Gå til innhold

100gr. på kjøleveska, annen termostat?


Bergengen

Anbefalte innlegg

Hei godfolk!

Jeg har en 03 D2 4.0 V8 ( ja! jeg vet at jeg er på RR siden, men flere her med samme motor en Discovery siden :) )

Jeg synes kjøleveska blir veldig varm, når jeg står i kø krabber den opp til +/- 100 grader 

Når jeg kjører ligger den midt på 90 tallet.

Så vitt jeg har forstått åpner vell termostaten på 92 grader.

Her lest litt om at noen har satt inb en som åpner før 79/82/86 (husker ikke nøyaktig, men tror det er en Freelander termostat)

I mit enkle hode høres det bedre ut at den åpner på 80 tallet og ikke 90, men hva som er best for motor kan jeg ingen ting om.

V8`n er jo kjent for å lage truble når den blir overophetet  :unsure: 

Skal bytte kjøleveske, men hva termostat skal jeg sette inn?

Hva mener folket?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på termostat, men hvis du først skal bytte kjølevæske og termostat og tappe systemet hadde jeg byttet radiator også i samme slengen. Den koster vel ikke mange kronene fra UK og da er du sikker på at du har en radiator med full gjennomstrøming som fungerer optimalt. Hadde dratt på med vannpumpe også. Noen av disse har vel muligens plastikk impeller som takker for seg etterhvert.  Det står på min to do liste over preventivt vedlikehold på min bil hvertfall.

 

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen nevneverdig forskjell på 4.0 og 4.6. Uansett er det en V8 som trenger den kjølingen den kan få på otimalt vis. Når bilen din er 13 år er det jo en viss mulighet for at radiator ikke fungerer optimalt lenger og muligens også vannpumpe. Når du allikevel har trøbbel med kjøling og vurderer å bytte termostaten hadde jeg gått all in og byttet vannpumpa og radiator i samme slengen. Se også over kjøleslangene og hvordan tilstanden er på disse. Prisen av alle disse komponentene er langt under det det koster å fikse motoren hvis den går varm.....

 

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Vet at BMW motoren i L322 har en termostat originalt som gjør at motoren går my varmere enn det den egentlig bør. Dette ble gjort for å møte utslippskrav. Resultatet er at alt av gummislanger osv i motoren blir sprøe over tid og plast som sprekker.

 

Ville vært interessant å vite om dette er tilfelle med V8 i P38 og D2 også, ja. Hvor måler du 100 grader? Står temp nåla på bilen din rett opp når den er varm i alle ulike situasjoner?

 

Martin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest det samme om at de skrudde opp tempen på D2 for å møte kravene jeg også.

 

Sjekket dette ifbm at jeg også, syntes at min D2 gikk på høy temp. Nåla står på midten, men den er jo elektronisk så det er et ganske stort spenn som er "midt på". Min kan gå noen grader over 100 har jeg sett med Nanocom, men den faller igjen også, så det er nok termostaten som jobber slik. Byttet termostat og slanger tidligere, men skulle jeg byttet igjen ville jeg undersøkt om det funker med en som åpner tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at det er noe som ikke fungerer helt optimalt. Den 4.6 jeg hadde sto nåla rett opp uansett hvor lite eller mye jeg belastet motoren. Så jeg går ut ifra at sirkulasjonen ikke er optimal, eller luft en vei.

Termostaten din tror jeg er i orden:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke skifte til en annen termostat, hvis 92 grader er åpnings tidspunkt - ja så er jo det full åpning før dine 100 grader. Problemet ditt ligger i vannpumpen,  sirkulasjonen og eventuelt  ( viskose ) viften.

Å skifte termostat til ett tidligere åpnings punkt, kan faktisk ha negativ effekt i forhold til det du ønsker å oppnå, fordi væsken har ett kortere opphold i radiatoren for nedkjøling  før det slippes inn til motoren.

 

Som nevnt over, er det meget sannsynlig at gjennomstrømningen i radiatoren både for luften og for kjølevæsken kan være sterkt nedsatt etter så mange år.

Så sjekk disse tingene og fortsett med den originale termostaten er anbefalingen.

