Gå til innhold

Verdi d3 med motorhavari ?


Frode Henriksen

Anbefalte innlegg

Hei ! 

Er det noen som har en formening om hva jeg kan forvente å få for en d3 2,7 tdv6 HSS 2007 mod. med def. Motor. Var den berømte løpehjulet på oljepumpa som havarerte. Har prøvd å time opp med ny oljepumpe og rem, men den butter. 

Sliter med alvorlig sykdom fortiden, så tror ikke jeg får mulighet til å se noe mere på den selv. Bilen er ellers i meget god forfatning. Hva tror dere bilen kan være verdt ? 

Håper på noen innspill !

 

IMG_1598.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre at både du og bilen er alvorlig syke. :(

 

Jeg gjetter på mellom 60' og 100' et sted, avhengig av tilstand og kilometerstand. Du må også treffe en kjøper som er villig til å gjøre jobben. Motorskifte i Norge koster fort 100–120', med en brukt Jaguarmotor og skifte av turbo, vannpumpe, reimer og strammehjul. Det går sikkert an å få det noe billigere, ikke minst i Polen eller UK.

 

Du har ikke motor- og girforsikring, regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdien er nesten umulig å sette. Vi har ikke sett bilen, tilstand på resten er ikke nevnt, slitasje på dekk etc. Hvor ofte byttet olje på motor, gir, automat og akslinger? 5 eller 7 seter? HSE PP?

Dab+? 

 

Kostnaden med motor kan bli stor. Denne utgiften må trekkes fra pluss litt for uforutsette utgifter, for de dukker opp.

Når bilen endelig er ferdigstillt må den ha kostet mindre enn tilsvarende andre biler, for hvis ikke vil ingen gidde dette. Man har tross alt investert mye uten å ha kjørbar bil den tiden bilen er defekt.

 

Så konklusjonen må være at det lønner seg for deg å sette bilen i stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ en for Rolf. Mange starter ofte med utgangspunktet " trekk av litt mindre for kostnaden til defekten "; man sjanser da å handler en bil som ikke kan brukes, eller testes eller noe som helst. I praksis kjøper man et vrak ( selv om det er føles helt feil å omtale en 10 år gammel bil som kostet nesten en millon som et vrak .. )

 

Store utbyttinger blir ALLTID dyrere enn beregnet, og husk også at prisene du ser på Finn.no på sammenlignbare biler i god stand som virker, er prisen selger av bilen drømmer om å få, ikke nødvendigvis hva bilen blir omsatt for.

 

Det ligger et tilsvarende prosjekt HER, som har liggi lenge. Denne er gått langt, men vi vet ingenting om hvor langt din har kjørt. Uansett - skal motoren byttes, så er det mindre viktig om bilen er gått 220 eller 290... og det påvirker verdien i svært liten grad.

Det sto en annen for litt siden i Halden, til omlag samme pris.


En fungerende D3 går vel idag løs på 130-180 000kr. Jeg tipper bilen din kan hente 60 - 80 000kr i dagens marked, basert på en hel rekke antagelser. Husk at motorbytte på en D3 ikke er noe ALLE gjør hjemme i garasjen en lørdagskveld. En D2 eller P38 eller tilsvarende bil går det "greit " å få det til på, det skal litt mer til på en D3.


Kjip sak er det uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en kjip sak... Men får håpe at formen er stigende og at jeg da kan skru på gobilen selv. 

Sjekket km stand nå og den har rullet 199.000 km. EU ble tatt 3/6-16 på km. 177595. Neste EU blir da 31.05.18. I forbindelse med kontrollen sist så ble øvre og nedre bærebruer foran skiftet, øvre armer bak, br. rør bak. Sommer dekk ( Nokian black SUV ) har rullet 1 sommer og vinterdekk har nok 1 eller 2 sesonger igjen på Nokia piggfri. Oljeskift er blitt gjort regelmessig en gang i året. Har ett nytt hjullager foran liggende og nytt oljefelter til girkassa liggende. +noe småting. Har også Gap Iidtool bt til denne. 

Takk for innspill ! 

Endret av Frode Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kilder sier før lunch på av, og etter lunch på. Så kommer jobben som skal utføres i tillegg

Men da er dette utført av en som har gjort dette noen ganger. 

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, trist sak.

 

Kanskje en tur med bilfrakt til LR i Polen er rimeligste og enkleste løsningen for deg om helsen / tilgjengelig fasiliteter ikke er bra nok til at du kan gjøre det selv.

De henter bilen og ordner alt om du vil.

 

Til alle Dere andre med Disco 3, vær så snill å skifte det svake oljepumpehuset, ( innfestning til strammehjulet reg reim  ), til det nye forsterka designet. Det er skikkelig leit å lese at disco 3 eiere ennå går på en smell på opp til 100 000 kr for en del til 1500-2000 kr.

Ikke tro at det sikkert går bra med din bil, for det gjør det ikke.

 

Mvh Brage 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Brage skrev:

Hmm, trist sak.

 

Kanskje en tur med bilfrakt til LR i Polen er rimeligste og enkleste løsningen for deg om helsen / tilgjengelig fasiliteter ikke er bra nok til at du kan gjøre det selv.

De henter bilen og ordner alt om du vil.

 

Til alle Dere andre med Disco 3, vær så snill å skifte det svake oljepumpehuset, ( innfestning til strammehjulet reg reim  ), til det nye forsterka designet. Det er skikkelig leit å lese at disco 3 eiere ennå går på en smell på opp til 100 000 kr for en del til 1500-2000 kr.

Ikke tro at det sikkert går bra med din bil, for det gjør det ikke.

 

Mvh Brage 

 

 

Ja får se ann litt ang helsa, og ev. ta det over lang tid... Har garasje / verksted med løftebukk så er jo muligheter..... 

Og enig med deg ang. Oljepumpehuset det er bare å få det sjekket !! Jeg viste om det og hadde tengt til og sjekke det, men så var det ut og inn av sykehus i et års tid med svak helse så da fikk vi ikke gjort det før det var for seint.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljepumpehuset ble ikke nevnt av verkstedet på min, der var det lenger ned. Lager/-skåler, veiv el.l. Girkassen må ha mistet en tann eller to et sted. Den slo noe jæv...!

 

Du kan jo fyre av en PM til Clausen her på forumet, og høre om han har noen tips til deg. Har også hørt om andre som har fått gjort det i Polen, til ca. 70´ (så vidt jeg husker). UK er sikkert rundt det samme, men da må du få bilen bort og tilbake.

 

Håper du får den oppe og stå igjen. Finnes ikke bedre bil enn D3, når alt virker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...