Rattatta74 Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Kjøpte med nye bremsecalipere http://www.paddockspares.com/rtc5572-front-brake-caliper-new-rh.html Dette gjorde jeg så jeg kunne bruke lang tid på å ordne dem orginale (sandblåse, grunne, lakke, skifte stempler og oringspakninger) Problemet jeg har fått med dem nye er at stemplene trekker seg for langt tilbake at det blir åpning mellom stemplene og bremseklossene. Dette medfører at jeg må trykke bremsepedalen alt for langt inn før bremsene virker. Samme problemet på begge sidene. Ser tydelig glippen. Nå er jeg rimelig rådløs. Lufta systemet minst 10 ganger nå. Ser ikke antydning til luft. Bruker standard Dot 4 væske. Bremseklossene blir ikke med tilbake så fjærene er ikke for stramme. Noen som har erfart dette eller har tips på hva dette skyldes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rattatta74 Skrevet 24. september 2017 Forfatter Del Skrevet 24. september 2017 Kan nevne jeg lufter VF, HF,VB og høyre bak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rangeroverp38 Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Det vanlige er å begynne å lufte lengst unna bremsevæskebeholderen. Så da blir det HB, VB, HF, og VF. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Luftenippelen står øverst på klaven? Fort gjort å bytte om høyre og venstre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rattatta74 Skrevet 24. september 2017 Forfatter Del Skrevet 24. september 2017 Ja, står øverst. Skal forsøke å lufte andre veien nå og skal hun få pumpe pedalen til den blir hard hver gang jeg har strammet nippelen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Ja, fasiten er jo at du har luft i systemet. Det kan være vanskelig å lufte på gammel metoden på nye biler. Ett godt tips kan være ett slikt enkelt hjelpemiddel som henter dekktrykk til å trykksette bremsevæske beholderen. Brukte alltid det selv før i tiden, for å være selvhjulpen. Bare pass på at du etterfyller hele tiden, siden den kun gir trykk og ikke etterfyller væske. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rattatta74 Skrevet 24. september 2017 Forfatter Del Skrevet 24. september 2017 Denne youtube videoen bekrefter at jeg skal begynne å lufte forran først https://youtu.be/tlV6KTTB_0U Men jeg har mistanke om luft langt opp i systemet så jeg tenkte jeg skulle forsøke å presse veska tilbake gjennom lufteventilen: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 3 timer siden, Rattatta74 skrev: Men jeg har mistanke om luft langt opp i systemet så jeg tenkte jeg skulle forsøke å presse veska tilbake gjennom lufteventilen Det kan jeg nokså sikkert si at ikke vil fungere noe bedre, rørene er like lange uansett og det er mye vanskeligere å se om du har fått ut all luften. Som sagt så er trykk bleeding mye enklere en manuel bleed. Du må nok mest sannsynlig følge bleede prosedyren for mastersylinder i tillegg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 HB, VB, HF, VF er rett rekkefølge. Få hjelp til å trykke på pedalen, sett gjennomsiktig slange på nippelen, åpne den og pump 10-15 ganger (til det garantert er null luft) pr caliper og hold pedalen i bunn mens du strammer luftenippelen. Funker det ikke kan "oldskool" måten med å trampe opp trykk først og så åpne på caliper funke etterpå. Hvis ikke, ABS? Kan stå luft i blokka og da, avhengig av bil, pleier man å kunne kjøre trykk i en krets i slengen med diagnose for å lufte den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rattatta74 Skrevet 25. september 2017 Forfatter Del Skrevet 25. september 2017 Å sette trykk på beholderen her jeg er nå er vanskelig. Jeg er på reise. Jeg traff en Disco kar utom Rema 1000 imorges (V8, fin lyd) Han gikk rundt bilen og åpnet lufteventilene (Med klar slange og stengeventil i enden) Han mente også at det ikke var luft i systemet, ikke antydning til luftbobler. Det eneste han la merke til mens jeg holdt pedalen i bunn var at veska ble dratt litt