Gå til innhold

Discovery 4 bytte av DAB modul


bhn1981

Anbefalte innlegg

På ‎15‎.‎06‎.‎2018 den 15.25, oggioffshore skrev:

Forstår ikke helt at det er software i hoved unit som skal bestemme dette . All software vil vel ligge i selve modulen .

Får eg mulighet .må det prøves 

Har en DAB modul til D4 liggende etter å ha byttet til DAB+.

 

En pils og porto så er den din.

Og pilsen kan vi ta om jeg ramler innom Bergen engang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takker til Mårten for donasjon av dæb modul. Har prøvd ganske mye nå.

Jeg får koblet strøm til modulen, mostbus og antenne, dette tok jeg ut av TMC modulen baki der. Men det dukka ikke noe nytt opp i IHU.

Enablet absulutt alt i infotainment systemet i bilen, men ingen hell og lykke der heller.. Noe sier meg at IHU ikke har software for dab..

Så snipp snapp snute, så var det sommer eventyret ute..

Kanskje GAP kan finne på noe morro, men det tviler jeg på.. til dere som har IIDTool, kanke dere sende en mail inn te guddane og høre?

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Heisann. Noen som har tips til hvor på nettet man finner disse to -BF eller -BH modulene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestillt en ...-BH enhet fra o store Ebay og en ledningsovergang fra Rimmerbros. :D Gleder meg stort til å montere, håper (krysser fingrene) for at det passer i min D4 2012 også. Takk for alle tips i denne tråden.

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest denne og andre tråder ang DAB+ 

Har vel funnet ut at min 2012 D4 (reg sent i 2011) ikke har noe dabmodul montert. Men har ikke helt blitt klok på om det er bare å få tak i en modul, og så "plug'n'play", selvfølgelig med de rette kablene? Har funnet dab+moduler både på ebay og huggere, men det står ingenting om det følger med nødvendige ledninger... Er det normalt at det følger med eller ikke?

Om det er mye jobb med omprogramering o.l. kan man jo alltids fortsette med å streame radio over BT fra mobilen. 

20190811_154337.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det ligger ledningsnett til dette i alle biler. Men her er ivertfall av en DAB+ modul hvor du kan se de tre ledningene du må lete etter. 

8A5E6D91-D569-4C51-9D5C-6465B69C9A02.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ledningsovergangen fra Rimmerbrothers i dag og gikk sporenstreks ut for å bytte DAB modul til DAB+ modul. Kjapp og superenkel jobb. Fungerte gull. Plug and play....autosøk og vippsivuppsi så hadde jeg endelig P3 (favirittkanalen) igjen. ^_^

 

Takk for tips til løsning!

 

Og: Hvis noen trenger en DAB (ikke +) modul, så har jeg nå en til overs, bare å skrike ut.

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei folkens,

Å lese gjennom denne tråden ved hjelp av oversetter ... virker som du har klart å få DAB + på bilene dine.
Kan noen av dere bekrefte at den har forhåndsløftebilen D4 (2010-2012)? Jeg har lagt merke til at en av dere nevnte biler er registrert i 2011, men 2012-modellen, som jeg er usikker på om er forhånds- eller etterløft?
Spør om dette som hele trikset med DAB + er at på andre fora sier folk at forhåndsløft bare kan få DAB + med in2digi (kostbar), mens det her ser ut som du har klart å bare ha p & p med LR / Jag DAB + -modul.

Takk for hjelpen!

 

p.s. apologies for bad language above, credits go to translation service - hope it is readable.

Endret av lrovy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, lrovy skrev:

Hei folkens,

Å lese gjennom denne tråden ved hjelp av oversetter ... virker som du har klart å få DAB + på bilene dine.
Kan noen av dere bekrefte at den har forhåndsløftebilen D4 (2010-2012)? Jeg har lagt merke til at en av dere nevnte biler er registrert i 2011, men 2012-modellen, som jeg er usikker på om er forhånds- eller etterløft?
Spør om dette som hele trikset med DAB + er at på andre fora sier folk at forhåndsløft bare kan få DAB + med in2digi (kostbar), mens det her ser ut som du har klart å bare ha p & p med LR / Jag DAB + -modul.

Takk for hjelpen!

 

p.s. apologies for bad language above, credits go to translation service - hope it is readable.

Hi lrovy, 
May I suggest a better translation? You are located in France so I guess you translated from French to Norwegian? That is not a good idea due to the fact that very few use this translation option. Subsequently the "update and corrections" are too few, to fully cover the needs. If you instead use French to English on Google, almost everything will be translated correctly. Most Norwegians understand and read English perfectly.  :)

Salut lrovy,
Puis-je suggérer une meilleure traduction? Vous vous trouvez en France, je suppose que vous avez traduit du français en norvégien? Ce n'est pas une bonne idée car très peu de personnes utilisent cette option de traduction. Par la suite, les "mises à jour et corrections" sont trop peu nombreuses pour couvrir entièrement les besoins. Si vous utilisez plutôt le français vers l'anglais sur Google, presque tout sera traduit correctement. La plupart des Norvégiens comprennent et lisent parfaitement l'anglais. :)

