Gå til innhold

Total makeover?


ovik

Anbefalte innlegg

Har nå hatt min dose feil, men aldri slep hjem eller noe annet sted på flatvogn.

Dog er jeg meget glad fruen ikke har sett eller enda værre regnet over hva doningen har kostet siste tre år enda jeg har gjort alt arbeid selv med deler fra øya:wacko: Å ha den bilen på verksted for de feilene jeg har hatt ville endt med at familien måtte spise sild og potetsuppe...og det uten motorhavari. Uannsett gliser jeg fra øre til øre når det går over stokk og stein så søla spruter og synes det er verdt hvert øre:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det naive spørsmålet blir då om det faktisk er betre med Toyota (på splitter ny bil, ikkje modellar utvikla i tidlegare årtusen). Er jo plenty av dei som aldri vil ha fransk bil for eksempel, men eg har ikkje hatt negative erfaringar med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, radovan skrev:

Det naive spørsmålet blir då om det faktisk er betre med Toyota (på splitter ny bil, ikkje modellar utvikla i tidlegare årtusen). Er jo plenty av dei som aldri vil ha fransk bil for eksempel, men eg har ikkje hatt negative erfaringar med det.

Aner ikke. 

 

Onde tunger vil ha det il at raskeste veien til " world peace " er å utstyre skjegge-gjengen med litt tilårskomne LR...

@7our-twitter.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert sagt det før, men en tidlig 90'talls toyota corolla er kanskje verdens beste bil , men fyfan for en dårlig bil. Bil handler om mere en transport for meg. Nei, jeg fortsetter å kjøre Disco 2'en vår, som har rundet 310 0000 nå. Er ikke mere engstelig for stopp med den, en noen av de andre bilene jeg har hadd :). (bankibordet)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt der du er nå, koste på min 12 år gamle D3 100k eller mer eller kjøpe ny mindre bil. Endte på en 2 år gammel DiscoSport og har foreløpig ikke angra. Men det bilskiftet vi nå opplever ligger i bakhodet og ettermarkedet for dieselbiler etterhvert som elektrifisering og pluginutgaver strømmer på, skremmer meg litt! Tror kanskje det lureste nå hvis en vil vente noen år på å handle nyere motoralternativer, er å kjøpe og leve med en litt eldre pålitelig dieselbil noen år til. Evt vurdere en plugin nå? Men det koster litt hvis en ikke vil ta til takke med en Mitsubishi..... XC60 er jo noe å vurder i hybrid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er også spent på markedet for dieselbiler, eventuelt også om det blir alvorlige begrensninger for bruk av dieselbil.

Dagens hybridbiler passer dårlig til mitt kjøremønster.  Vi kjører ikke så mange småturer, og vil oftest måtte kjøre på fossilt brennstoff, og det er vel slik at hybridene har et noe høyere forbruk enn en dieslebil.  Så har vi tenkt å fortsette med årvisse kjøreturer med campingvogn.  Da er det OK med en bil med solid dreiemoment.  Bensin og bensin/hybridbilene som egner seg blir relativt kostbare selv med avgiftslette.  Audi Q7 bensinhybrid ble vurdert.

 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis uansett med ny FPace, håper du blir fornøyd. JLR får endel pepper spesielt på UK forumene for skrukvaliteten på de nye bilene (Fpace, DS og også D5. Men mange er fornøyd også! Er fornøyd med min DS, men av og til litt plastlyder som ikke burde vært der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at diesel er eit (større) problem i høve til bensin er jo eit byfenomen. Skjønnar godt dette med svevestøv og dieselpartiklar.

Men det har ingen relevans her på landsbygda, likevel må vi som ikkje har tilhald i by og svergar til diesel finne oss i å bli diktert av det som er dagens problemstilling andre stader.

 

Svigerfar bytta nettopp sin nesten nye og dieselmotoriserte bil inn i ein bensinhybrid sidan han såg i krystallkula og rekna med verdien på dieselbilen ville stupe og det var best å bli kvitt han snarast. Og han bor i ein avsides del av ei avsides bygd i ein liten fillekommune på nordvestlandet. Har aldri vore noko dieseleksosproblem der, heller er det for mykje rev og hjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, radovan skrev:

Dette med at diesel er eit (større) problem i høve til bensin er jo eit byfenomen. Skjønnar godt dette med svevestøv og dieselpartiklar.

Men det har ingen relevans her på landsbygda, likevel må vi som ikkje har tilhald i by og svergar til diesel finne oss i å bli diktert av det som er dagens problemstilling andre stader.

 

Svigerfar bytta nettopp sin nesten nye og dieselmotoriserte bil inn i ein bensinhybrid sidan han såg i krystallkula og rekna med verdien på dieselbilen ville stupe og det var best å bli kvitt han snarast. Og han bor i ein avsides del av ei avsides bygd i ein liten fillekommune på nordvestlandet. Har aldri vore noko dieseleksosproblem der, heller er det for mykje rev og hjort.

 

Tilbud og etterspørsel dette. Har ikke noe med å innrette seg etter byene, men heller det at markedet pensler en annen vei og da minker etterspørselen og prisen går etter. Jeg er helt enig med deg om diesel motoren og jeg synst selv den er overlegen til mitt bruk (trekking, skogen og ellers kjøring på bygda). Det hjelper dog lite når man ikke får solgt det igjen senere. Litt synd om de forsvinner fra markedet :( Har aldri kjent samme bunndraget som på en kraftig diesel i en bensiner og det er jo dette jeg bruker til trekking og ellers daglig kjøring.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nok bare finne seg i at rene fossildrevne biler vil dø ut og at markedet for disse før eller siden vil stupe i Norge! Spørsmålet er ikke om, men når! Tror kanskje det kommer tidligere enn mange tror eller håper. Bare se på utviklinga siste året eller halvåret. 

