Gå til innhold

Register problem 2 .25 liters SIII motor


martinez6b

Anbefalte innlegg

Syntes det var litt dårlig motorgange på motoren. Startet med å justere stifteåpning, så tok jeg tenningslampa og skulle justere tenningen. Tenningsmerket er på svinghjulet. Svingte ut lokket og lyste ned med lampa. 

Viste seg at da bilen gikk best var ØD så langt unna at de ikke en gang var synlig i hullet.

Kjøpte så denne her for å bytte registerdrev og hele sulamitten.

 

Satte merket på EP og demonterte registeret.  Er bare et spor i det nye drevet, så jeg monterte med det gamle drevet. 

Ble noen runder med å dra ut og sette på kamdrevet før det ble perfekt stramt på drivsiden. 

 

20170926_173945.jpg

 

Ja, det så vel og bra ut. Kjente på kjedet og merket at strammeren sto helt fast, den gikk hverken ut eller inn.

 

Tok en inspeksjon rundt omkring og så dette:

 

20170926_174011 (2).jpg

 

Dette kan umulig stemme tenkte jeg, og demonterte hele greia igjen. Uten kjede på gikk aluminiumsdelen med strammedrevet helt perfekt inni sporet på blokka.

Monterte den nye strammeren på den gamle sylinderen , uten fjær og drev for å se hva som var galt.

 

Da så jeg dette her 

 

20170926_194309.jpg

 

20170926_194346.jpg

 

Da skjønte jeg plutselig hvorfor den gamle delen var litt most ytterst på den ene siden.

 

Det var montert feil stempel til strammer

 

20170926_173945.jpg

 

Tenkte F##?/ hva gjør jeg nå..

 

Så etterpå i deleboka at det er flere typer av denne, motoren har nummer 

 

20170926_091308.jpg

 

Noe som betyr jeg skulle hatt 90515323

 

90515323.jpg

 

Som ser slik ut.

 

Virker som den som var montert i motoren var denne her, 27912 som ser slik ut :

 

247912_01x800.jpg

 

Ikke store forskjellen, men den ene som jeg tydeligvis har (bildet over) , frem til motornummer 902290283E.

 

Står ingenting på delen, men den er garantert feil.

Hørte med EWS som forøvrig er på ferie, så jeg snakket med vikaren hans som sa det ikke var på lager der.

Brukte så det berømte internettet for å se hva jeg fant, men etter overgangsrekka på Craddocks endte jeg på opp med denne her.

 

Så delen jeg trenger finnes ikke mer, hele kjøpet var tabbe. Egentlig var det jo bra at jeg skulle bytte register, for den gamle alu-delen kunne tatt kvelden nårsomhelst....

 

Så da har jeg tre muligheter:

1. Få tak i en riktig type stempel (90515323) brukt (er det noen som har et til overs kanskje??) og bruke de nye delene...

2. Håpe på jeg får tak i den nye type strammer (som også heter 90515323), og da trenger jeg vel nytt kjede også. Gå på en smell og tape ca 700 kr inkl frakt og mva.

3. Som over, men selge settet for en god pris til noen som trenger det.

Uansett, håper EWS har det på lager, for motoren skulle jo helst være ferdig i går...

 

Time will show..

 

 

 

Endret av martinez6b
lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gautes skrev:

Bytter du ikke alle drev sammen med nytt kjede får du raskt problemer igjen.

De har slitt seg til hverandre.

 

Tenkte jo å snurre motoren til ØD og montere det nye drevet etter merket. 

Hvis kammen er lik, noe jeg håper på skal det jo gå bra.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg fikk tak i 90515323 som egentlig er det nederste bildet, hos vestfold ships. 

Ble jo super glad, reiste avgårde å hentet den, reiste tilbake og prøvde de mot hverandre....

Nøyaktig samme høyde på det stempelet jeg hadde fra før. (27912 , det øverste bildet (rota litt der))

 

Hvilket betyr, forhåpentlig vis, at  ETC5190 og ETC5191 er det jeg trenger

 

Får håpe på at 

 

20170926_091308.jpg

 

er "late Serie III" som fikk ny strammer og kjede. Hos V.Ships står delene på 2.5 liter bensin og diesel.

 

Syntes det er veldig dårlig med info om motor-nummere på nettet.

Det finnes ikke vel ikke så mye kontroll over det lenger....

Det som satt der fra før var jo god gammaldags strammer med hjul og stempler.....

Skal ta et bilde av den alu delen som satt der før.

Hva er forskjellen? Hvor langt ut går drevene på reimdrevet, kamdrevet og løpehjulet på en "vanlig " seriemotor?

 

 

 

Endret av martinez6b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått tak i det du skulle ha?

Jeg har 2 stk 2,25l bensinmotorer stående som jeg plukker ned... 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...