Gå til innhold

Aldri skrudd på bil, MEN vil ha en defender. Galskap?


ChrisEng

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har (som reisen over) aldri skrudd på bil eller noe.. Hvor kan man lære seg dette , noen bøker, nettsteder eller lignende steder jeg kunne fått lært litt?

Jeg har utrolig lyst på en defender, forhåpentligvis er det flere i Telemark/ Grenland eller rundt her som kunne vist meg litt? 

Hva bør jeg se/ spørre etter når jeg skal kjøpe defender ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk først noen måneder på å lese deg opp på alt som ligger på nettet - og kjøp noen Land Rover magasiner...  hvis du ikke er skremt vekk til da så har du et godt utgangspunkt ;-) .  Jeg kjøpte min første Land Rover for godt over 40 år siden - nå har jeg 5 hvorav 3 er kjørbare ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si, med min spede erfaring på Defender, prøv en først og se om du kommer til å drømme videre. Hverken et gammelt vrak eller en ny shiny en vil vinne over en comfy moderne bil bak rattet.

Hvis du fortsatt har lyst på kommer det garantert til å dukke opp enten noe som må repareres eller noe du føler for å oppgradere underveis. LR er lettskrudd og du har jo funnet forumet så hjelpen står klar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lånt discovery'n til en i familien i noen år, det går jo så det suser. Ikke hatt gleden av en defender enda så ser frem til den følelsen. 
Jeg er ikke alltid den vanskeligste å overbevise så kan vel si at søket etter en defender forsetter hehe. 
Prøvde å søke litt i forumet etter et rimelig kjøp men kanskje dere har kommet over noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender er en bil ulikt alt annet. Få deg en prøvetur med en før du bestemmer deg. Jeg hadde en 109 for et par tiår siden og trivdes godt med den, nå står der en 90 i garasjen med moldrustet ramme, skal nok komme på veien før den blir veteran...

 

Skal du lære å skru finnes der vel ingenting enklere enn Defender, i alle fall de litt eldre. Rust i ramme der vel gjenganger men ikke uoverkommelig det heller. Reparasjonsdeler finnes og mye kan lages av plater men en må jo kunne håndtere sveiseapparat da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ingen verdens ting om «mekking» når jeg kjøpte min første Defender for 10 år siden, men har ikke angret et eneste sekund til tross for både frustrasjon, blod, en og annen tåre og mange timer på YouTube, her inne og diverse andre kilder til nyttig informasjon. Er fortsatt ingen mekaniker, men får nå fint fikset de vanligste problemene med støtte herfra. Det som er herlig er at i 95% av tilfellene er det noen andre som har opplevd akkurat det samme som nå er feil med din bil slik at veien til den nyttige hjelpen stort sett bare er et tastetrykk unna. Med internettdekning, litt pågangsmot, interesse og en liten dose tålmodighet kommer du veldig langt med en Defender. Det tok kun tre minutter bakom rattet før jeg var overbevist om at dette var bilen for meg så kan ikke si annet enn løp og prøv! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit til forumet!

Det er bare å få prøvd en. Da oppdager du fort om det er bilen for deg, akkurat som "Baklengs" sier.

Og er det Defender du vil ha, så er det bare å løpe og kjøpe. Defender er heldigvis et slags halvfabrikat; du ferdigstiller den selv med det utstyret du selv vil ha. Det finnes ikke to like Defendere!

Det er ingen vits i å "lese seg opp". Du husker aldri det når det er noe du skal gjøre, enten det er service eller reparasjoner. Det er bare å kjøpe "workshop manual" og "Haynes repair manual" og hoppe i det!

Jeg kjøpte min første for omtrent 12 år siden, og hadde heller ikke skrudd noe særlig bil før det, men er heldigvis ikke utstyrt med ti tommeltotter... Hittil har jeg gjort det meste selv.

