Gå til innhold

vurderer defender som førstebil, noen tanker?


chrisjoys

Anbefalte innlegg

8 timer siden, chrisjoys skrev:

kanskje ikke så dumt med en 90. bruker vel mindre fuel også

 

Ikke store forskjellen. Når det gjelder sikkerhet er den helt på bånn når det gjelder velt på taket og sidekollisjoner. Bedres vel en del med kanalbjelker (rocksliders) og veltebur. Ingen kollisjonsputer eller bjelker i dørene. Har sett engelsk statistikk som viser at de er lite innblandet ulykker. Skyldes sannsynligvis lav fart og defensiv kjøring. Positivt for sikkerhet er god oversikt. Man sitter høyt, og det er smale "bjelker" som tar lite sikt. Ligger et par 90er på finn.no med veltebur, men de er latterlig høyt priset og har vært til salgs så lenge jeg kan huske. Ligger også en ex MOD hvor eier har fått pålegg om å fjerne veltebur for å få norsk skilt. Burde heller være påbud om å innstallere det om det manglet. ☺ I USA ble alle Defendere solgt med veltebur inntil de ble forbudt solgt av sikkerhetsgrunner fra 1998.

DFBFdqrF.jpg

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peik.. Forferdelig bilde.. Men analytisk som jeg er så stiller jeg noen spørsmål angående bildet. Bilen har rullet rundt uten antydning til skader i front.. Hva har skjedd her? Ser det er en typisk sykkeldrikkeflaske som ligger forran bilen. Har han sovnet? Forsøkt å styrt unna en sykkelist? Ser også bilen har utenpåliggende forsterkninger rundt frontvindu som mange defendere  har. Dette bildet viser at det ikke hjelper i det hele tatt.. Hele hytta er jo sammentrykt!

Skjermbilde 2017-09-27 kl. 20.33.49.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Forsterkningen ser ut til å være en snorkel?

 

Hva som skapte situasjonen er ikke så interessant. Flatt blir taket om man går rundt. Frontkollisjon er vel heller ikke spesielt gunstig...

Det blir jo som å kjøre rundt med hvilken som helst veteranbil. 

 

For min sin del så var dette en av grunnene til at jeg ikke valgte Defender som familiebil. Selv om jeg vet 2000% sikkerhet at det kommer en Defender i oppkjørselen før eller siden. Hadde jeg ikke hatt unger, og min bedre halvdel sin familie langt unna, så hadde det nok blitt en Defender tidligere i år. Men vet at jeg ikke ville ha hatt det godt med meg selv om det kom en bil e.l. inn sidedøra bak og skadet ett av barna eller fruen. Også vant behovet/ønsket om comfort og stillhet i kupeen denne gangen (etter og har kjørt lav, stiv og til dels bråkete italiener noen år). Men, hadde jeg vært ungkar og fartet like mye rundt i skog og fjell som jeg gjør nå. ikke vært i tvil. Defender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje tidsriktig og kult å ha en defender, men tror ikke jeg ville hatt en gammel/slitt bil (uansett merke/modell) uten å ha tilgang til et sted å skru og greit med verktøy. Det kommer nemmelig til å skje ting, ofte.. Da er det kjedelig å måtte legge bort den romantiske tanken om hvor kjekt det er å bytte dekk og innse at bilen må på verksted.

 

Hadde ikke bekymra meg fælt over tak/ikke tak og sikkerhet egentlig, men så har jeg klasse A på førerkortet også :D Klart er det første man tenker på at i dag skal jeg kjøre bil og da kan jeg dø så er kanskje ikke defender veien å gå. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært sjåfør i en defender som endte slik som den hvite, på E-39.

Jeg synes jeg er heldig som fortsatt er her, nesten like hel. Defender er en veldig

kul bil, men som de fleste har sagt det er enten elsk eller hat.

Nytter ikke å drømme om det før du har prøvd.

Og ja kollisjons sikkerhet er 0 i forhold til 'vanlige' personbiler fra 80 tallet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, minim skrev:

Hadde ikke bekymra meg fælt over tak/ikke tak og sikkerhet egentlig, men så har jeg klasse A på førerkortet også :D Klart er det første man tenker på at i dag skal jeg kjøre bil og da kan jeg dø så er kanskje ikke defender veien å gå. 

Enig. Mye som er farligere her i livet, blant annet å være fotgjenger, syklist, mopedist eller motorsyklist... Er man maksimalt sikkerhetsorientert og risikoavers er vel Volvo XC90 eller lignende tingen.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, minim skrev:

Det er kanskje tidsriktig og kult å ha en defender, men tror ikke jeg ville hatt en gammel/slitt bil (uansett merke/modell) uten å ha tilgang til et sted å skru og greit med verktøy. Det kommer nemmelig til å skje ting, ofte.. Da er det kjedelig å måtte legge bort den romantiske tanken om hvor kjekt det er å bytte dekk og innse at bilen må på verksted.

 

Hadde ikke bekymra meg fælt over tak/ikke tak og sikkerhet egentlig, men så har jeg klasse A på førerkortet også :D Klart er det første man tenker på at i dag skal jeg kjøre bil og da kan jeg dø så er kanskje ikke defender veien å gå. 

 

 

 

Jeg vurderer også en defender men kommer den til å stå mest stille og på verksted eller er det litt så som så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkle og greie biler med for det meste steinalderteknologi. Med normalt antall tommeltotter og pågangsmot burde det ikke være spesielt utfordrende å eie en Defender. Er du derimot avhengig av verkstedshjelp for den minste ting KAN det bli en dyr bil å eie, det kommer mye an på hvilket verksted du bruker. Kjør fornuftig og gjør nødvendig vedlikehold så kommer du langt.

Endret av SveinHa
Autokorrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ChrisEng skrev:

 

Jeg vurderer også en defender men kommer den til å stå mest stille og på verksted eller er det litt så som så?

 

Jeg har ikke hatt defender før så skal være forsiktig med å svare, men regner med at den er som alle andre gamle biler som ikke blir reparert før de står i sju steiner :) På gamle biler så ryker ting om det står Mercedes eller Land Rover i grillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt fire ulike Defendere i løpet av de sist 19 årene, 97-99-modeller. Kun benyttet veihjelp én gang da clutchen røk. Ellers så er jo gjerne defendereiere relativt selvhjulpne med bilen full av startkabler, batterilader, hi-lift, vinsjer, slepestropper, 1-2 reservehjul etc. Burde egentlig fått rabatt på forsikringen så lite som jeg bruker den. I dag ringer man jo veihjelp for den minste ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...