Mr. Freelander Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Jeg som trodde jeg hadde mer enn nok verktøy til å skru motor,men torx piper hadde jeg tydeligvis ikke i hus for å få løs boltene i toppen på 1.8 K motoren. Trenger å få tak i torx piper for 1/2 tom. Hvor er det dere har kjøpt inn torx verktøy for å få løs boltene? De sitter jo selvsagt like hardt som andre toppbolter på motorer merka jeg,og utforminga er jo å litt skummel på hodet på boltene,lett å vri over. Jeg har torxpipe i kvart tom (1/4),men den blei for svak for denne jobben,skralla tok kvelden for å si det sånn :-) . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 1/2" Torx?? Finnes et slikt dyr da? Prøv om ikke en 13 mm tolvkantpipe passer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Freelander Skrevet 28. september 2017 Forfatter Del Skrevet 28. september 2017 Hmm...joda jeg prøvde tomme som åsså passet bra+millimeter,men siden hodet på boltene er litt skrå fasong,så har det lett for å gli over. Torx virker til å passe best,men jeg får se mer på det imorra. Det som hadde vært best,var om jeg hadde en overgang fra kvart tom til halv tom,da kunne jeg tatt i skikkelig,for boltene sitter no fryktelig. Lurte først på om det var links,men så etter på de nye og så at jeg skrur i riktig retning,bare at de går veldig trekt rundt,men siden de er så lange boltene,så fjører de kanskje noe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Freelander Skrevet 28. september 2017 Forfatter Del Skrevet 28. september 2017 Prøvde millimeter og tomme mente jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 (endret) Men er du sikker på at du har riktig verktøy?https://www.google.no/search?q=torx+vs+12&safe=off&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiNgaP9g8nWAhWLJJoKHcaiCYIQ_AUICigB&biw=1366&bih=698 Endret 28. september 2017 av Kvasi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Freelander Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 Jeg prøvde meg frem til å begynne med med å sette forskjellige piper i div størrelser på hodet på bolten. De fleste var for store, fant fort ut at torx E12 passer bra. Denne fant jeg å igjen på et annet forum om k motor. Men som sagt, en overgang mellom kvart tom og til halv tom hadde gjort susen. Da kunne jeg brukt latmansarm eller skralle til halv tom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Hei, Du må ha en E12 pipe. Enten 3/8 eller 1/2 innfesting. 1/4" blir for svakt. De har denne på biltema og de fleste andre som selger litt mer verktøy enn skrujern... Regner med at du har momentnøkkel tilgjengelig for tiltrekking? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Piper-adaptere-og-forlengere/Torxpipesett-2000016714/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Freelander Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 Hei, ja jeg har momentnøkkel så jeg får skrudd til med riktig moment etterpå. Har E12 pipa og skal sjekke ut om 1/2tom innfesting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Freelander Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 Gikk litt fort i svingene,ser jeg blanda sammen 3/8 og 1/4 begrepene på verktøy,jeg mente selvfølgelig at 3/8 er det jeg har i torx,men dette blir for svakt. Er denne skralla som tok kvelden. Får prøve litt mer i ettermiddag,finner nok en løsning på det :-) . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 2. oktober 2017 Del Skrevet 2. oktober 2017 3/8" E12 pipa er god nok. Jeg bruker denne sammen med en 3/8 til 1/2 overgang og en 1/2 latmannsarm for å løsne boltene og til å trekke til 180 + 180 grader etter moment. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Freelander Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2017 Heisann ja jeg fikk far min til å lage en overgang til halv tom,så det gjorde susen :-). Nå er toppen ute av bilen, og på benken. Legger ved noen bilder av "rikets tilstand" som det så fint heter :-). Om dere ser noe graverende ut ifra bildene så bare syng ut. Jeg så fort at på høyre side av toppen, der sylinder fire er under, så har ventilene satt seg antakeligvis, de står ute de to som er mot eksos-siden. Sylinderveggene er iallefall glatte og fine. Det trengs en solid rengjøring både på toppen av stempler og topp :-). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Freelander Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2017 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Freelander Skrevet 2. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2017 Det har vel litt med posisjon for kammen å det med at to av ventilene står ute. Er bare å få demontert resten av toppen, sette delene i system så jeg får de tilbake på rette plassen etterpå. Noe vidunder kjemikalie som tar av avleiringer på ventiler :-)? Jeg sprute på noe rustløser, kan få stå til imorra å godtgjøre seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Freelander Skrevet 8. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2017 Alle deler demontert på toppen, har starta på rengjøring. Litt utfordring når jeg skulle ta av ventilene kjøpte ei tang på biltema for overliggende kam, men passa litt dårlig, så lagde meg en adapter for å forlenge den enden som presser fjøra sammen. Funka det, noen år siden jeg overhalte motor, det var Ford V8. Husker det var en smule utfordring med disse små klakkene på ventilstammen :-). Lærte meg fort å bruke litt universal fett som lim :-). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Freelander Skrevet 10. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2017 Disse tetningene nede i blokka (ventiltetningene),merker de sitter veldig. Hva bruker dere for å få opp tetningene av blokka? Prøvde med ei tang sånn forsiktig,men sitter vel pressa nedpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Mener du ventiltetningene, de som sitter på ventilstyringene? De bruker ikke sitte no serlig. Litt gladvold, så kommer de Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Freelander Skrevet 10. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2017 Hehe..joda stemmer det,er disse ventiltetningene :-) . Mine har sikkert bare bestemt seg for å bli sittende fast. Kanskje forrige eier limte de fast ska'ru se :-)! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 11. oktober 2017 Del Skrevet 11. oktober 2017 Gå inn fra siden med et flat skrujern, så vipper du de greit av Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Freelander Skrevet 11. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2017 Den er god, da skal jeg prøve på det ikveld etter jobb :-). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.