En eldre Defender (frem til 1998) er også superenkle å skru på. Ingen elektronikk som kan feile. Nyere er også nesten like enkel, bare litt mer elektronikk. Og jeg har aldri hatt mer robust og driftssikker bil. Har hatt et par andre menneskebiler innimellom, men de tåler jo ingenting og er dyre og reparere. Deler kjøper man superbillig fra England, eller hos noen av de norske frittstående deleleverandørene som har mye kunnskap og bra service.

Min Defender har akkurat kjørt avstanden til månen, og nå fortsetter jeg til Mars...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller i samme klasse som Baklengs. Hadde ingen erfaring med å skru på bil. Jeg startet med en Ex-mil for å starte litt forsiktig, men kjøpte raskt en defender i tillegg for det er litt mer komfortabelt som hverdagsbil. Det virker litt skummelt, men det meste er rimelig enkelt. Har du lyst, litt teknisk innsikt og pågangsmot går det veldig greit. Forumet her er fantastisk, og engasjer deg litt i miljøet så får du noen kontakter. Problemet er ikke at det er mye tull med disse bilene, ja de trenger kanskje litt mer preventivt vedlikehold og ettersyn, men verre er det ikke . Problemet er at du når du kommer i gang så får du så mange ideer til hva du har lyst til å gjøre fordi det er så gøy , og det blir det fort litt arbeid av...:D

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå eier ikke jeg en LR selv (enda), men ser for meg at jeg har en i eie i løpet av 2018. Kan heller ikke en døyt om mekking, men etter å ha lurka rundt på forumet her så vet jeg at jeg bare kommer til å gå for en når jeg får sjansen som ikke har for mye rust og motorproblemer. Får inntrykk av at resten kan fikses lett og rimelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SveinHa skrev:

Defender er en bil ulikt alt annet. Få deg en prøvetur med en før du bestemmer deg. Jeg hadde en 109 for et par tiår siden og trivdes godt med den, nå står der en 90 i garasjen med moldrustet ramme, skal nok komme på veien før den blir veteran...

 

Skal du lære å skru finnes der vel ingenting enklere enn Defender, i alle fall de litt eldre. Rust i ramme der vel gjenganger men ikke uoverkommelig det heller. Reparasjonsdeler finnes og mye kan lages av plater men en må jo kunne håndtere sveiseapparat da...

Ikke vært stort borti sveising men kjenner heldigvis noen som gjør det. Har innmari lyst til å få meg en defender da jeg er et skog og fjell person. Søkt litt på finn men usikker på hva som er et greit kjøp og ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Baklengs skrev:

Jeg kunne ingen verdens ting om «mekking» når jeg kjøpte min første Defender for 10 år siden, men har ikke angret et eneste sekund til tross for både frustrasjon, blod, en og annen tåre og mange timer på YouTube, her inne og diverse andre kilder til nyttig informasjon. Er fortsatt ingen mekaniker, men får nå fint fikset de vanligste problemene med støtte herfra. Det som er herlig er at i 95% av tilfellene er det noen andre som har opplevd akkurat det samme som nå er feil med din bil slik at veien til den nyttige hjelpen stort sett bare er et tastetrykk unna. Med internettdekning, litt pågangsmot, interesse og en liten dose tålmodighet kommer du veldig langt med en Defender. Det tok kun tre minutter bakom rattet før jeg var overbevist om at dette var bilen for meg så kan ikke si annet enn løp og prøv! :) 

 

Dette var overraskende nok oppmuntrende og motiverende, haha takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stig skrev:

Velkommen hit til forumet!

Det er bare å få prøvd en. Da oppdager du fort om det er bilen for deg, akkurat som "Baklengs" sier.

Og er det Defender du vil ha, så er det bare å løpe og kjøpe. Defender er heldigvis et slags halvfabrikat; du ferdigstiller den selv med det utstyret du selv vil ha. Det finnes ikke to like Defendere!