tilbake før han stengte ventilen. Han mente at det kunne være et vakum i systemet som gjorde at kalipterene gikk for mye tilbake. Og dette kunne vart i lang tid, men at jeg først fikk problemet når jeg skiftet til nye kaliptere uten rust og treghet så stemplene gikk mye lettere tilbake med det vakumsuget som var. Men ok.. Jeg får kjøpe meg et nytt lokk når jeg kommer hjem, borre et hull, sette på en bilventil og tilsette 1 bar med luft hvis dere mener det som er løsningen. Men finner jeg en butikk som har ei lita oljekanne som på bildet, så har jeg lyst å forsøke denne "bush" løsningen her jeg er nå E63 mellom trollstigen og geiranger! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Har du ABS-bremser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 11 minutter siden, Rattatta74 skrev: Å sette trykk på beholderen her jeg er nå er vanskelig. Jeg er på reise. Jeg traff en Disco kar utom Rema 1000 imorges (V8, fin lyd) Han gikk rundt bilen og åpnet lufteventilene (Med klar slange og stengeventil i enden) Han mente også at det ikke var luft i systemet, ikke antydning til luftbobler. Det eneste han la merke til mens jeg holdt pedalen i bunn var at veska ble dratt litt tilbake før han stengte ventilen. Han mente at det kunne være et vakum i systemet som gjorde at kalipterene gikk for mye tilbake. Og dette kunne vart i lang tid, men at jeg først fikk problemet når jeg skiftet til nye kaliptere uten rust og treghet så stemplene gikk mye lettere tilbake med det vakumsuget som var. Men ok.. Jeg får kjøpe meg et nytt lokk når jeg kommer hjem, borre et hull, sette på en bilventil og tilsette 1 bar med luft hvis dere mener det som er løsningen. Men finner jeg en butikk som har ei lita oljekanne som på bildet, så har jeg lyst å forsøke denne "bush" løsningen her jeg er nå E63 mellom trollstigen og geiranger! Hei. Jeg skiftet kalippere bak på en 110 TD5 på fredag. Jeg slet også litt med å få luftet skikkelig i startet, både manuell metode men en som pumpet og med trykkluft drevet vakumsuger på niplene. Så tok jeg en litt stor sprøyte med en slange på og presset inn i kaliperne for å være helt sikkert på at de var fri for lufte. Før jeg tok ny runde og sugde med vakumsugern. (Den trenger trykkluft, det blir kanskje vanskelig i ditt tilfelle) Da ble alt bra lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rattatta74 Skrevet 25. september 2017 Forfatter Del Skrevet 25. september 2017 Ingen ABS. Jeg kjører innom Biltema Sogndal imorgen og kjøper ei lita oljekanne, fyller den med dot 4 og presser inn så mye i en lufteskrue at det renner over i beholderen, deretter lufter jeg ut det som er for mye i beholderen etterpå. Jeg klarer å låse hjulene sånn som det er nå på grus, men har for lang vandring på pedalen. Jeg kunne ha trekt ut bremseklossene uten motstand sånn som det er nå. Har også lært at man ikke trenger å ta av hjulet for å skifte klosser. Bare å svinge til høyre og venstre så får man lett tilgang. Greit når man har hjul som veier 30kg stykket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Kan høres ut som om master gir deg problemer. Men sjeldent problem med dem så sjekk alt annet nøye først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Det var en slik jeg tenkte på. Perfekt for 1 mann i bushen løsning. Fyll bremsevæske beholderen full. Sett på lokket, koble slangen til ett framdekk. bleed 1 kaliper. Stopp. Fyll beholder på nytt. Sett på lokket, bleed neste kaliper. Stopp ... osv, til alle fire er tatt. Dette fungerer helt utmerket og gir deg ca 2 bar ( det du har i dekket ditt ) inn på systemet. Perfekt arbeidstrykk for bremselufting. Bare pass på at du ikke bleeder beholderen tom, for da må du starte på nytt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Du får kjøpt med flaske så du ikke går tom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rattatta74 Skrevet 25. september 2017 Forfatter Del Skrevet 25. september 2017 Hmm.. Den så smart ut ja. Men man får