Gå til innhold

Hva slags verktøy bruker dere til toppbolter FL1?


Mr. Freelander

Anbefalte innlegg

Jeg som trodde jeg hadde mer enn nok verktøy til å skru motor,men torx piper hadde jeg tydeligvis ikke i hus for å få løs boltene i toppen på 1.8 K motoren. Trenger å få tak i torx piper for 1/2 tom.

Hvor er det dere har kjøpt inn torx verktøy for å få løs boltene? De sitter jo selvsagt like hardt som andre toppbolter på motorer merka jeg,og utforminga er jo å litt skummel på hodet på boltene,lett å vri over.

Jeg har torxpipe i kvart tom (1/4),men den blei for svak for denne jobben,skralla tok kvelden for å si det sånn :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...joda jeg prøvde tomme som åsså passet bra+millimeter,men siden hodet på boltene er litt skrå fasong,så har det lett for å gli over. Torx virker til å passe best,men jeg får se mer på det imorra. Det som hadde vært best,var om jeg hadde en overgang fra kvart tom til halv tom,da kunne jeg tatt i skikkelig,for boltene sitter no fryktelig. Lurte først på om det var links,men så etter på de nye og så at jeg skrur i riktig retning,bare at de går veldig trekt rundt,men siden de er så lange boltene,så fjører de kanskje noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg frem til å begynne med med å sette forskjellige piper i div størrelser på hodet på bolten. De fleste var for store, fant fort ut at torx E12 passer bra. Denne fant jeg å igjen på et annet forum om k motor. 

Men som sagt, en overgang mellom kvart tom og til halv tom hadde gjort susen. Da kunne jeg brukt latmansarm eller skralle til halv tom. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Du må ha en E12 pipe. Enten 3/8 eller 1/2 innfesting. 1/4" blir for svakt. De har denne på biltema og de fleste andre som selger litt mer verktøy enn skrujern...

Regner med at du har momentnøkkel tilgjengelig for tiltrekking?

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Piper-adaptere-og-forlengere/Torxpipesett-2000016714/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk litt fort i svingene,ser jeg blanda sammen 3/8 og 1/4 begrepene på verktøy,jeg mente selvfølgelig at 3/8 er det jeg har i torx,men dette blir for svakt. Er denne skralla som tok kvelden. Får prøve litt mer i ettermiddag,finner nok en løsning på det :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann ja jeg fikk far min til å lage en overgang til halv tom,så det gjorde susen :-).

Nå er toppen ute av bilen, og på benken. Legger ved noen bilder av "rikets tilstand" som det så fint heter :-).

Om dere ser noe graverende ut ifra bildene så bare syng ut. 

Jeg så fort at på høyre side av toppen, der sylinder fire er under, så har ventilene satt seg antakeligvis, de står ute de to som er mot eksos-siden. 

Sylinderveggene er iallefall glatte og fine. Det trengs en solid rengjøring både på toppen av stempler og topp :-).

IMG_20171002_192739.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel litt med posisjon for kammen å det med at to av ventilene står ute. Er bare å få demontert resten av toppen, sette delene i system så jeg får de tilbake på rette plassen etterpå.

Noe vidunder kjemikalie som tar av avleiringer på ventiler :-)? Jeg sprute på noe rustløser, kan få stå til imorra å godtgjøre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle deler demontert på toppen, har starta på rengjøring. Litt utfordring når jeg skulle ta av ventilene kjøpte ei tang på biltema for overliggende kam, men passa litt dårlig, så lagde meg en adapter for å forlenge den enden som presser fjøra sammen. Funka det, noen år siden jeg overhalte motor, det var Ford V8. 

Husker det var en smule utfordring med disse små klakkene på ventilstammen :-). Lærte meg fort å bruke litt universal fett som lim :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse tetningene nede i blokka (ventiltetningene),merker de sitter veldig. Hva bruker dere for å få opp tetningene av blokka? 

Prøvde med ei tang sånn forsiktig,men sitter vel pressa nedpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...