Det er ingen vits i å "lese seg opp". Du husker aldri det når det er noe du skal gjøre, enten det er service eller reparasjoner. Det er bare å kjøpe "workshop manual" og "Haynes repair manual" og hoppe i det!

Jeg kjøpte min første for omtrent 12 år siden, og hadde heller ikke skrudd noe særlig bil før det, men er heldigvis ikke utstyrt med ti tommeltotter... Hittil har jeg gjort det meste selv.

En eldre Defender (frem til 1998) er også superenkle å skru på. Ingen elektronikk som kan feile. Nyere er også nesten like enkel, bare litt mer elektronikk. Og jeg har aldri hatt mer robust og driftssikker bil. Har hatt et par andre menneskebiler innimellom, men de tåler jo ingenting og er dyre og reparere. Deler kjøper man superbillig fra England, eller hos noen av de norske frittstående deleleverandørene som har mye kunnskap og bra service.

Min Defender har akkurat kjørt avstanden til månen, og nå fortsetter jeg til Mars...

 

Det skal jeg ta å gjøre når jeg finner meg en som passer. Har jo null greie på hva jeg bør se etter men forhåpentligvis så møter jeg en ålreit fyr som jeg får kjøpt den fra. Skal fikse de bøkene så har jeg det klart. Tusen takk for det :) Jeg ble litt mer roligere når jeg får høre fra erfarne andre som vet hva dette er. Dette lover godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med leting etter din første Defender. Enten liker du dette kjøretøyet, eller så liker du det mindre. Jeg stortrives med "min" Defender. Fruen vil kjøre den minst mulig. Hun kaller den "Dråget".

Det er en praktisk bil, og som flere har skrevet her, så er det en "bil" du kan sette ditt eget preg på.

Mitt råd er også: Prøv en Defender først. Gjerne ulike modeller, så vet du mer hva du vil lete etter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sven skrev:

Kjøper du en nyere bil slipper du å skru. Kjøpte en 2009 modell for fem års siden og det eneste jeg gjort er å skifte lyspærer en gang og skifte olje.

Hehe ikke sant, da har du det ganske så greit så greit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøfft du vil vurdere Land Rover - og Defender er tøfft.  Er du litt praktisk anlagt så lære du seg greitt å skru. Fordelen med Defender (og tidlege Disocvery og Range Rover classic) er at deti er lettskrudde. Det er god plass å komme til på det meste - og bremser / pokaler / mellomakslinger / eksos / div elektrisk er ganske enkle gjer-A-så B-så C ting.  Haynes manualer gir ofte ein grei oversikt - men hopper ofte bukk over vriene ting - sånn type "skru løs A frå B", fortsett med C" - samtidig som du ikkje kul klare å få plass til verktøyet slik du vil og må bruke masse tid på å løyse det. Der er ofte nettet med brukerbeskrivelser meir ærlege.  Med eit vanleg Biltema verktøysett (1/4" og 1/2" piper), eit sett fastnøkler, eit sett skrallenøkler, nokre tenger og eit sett skrutrekkere har du nesten alt du trenger. 52mm pipe kan bli kjekt, 3/4" verktøy også etterkvart. TIl vanleg hoobybruk har denne kvaliteten holdt godt for meg i mange år. 

 

Eit anna tips - når du skal prøve å skru litt på eigen bil - ha god tid, ha ein anna bil tilgjengeleg viss du plutseleg treng noko / manglar noko - så blir det ein nydeleg mestringsopplevelse. Og du får lyst til å legge til nye ting på mekke-CVen. Og det er lov å ringe verkstedet viss ein er usikker, men mange her på forumet gir gjerne telefonhjelp viss du spør. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, lafterolf skrev:

Det er for ille om du skal kjøpe bil uten kyndig hjelp.

 

Det skal jeg ta å gjøre , den jeg ser på ligger litt utenfor Oslo så ikke umulig at det er noen i nærheten ( hvis noen som bor der ser dette send meg melding) så hadde ikke det gjort noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...