martinez6b Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 (endret) Syntes det var litt dårlig motorgange på motoren. Startet med å justere stifteåpning, så tok jeg tenningslampa og skulle justere tenningen. Tenningsmerket er på svinghjulet. Svingte ut lokket og lyste ned med lampa. Viste seg at da bilen gikk best var ØD så langt unna at de ikke en gang var synlig i hullet. Kjøpte så denne her for å bytte registerdrev og hele sulamitten. Satte merket på EP og demonterte registeret. Er bare et spor i det nye drevet, så jeg monterte med det gamle drevet. Ble noen runder med å dra ut og sette på kamdrevet før det ble perfekt stramt på drivsiden. Ja, det så vel og bra ut. Kjente på kjedet og merket at strammeren sto helt fast, den gikk hverken ut eller inn. Tok en inspeksjon rundt omkring og så dette: Dette kan umulig stemme tenkte jeg, og demonterte hele greia igjen. Uten kjede på gikk aluminiumsdelen med strammedrevet helt perfekt inni sporet på blokka. Monterte den nye strammeren på den gamle sylinderen , uten fjær og drev for å se hva som var galt. Da så jeg dette her Da skjønte jeg plutselig hvorfor den gamle delen var litt most ytterst på den ene siden. Det var montert feil stempel til strammer Tenkte F##?/ hva gjør jeg nå.. Så etterpå i deleboka at det er flere typer av denne, motoren har nummer Noe som betyr jeg skulle hatt 90515323 Som ser slik ut. Virker som den som var montert i motoren var denne her, 27912 som ser slik ut : Ikke store forskjellen, men den ene som jeg tydeligvis har (bildet over) , frem til motornummer 902290283E. Står ingenting på delen, men den er garantert feil. Hørte med EWS som forøvrig er på ferie, så jeg snakket med vikaren hans som sa det ikke var på lager der. Brukte så det berømte internettet for å se hva jeg fant, men etter overgangsrekka på Craddocks endte jeg på opp med denne her. Så delen jeg trenger finnes ikke mer, hele kjøpet var tabbe. Egentlig var det jo bra at jeg skulle bytte register, for den gamle alu-delen kunne tatt kvelden nårsomhelst.... Så da har jeg tre muligheter: 1. Få tak i en riktig type stempel (90515323) brukt (er det noen som har et til overs kanskje??) og bruke de nye delene... 2. Håpe på jeg får tak i den nye type strammer (som også heter 90515323), og da trenger jeg vel nytt kjede også. Gå på en smell og tape ca 700 kr inkl frakt og mva. 3. Som over, men selge settet for en god pris til noen som trenger det. Uansett, håper EWS har det på lager, for motoren skulle jo helst være ferdig i går... Time will show.. Endret 26. september 2017 av martinez6b lenke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Bytter du ikke alle drev sammen med nytt kjede får du raskt problemer igjen. De har slitt seg til hverandre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Techno Classic hadde ikke og de kunne heller ikke skaffe. Må vente til kl 11 da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 1 minutt siden, gautes skrev: Bytter du ikke alle drev sammen med nytt kjede får du raskt problemer igjen. De har slitt seg til hverandre. Tenkte jo å snurre motoren til ØD og montere det nye drevet etter merket. Hvis kammen er lik, noe jeg håper på skal det jo gå bra..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Har jo en slik liggende... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Så jeg må ha ETC5190 Og ETC5191 Som linken her førte til hos craddocks........ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 28. september 2017 Forfatter Del Skrevet 28. september 2017 (endret) Jeg fikk tak i 90515323 som egentlig er det nederste bildet, hos vestfold ships. Ble jo super glad, reiste avgårde å hentet den, reiste tilbake og prøvde de mot hverandre.... Nøyaktig samme høyde på det stempelet jeg hadde fra før. (27912 , det øverste bildet (rota litt der)) Hvilket betyr, forhåpentlig vis, at ETC5190 og ETC5191 er det jeg trenger Får håpe på at er "late Serie III" som fikk ny strammer og kjede. Hos V.Ships står delene på 2.5 liter bensin og diesel. Syntes det er veldig dårlig med info om motor-nummere på nettet. Det finnes ikke vel ikke så mye kontroll over det lenger.... Det som satt der fra før var jo god gammaldags strammer med hjul og stempler..... Skal ta et bilde av den alu delen som satt der før. Hva er forskjellen? Hvor langt ut går drevene på reimdrevet, kamdrevet og løpehjulet på en "vanlig " seriemotor? Endret 28. september 2017 av martinez6b Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 Her er bilde av den gamle alu delen.... Syntes vel ikke det så veldig pent ut det der... Kjør lenge og langt med dette kunne lett ha før til registerhavari... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 (endret) Har du fått tak i det du skulle ha? Jeg har 2 stk 2,25l bensinmotorer stående som jeg plukker ned... Endret 6. oktober 2017 av Paal Helge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 11. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2017 Det virker hvertfall. Måtte modifisere alu albuen da det var den som satt fast i sporet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.