 

Helt enig i at det på bygda i Norge fortsatt er mer fornuftig med diesel enn hybrider, men volummakedene er tross alt i byene og det styrer hovedetterspørselen og prisene. Når det gjelder trekkraft og moment, er vel  både hybrid og rene elmotorer sterke alternativ til diesel. Syns også hydrogen og brenselscelleteknologi er spennende. Her kommer det flere til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tidlegare trådar har eg skrive om kongstanken min, nemleg at ein eller annan Reodor pønskar ut ein enkel standardpakke med motor og batteri. Så kan ein utføre eit like for like-bytte der ein fjernar gammal motor og gir og monterer den nye elektriske pakken. Voila - halvtotal makover.

Neste kongstanke er at ein ikkje alltid ladar bilen. I staden er alle batteri og plassering på bilen standardisert slik at ein svingar innom ein batteristasjon og skifter ut batteriet sitt med eit nytt på mindre tid enn ein no brukar på tankfylling. Og det er sjølvsagt automatisert og med abonnementsordning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sporer vi fryktelig av, men den tanken er god den radovan. Tror dog det vil koste mer enn det smaker. F.eks må du ut med over 200k bare for et 85kWh batteri. Så må man ha en motor/frekvensomformer, lader, styresystem til alt og da skulle det ikke forbause meg at man bikket både 300 og 400k i totalkost. Mindre batteri vil selvfølgelig hjelpe på, men på traktorne våre vil vi nok ikke se mer enn typisk 250-260km rekkevidde av en slik 85kWh pakke tipper jeg. Da er spørsmålet om det er verdt å bruke så mye på en gammel bil? Resten av drivlinjen tåler helt sikkert ikke det vanvittige momentet heller så alt må gå veldig  strupet for å ikke ødelegge ting. 

 

Tesla har kommet deg i forkjøpet :P De laget et system for dette i 2013 og kjørte vel et testprosjekt på det på en ladestasjon, men tror det ble skrinlagt relativt fort. Se video under. Det er et litt konstruert problem også i det daglige. Jeg har kjørt Tesla i et års tid nå og opplever ikke rekkevidde som noe stort problem. Det var en gang jeg startet på turen fra Nordfjord til Bergen med litt lav lading. Jeg stoppet da ikke på supercharger på Sandane, men fortsatte til Lavik og da var jeg nede i 10% rekkevidde igjen. Satte bilen på lading og tusla bort til kafeen. Jeg var vel nr.3 i køen, men fikk bestilt mat ganske raskt og når jeg satte meg til bordet og sjekket bil-appen på telefonen så var bilen allerede så godt ladet  at jeg uten problem kom meg til Bergen igjen. Den stoppen var tilsvarende tiden det tar å stoppe, fylle diesel og betale i kassa.. Mener det er sagt at det er ca. 80% lading (tilsvarer vel rundt 300-330km) på 20minutter, men allerede ved 60% begynner det å gå litt saktere så man får mye ganske raskt opp til 60% lading. Kjører da altså ca. 4-5timer på vestlandsveier før jeg må stoppe og ta meg 15-20min pause før jeg kan kjøre nye 4-5timer. Har man virkelig så hastverk? Kanskje det ikke er så dumt å ta seg 15-20min pause hver 5time?  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uavhengig av hva man mener om Tesla, det er umulig å ikke elske Elon Musk !

 

Han må være verdens beste selger, ever ! Jeg personlig har lyst til å kjøpe en Model S, bare for å være endel av bevegelsen, for han fortjener virkelig å lykkes !

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 21.19, minim skrev:

Nå sporer vi fryktelig av, men den tanken er god den radovan. Tror dog det vil koste mer enn det smaker. F.eks må du ut med over 200k bare for et 85kWh batteri. Så må man ha en motor/frekvensomformer, lader, styresystem til alt og da skulle det ikke forbause meg at man bikket både 300 og 400k i totalkost.  

 

Dette skal sjølvsagt vere basert på abonnement :lol: (Sjølv om ein kanskje må betale noko for motor og styring.)

Slik som Spotify og mobilabo og mykje anna no. Ein betaler ei fast avgift for månad eller år og har då alltid tilgong på friskt batteri. 

Batterileverandøren har full kontroll på vedlikehald og resirkulering av batteripakkar. Dette vil utnytte batteri og ressursar på ein mykje betre måte enn vi slappe forbrukarar kan få til.

 

Men om det er gjennomførbart er ei anna sak. :rolleyes:

 

Blir ei slags avsporing, ja...

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

2500 på Tesla X. 

750 (!) på I-Pace. (Men mulig mer når endelig typegodkjenning foreligger). 

Ukjent foreløpig på E-Tron Quattro. 

 

Jeg har blitt veldig glad i lille elbilen vår. Prøvde Tesla som ikke gav noen godfølelse. Blir nok kanskje en I-Pace. Denne koster 728 tusen i SE-versjon, med levering til høsten. Billigere S senere. Hadde selvsagt tatt en Discovery Sport på strøm, om det fantes. Kommer da snart en velholdt D3 til salgs. Så får 80” være eneste  Landroveren min en stund, for første gang på 15 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 6.12.2017 den 15.22, TeleFree skrev:

Hei, bare for å fortsette avsporingen:) - noen som har sjekket hvilken tilhengervekt disse elektriske/hybrid bilene av forskjellig type kan trekke? 

Vår (kona sin) Volvo xc90 T8 (twin engine) kan trekke 2400 kg står det i spesifikasjonene. Har ikke testet, da Defendere stort sett brukes til å trekke henger ( til sammenlikning 3500 kg I hengervekt).

Endret av OJG
Vår på to steder i teksten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...