 

Mvh Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2017 den 15.45, kes skrev:

Har lest det samme om at de skrudde opp tempen på D2 for å møte kravene jeg også.

 

Sjekket dette ifbm at jeg også, syntes at min D2 gikk på høy temp. Nåla står på midten, men den er jo elektronisk så det er et ganske stort spenn som er "midt på". Min kan gå noen grader over 100 har jeg sett med Nanocom, men den faller igjen også, så det er nok termostaten som jobber slik. Byttet termostat og slanger tidligere, men skulle jeg byttet igjen ville jeg undersøkt om det funker med en som åpner tidligere. 

 

*Dette med at termostaten er satt så høyt pga. Utslippskrav har jeg lest et sted også. Det var derfor jeg begynte å Google litt om termostat.

Så hadde lyst til å sette inn en som åpnet med si 86 GR.  Men ble litt usikker etter uttalelse fra @Brage :blink:

 

*Jeg måler også temperatur med diagnose verktøy og ser 100 tallet en kort periode før det dropper. Så termostaten virker og nåla står et hår over midten :) Så spørsmålet er jo er dette normalt eller er det noe som ikke er optimalt?

 

* Ja, jeg ser at det iddielle er å bytte radiator, pumpe, termostat og slanger for å være sikker, men selv om dette ikke koster all verdens så er det alltids noe annet som også må byttes/oppgraderes for ikke å glemme alt ekstrautstyr man har lyst på :) Så hvis dette er helt normalt så har jeg lyst til å bare flushe i denne omgang.

 

* Beklager dumt spørsmål er: Når dere prater om viskose vifta så regnet jeg med at det var den stor på innsiden av radiatoren? (Den ser ut til å virke bra)

men den lille på utsiden av olje og Air con. Skal ikke den starte når man står stille eller etter at motor er stoppet (ved varm motor) ?  

Kan ikke se at jeg har sett den gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bergengen skrev:

 

Når dere prater om viskose vifta så regnet jeg med at det var den stor på innsiden av radiatoren? (Den ser ut til å virke bra)

men den lille på utsiden av olje og Air con. Skal ikke den starte når man står stille eller etter at motor er stoppet (ved varm motor) ?  

Kan ikke se at jeg har sett den gå?

 

Ja det er den store som er viskose clutch på. Det kan være vanskelig å se om den låser som den skal, fordi den går jo alltid rundt. Den barer slurer mer eller mindre avhengig av temperaturen. Ved varm motor skal den være låst 100%.

 Den lille du referer til går kun når det er behov for å få ned  temperaturen for AC. Ergo må aircondition systemet ditt være aktiv . Da vil den gå en gang iblandt på varme sommerdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Viskosevifta skal aldri være låst 100%. Den vil begrense turtallet sitt til rundt et par tusen rpm selv om motoren har langt høyere turtall.

Når den er inaktiv vil den snurre med noen få hundre rpm uavhengig av motorens turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, teerex skrev:

Viskosevifta skal aldri være låst 100%. Den vil begrense turtallet sitt til rundt et par tusen rpm selv om motoren har langt høyere turtall.

Når den er inaktiv vil den snurre med noen få hundre rpm uavhengig av motorens turtall.

Det er nok helt riktig. Bare en talemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2017 den 13.27, Brage skrev:

 

Ja det er den store som er viskose clutch på. Det kan være vanskelig å se om den låser som den skal, fordi den går jo alltid rundt. Den barer slurer mer eller mindre avhengig av temperaturen. Ved varm motor skal den være låst 100%.

 Den lille du referer til går kun når det er behov for å få ned  temperaturen for AC. Ergo må aircondition systemet ditt være aktiv . Da vil den gå en gang iblandt på varme sommerdager.

Vifta til ac vil starte når motortempraturen blir for høy uavhengig om ac er på eller ikke på D2. 

 

Har du ikke hørt vifta er det mulighet for at den er rusta fast.

 

https://www.island-4x4.co.uk/radiator-britpart-pcc000650-p-2176.html

På en gammel D2 ville jeg byttet radiatoren. De gror igjen som nevnt over. 

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...