skrev:

Slitne bærebruer kan også gi vibrasjoner under bremsing. Det samme kan også kalipere som henger litt og/eller glidepinner som går tregt... 

 

Kanskje du kan finne frem til den pluggen du mangler her?
http://new.lrcat.com/#!/12728
 

 

 

Er det da de nedre eller øvre man bytter? Får man kjøpt hele greia med foringer i? 

Endret av ekkoj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok an på hva som er utslitt.

 

Enkelte hevder nedre foran og øvre bak. Har byttet nedre foran på min, og mistenker at "en av de bak" er modne nå. Hvilke vil tiden vise...

 

Nedre foran skal i alle fall komme med foringer og det som er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...