Endret av Alhambra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fin oppsummering av hva man trenger for å konvertere DAB til DAB+ her! Fikk installert dette i min 2011 modell i går (hadde DAB fra før) men har litt blandede følelser rundt funksjonaliteten. Som noen andre har nevnt så er det ett par ting som ikke fungerer som originalt i hvert fall på 2011 modellene, tror dette kanskje fungerer bedre på 2012 som har nyere infotainment system (?), og det er volumknappen og menyvalgene. Har bare brukt dette en kjapp tur til jobben og var klar over at jeg måtte skru på volumknappen for at lyden skal skru seg på. Men, kan også nevne at jeg ikke fikk skrudd av enheten med av/på knappen (da må man først velge annen Mode) og så fikk jeg ikke komme tilbake til DAB+ Mode etterpå (selv om lyden virket), i.e. fikk ikke byttet stasjon ettersom skjermen fortsatte å vise mitt forrige valg.

 

Jeg har ikke endret noe i ccf ennå men leser at mange her mener det bare var plug & play. 

 

Får teste litt mer men hadde håpet dette skulle fungere litt bedre :)

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, 

Jeg henter opp denne tråden da det var mye interessant informasjon her. Jeg hadde en uoriginal DAB enhet i bilen som heter in2digi som tok kvelden. Dermed har jeg bestilt DAB modul fra eBay og skulle skifte i dag, men jeg trenger overgangskabel til strøm som er bestilt fra rimmerbros. 

 

Men til spørsmålet mitt; jeg fikk ikke antennekabelen som satt i bilen til å passe ned i hullene (ser det er dobbelt hull på modulen), hva har folk brukt av antenne? Har noen bilde av hvordan det er gjort? Setter stor pris på all hjelp jeg kan få rundt antennetilkoblingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Jonand. Her er ledningene som var originalt i min 2012 D4, som passet rett i DAB+ modulen, forutenom den nærmeste som krevde overgangen fra RimmerBros som du nevner.

1C815C39-7F33-4C26-A673-F8578D82C2B1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Jonand skrev:

Men til spørsmålet mitt; jeg fikk ikke antennekabelen som satt i bilen til å passe ned i hullene (ser det er dobbelt hull på modulen), hva har folk brukt av antenne? Har noen bilde av hvordan det er gjort? Setter stor pris på all hjelp jeg kan få rundt antennetilkoblingen. 

 

Har du en 2012 eller nyere D4, og hadde bilen din original DAB fra før av? Hvis ikke så kan de hende du mangler opplegg for antenne. Tipper antennen til in2digi er annerledes, i.e. derfor den ikke passer. Tror det er en ekstra boks for antennen som kobles til ruten du muligens trenger. Har vært noen tråder på disco3.co.uk forumet om dette hvor folk har montert ledninger og alt...

De fleste her inne har hatt DAB fra før av og da er det plug&play.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilde @Dal-z! Jeg har ikke disse ledningene i min bil. Det kan være at den boksen fra in2digi er koblet med andre ledninger, men vil tro at det kanskje har noe med som @motom er inne på med 2012 mod og nyere. Jeg har en 2010 mod Range Rover Sport med det «gamle» infotainmentsystemet. Kanskje jeg bare må kaste inn håndkleet i håpet om original DAB modul i bilen min. Har hørt mye rart om in2digi modulen og har vel ikke videre god egenerfaring med den heller, så kanskje jeg rett og slett må gå for en vanlig DAB adapter i bilen min. Hadde håpet og få alt integrert i infotainmentsystemet. I bildet vedlagt kan dere se måten jeg hadde håpet å få det til på med antenneledningen. 

 

A3FEE91C-ABED-4CB4-B067-D1813BC48E61.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat denne løsningen i min D4 med pre2012 systemet. Antenne er en ettermarkedantenne klistret i høyre sidevindu bak og koblet akkurat som bildet du viser til.

Hvor for skulle det ikke virke i RRS, er vel det samme systemet?

Mer lesning her om du ikke har sett gjennom denne før:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/82924-d4-dab/

 

Ble plutselig litt usikker på hvilke ledninger du sikter etter på bildet:

1: Den framste røde er strøm, 12V styrt av tenning, mener jeg kjøpte denne løs og koblet meg inn på tlf.modueln som også ligger i samme området.

2: Store sorte er optisk MOST nettverkskabel, her må du få tak de optiske kabler og mekke sammen til en trekant slik at DAB modullen kommer inn i kretsen. Her ser du prinsippet, usikker på om akkurat den passer, men tror det er likt i alle bilder. Jeg kjøpte kablestrømper på biltema ala de som vises på bildet over her for å beskytte kablene ekstra.

https://www.ebay.com/itm/MOST-optic-expansion-cable-BMW-Mercedes-Audi-Porsche-Splitter/163134654714?hash=item25fb9548fa:g:YLwAAOSwczlbPdfe

3: Den bakerste hvit/røde er antenne. Der trenger du bare en ledning hvis du velger en ettermarked-antenne.