ikke kjøpt en sånn på Jernia.. Link, navn eller noe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Denne har flaske, så går det lenger tid før du går tom. https://gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10302_113&products_id=113&zenid=2s2jkheevn8iochfs51347k8v3 Jeg klipte av dekknippelen og koblet den til kompressoren (redusert trykk) i stedet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Er du sikker på at der ikke er skæve bremseskiver eller at der er lidt slør i hjulllager som trykker bremsecylindre inn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rattatta74 Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 Hei.. Jeg er sikker. Jeg byttet bremseskiver og lager for en uke siden. Jeg målte skivene med klokke da jeg monterte. Under 0,05mm.Jeg fulgte linken til Wildrover og bestilte bremselufter. Skal hente den på coopen imorgen og ta en ny lufterunde. Jeg har også tenkt å sette på dem gamle bremseskivene så stemplene kommer mere ut, deretter presse dem inn for å tilpasse dem nye klossene. Nå er det så liten klaring at jeg ikke klare å se om alle fire stemple oppfører seg normalt pga dem nye klossene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Har du kjørt og bremset kraftig opp? Skjeve skiver mot skjeveklosser mot skjeve stempler gir myk pedal og synlig retur. Tar du ut klossene og de ikke er mørkere enn før og blanke på hele overflaten ligger de ikke plant mot skiva. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Sånn skal det se ut etter en runde med vinkelsliper med stålbørste Eller hvertfall nesten da. Denne er helt ny. Står litt interessant her..... Har du prøvd pedalen med hjulene på? Er det det samme pedal da og du er sikker på det ikke er noe luft (10-12 ganger er mye mer en nok). sjekk bremseslanger, ta en vicegrip og klem sammen en og en og se om det blir bedre pedal. Noen ganger kan du se det på bremseslangen også, den buler veldig nye utover når du bremser. Samme pedal selv alle 4 slanger er tettet (helt øverst) om - gå for masterpumpa. På 25.9.2017 den 9.40, gautes skrev: Kan høres ut som om master gir deg problemer. Men sjeldent problem med dem så sjekk alt annet nøye først. for å være 100% sikker på master kan du lage deg et par blind nipler (litt bremserør, par nippeler. lag en flens i ene enden, bank den andre enden flat, bøy den flate delen 180 grader og bank det flatt igjen. Skru dem rett inn i master, luft ved å åpne nippler. Har du myk pedal etter det, er sjansen særdeles stor for at master er gåen. Ganske vanlig at master blir defekt hvis man lufter. Den er jo ikke vant til å gå hele slaglengden, så et par tråkk helt i bunn kan være nok til å ødelegge pakningene såpass at du får myk pedal. Det er bare å prøve seg fram. Og ha med deg en som kan pumpe pedalen. OG som klarer å holde HARDT trykk.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rattatta74 Skrevet 30. september 2017 Forfatter Del Skrevet 30. september 2017 Da er jeg i gang da.. men måtte slippe ut lufttrykket til 1,4 bar fra dekket. Står overalt på flaska at max 1,4 bar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Hvor kjøpte du / bestilte den fra? Du får oppdatere medhvordan den fungerer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rattatta74 Skrevet 30. september 2017 Forfatter Del Skrevet 30. september 2017 Jeg fulgte linken lenger opp på siden (wildrover sin link) og bremsene ble peise bra Jeg så ikke antydning til luftbobler da jeg luftet men jeg kan bli lurt. En ting er sikkert, jeg elsker kvinnebein, men denne luftingen fungerte mye mye bedre, mere kontrollert. Det kan være at kvinnebeinet har sluppet opp litt på bremsen før jeg har strammet men en sånn innrømmelse sitter lang inne hos damene. Eneste nedturen er at jeg har fått feil repsett til gamlekaliperene. Jeg forstår ikke en dritt av disse bestillingsnr hos paddocks Def to Ha, Def to La, Def from La upto.. gudene vite Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.