 

Gav det mer forståelse?

Endret av ewikran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever en slik tilkobling separat strøm kanskje?? 

 

Tror det er denne boksen som kobles til antennetråden i ruten på Discovery 4 som evt må ettermonteres men det er kanskje ikke den samme på RRS??

 

DISCOVERY 4 DAB FM AERIAL AMPLIFIER CH22-18C847-CA (2009-2016) #K20039

https://www.gentlemenofsalvage.co.uk/products/discovery-4-dab-fm-aerial-amplifier-ch22-18c847-ca-2009-2016-k20039?variant=22315890868284

 

Tror in2digi er en av de mer integrerte løsningene men for RRS så er det kanskje andre alternativer også, som Dension kanskje??

 

Her er mer info:

https://www.aulro.com/afvb/l319-discovery-3-and-4-a/252206-dab-retrofit-2010-2011-d4-rrs-l322.html

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ewikran takk for en god oppsummering på hva de forskjellige ledningene er til. Jeg har bestilt strømledning fra rimmerbros som jeg venter på i posten nå, så jeg regner med at jeg skal få koblet den riktig når jeg får den som passer inn i modulen. Fiberkabelen passet rett på fra in2digi modulen jeg hadde. Men antenna som står der fra in2digi modulen passet ikke ned i noen av hullene slik du la ut bilde av, men jeg får prøve å finne en annen type antenne. 

 

@motom Jeg er ganske sikker på at Discovery 4 og RRS 2010-2013 er identisk satt opp når det gjelder elektronikk. Jeg har hatt noen Discoveryer også, og alt av ledningsnett osv er identisk. Så jeg aner et lite håp om at jeg kan få det til allikevel. Bare jeg får strømkabelen til å passe, og jeg finner riktig antenne/kabel, så bør jeg være i mål. 

 

Jeg begynte en stund å bli redd for at infotainmentsystemet i bilen min ikke ville passe til modulen jeg har kjøpt, men det er mulig at det går. Det er jo relativt stor forskjell på infotainmentsystemet fra 2010-2011 og systemet fra 2012 og fremover. Men jeg prøver, og hvis det ikke går så er det jo mulig at det finnes løsninger for å reparere in2digi modulen også.. Men jeg liker når ting er originalt :-) 

 

Takk for supre svar! 

 

 

Endret av Jonand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått med deg at den originale modulen oppereret på litt annen frekvens så den fungerer ikke helt optimalt?

 

Jeg byttettilbake til min gamle Tiny Audio C5 for jeg liker også originale funksjoner, men i dette tilfellet synes jeg det ettermonterte var bedre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2018 den 8.37, mrxman skrev:

Funket som snus, plug and play, 15 minutters jobb. 

Nyervervet Disco 4 2012, reg sent 2011 som jeg planlegger å skifte DAB modul tilsvarende du har gjort. Måtte du programmere noe, eller bare monterte du den nye modulen og så fungerte det med en gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk i dag overgangen til strømmen til DAB+ modulen som jeg tidligere har kjøpt. Åpnet opp dekselet bak på høyreside og fant der ingen dab modul montert fra før. Lette etter ledninger men fant ikke det heller... Har jeg rett og slett bommet helt og dette fungerer ikke på min bil? Er en HSE 2012 modell registrert sent 2011... Skjønte ingenting når jeg åpnet opp og ikke fant den, begynte å lure på om den kunne ligge inne den svarte boksen under og løsnet den, håper ikke jeg har ødelagt noe:blink:

 

Fant du den noengang?

På 12.12.2019 den 22.42, Jonand skrev:

@ewikran takk for en god oppsummering på hva de forskjellige ledningene er til. Jeg har bestilt strømledning fra rimmerbros som jeg venter på i posten nå, så jeg regner med at jeg skal få koblet den riktig når jeg får den som passer inn i modulen. Fiberkabelen passet rett på fra in2digi modulen jeg hadde. Men antenna som står der fra in2digi modulen passet ikke ned i noen av hullene slik du la ut bilde av, men jeg får prøve å finne en annen type antenne. 

 

@motom Jeg er ganske sikker på at Discovery 4 og RRS 2010-2013 er identisk satt opp når det gjelder elektronikk. Jeg har hatt noen Discoveryer også, og alt av ledningsnett osv er identisk. Så jeg aner et lite håp om at jeg kan få det til allikevel. Bare jeg får strømkabelen til å passe, og jeg finner riktig antenne/kabel, så bør jeg være i mål. 

 

Jeg begynte en stund å bli redd for at infotainmentsystemet i bilen min ikke ville passe til modulen jeg har kjøpt, men det er mulig at det går. Det er jo relativt stor forskjell på infotainmentsystemet fra 2010-2011 og systemet fra 2012 og fremover. Men jeg prøver, og hvis det ikke går så er det jo mulig at det finnes løsninger for å reparere in2digi modulen også.. Men jeg liker når ting er originalt :-) 

 

Takk for supre svar! 

 

 

 

IMG_1252.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...