Gå til innhold

Problemer med nye bremsecalipere TD5


Rattatta74

Anbefalte innlegg

Kjøpte med nye bremsecalipere

http://www.paddockspares.com/rtc5572-front-brake-caliper-new-rh.html

 

Dette gjorde jeg så jeg kunne bruke lang tid på å ordne dem orginale (sandblåse, grunne, lakke, skifte stempler og oringspakninger) 

Problemet jeg har fått med dem nye er at stemplene trekker seg for langt tilbake at det blir åpning mellom stemplene og bremseklossene. Dette medfører at jeg må trykke bremsepedalen alt for langt inn før bremsene virker. Samme problemet på begge sidene. Ser tydelig glippen.  Nå er jeg rimelig rådløs. Lufta systemet minst 10 ganger nå. Ser ikke antydning til luft. Bruker standard Dot 4 væske. Bremseklossene blir ikke med tilbake så fjærene er ikke for stramme. Noen som har erfart dette eller har tips på hva dette skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fasiten er jo at du har luft i systemet. Det kan være vanskelig å lufte på gammel metoden på nye biler. Ett godt tips kan være ett slikt enkelt hjelpemiddel som henter dekktrykk til å trykksette bremsevæske beholderen. Brukte alltid det selv før i tiden, for å være selvhjulpen.

Bare pass på at du etterfyller hele tiden, siden den kun gir trykk og ikke etterfyller væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rattatta74 skrev:

Men jeg har mistanke om luft langt opp i systemet så jeg tenkte jeg skulle forsøke å presse veska tilbake gjennom lufteventilen

 

Det kan jeg nokså sikkert si at ikke vil fungere noe bedre, rørene er like lange uansett og det er mye vanskeligere å se om du har fått ut all luften. 

Som sagt så er trykk bleeding mye enklere en manuel bleed. Du må nok mest sannsynlig følge bleede prosedyren for mastersylinder i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HB, VB, HF, VF er rett rekkefølge. Få hjelp til å trykke på pedalen, sett gjennomsiktig slange på nippelen, åpne den og pump 10-15 ganger  (til det garantert er null luft) pr caliper og hold pedalen i bunn mens du strammer luftenippelen.

Funker det ikke kan "oldskool" måten med å trampe opp trykk først og så åpne på caliper funke etterpå.

 

Hvis ikke, ABS? Kan stå luft i blokka og da, avhengig av bil, pleier man å kunne kjøre trykk i en krets i slengen med diagnose for å lufte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette trykk på beholderen her jeg er nå er vanskelig. Jeg er på reise. Jeg traff en Disco kar utom Rema 1000 imorges (V8, fin lyd) Han gikk rundt bilen og åpnet lufteventilene (Med klar slange og stengeventil i enden) Han mente også at det ikke var luft i systemet, ikke antydning til luftbobler. Det eneste han la merke til mens jeg holdt pedalen i bunn var at veska ble dratt litt tilbake før han stengte ventilen. Han mente at det kunne være et vakum i systemet som gjorde at kalipterene gikk for mye tilbake. Og dette kunne vart i lang tid, men at jeg først fikk problemet når jeg skiftet til nye kaliptere uten rust og treghet så stemplene gikk mye lettere tilbake med det vakumsuget som var. Men ok.. Jeg får kjøpe meg et nytt lokk når jeg kommer hjem, borre et hull, sette på en bilventil og tilsette 1 bar med luft hvis dere mener det som er løsningen. Men finner jeg en butikk som har ei lita oljekanne som på bildet, så har jeg lyst å forsøke denne "bush" løsningen her jeg er nå E63 mellom trollstigen og geiranger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rattatta74 skrev:

Å sette trykk på beholderen her jeg er nå er vanskelig. Jeg er på reise. Jeg traff en Disco kar utom Rema 1000 imorges (V8, fin lyd) Han gikk rundt bilen og åpnet lufteventilene (Med klar slange og stengeventil i enden) Han mente også at det ikke var luft i systemet, ikke antydning til luftbobler. Det eneste han la merke til mens jeg holdt pedalen i bunn var at veska ble dratt litt tilbake før han stengte ventilen. Han mente at det kunne være et vakum i systemet som gjorde at kalipterene gikk for mye tilbake. Og dette kunne vart i lang tid, men at jeg først fikk problemet når jeg skiftet til nye kaliptere uten rust og treghet så stemplene gikk mye lettere tilbake med det vakumsuget som var. Men ok.. Jeg får kjøpe meg et nytt lokk når jeg kommer hjem, borre et hull, sette på en bilventil og tilsette 1 bar med luft hvis dere mener det som er løsningen. Men finner jeg en butikk som har ei lita oljekanne som på bildet, så har jeg lyst å forsøke denne "bush" løsningen her jeg er nå E63 mellom trollstigen og geiranger!

Hei. Jeg skiftet kalippere bak på en 110 TD5 på fredag. Jeg slet også litt med å få luftet skikkelig i startet, både manuell metode men en som pumpet og med trykkluft drevet vakumsuger på niplene.

Så tok jeg en litt stor sprøyte med en slange på og presset inn i kaliperne for å være helt sikkert på at de var fri for lufte. Før jeg tok ny runde og sugde med vakumsugern. (Den trenger trykkluft, det blir kanskje vanskelig i ditt tilfelle)

Da ble alt bra :) 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ABS.  Jeg kjører innom Biltema Sogndal imorgen og kjøper ei lita oljekanne, fyller den med dot 4 og presser inn så mye i en lufteskrue at det renner over i beholderen, deretter lufter jeg ut det som er for mye i beholderen etterpå. Jeg klarer å låse hjulene sånn som det er nå på grus, men har for lang vandring på pedalen. Jeg kunne ha trekt ut bremseklossene uten motstand sånn som det er nå. Har også lært at man ikke trenger å ta av hjulet for å skifte klosser. Bare å svinge til høyre og venstre så får man lett tilgang. Greit når man har hjul som veier 30kg stykket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en slik jeg tenkte på. Perfekt for 1 mann i bushen løsning.

 

Bilderesultat for bremselufter

Fyll bremsevæske beholderen full. Sett på lokket,  koble slangen til  ett framdekk. bleed 1 kaliper. Stopp.

Fyll beholder på nytt. Sett på lokket, bleed neste kaliper. Stopp ... osv, til alle fire er tatt. 

 

Dette fungerer helt utmerket og gir deg ca 2 bar (  det du har i dekket ditt ) inn på systemet. Perfekt arbeidstrykk for bremselufting.

Bare pass på at du ikke bleeder beholderen tom, for da må du starte på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Jeg er sikker. Jeg byttet bremseskiver og lager for en uke siden. Jeg målte skivene med klokke da jeg monterte. Under 0,05mm.Jeg fulgte linken til Wildrover og bestilte bremselufter. Skal hente den på coopen imorgen og ta en ny lufterunde. Jeg har også tenkt å sette på dem gamle bremseskivene så stemplene kommer mere ut, deretter presse dem inn for å tilpasse dem nye klossene. Nå er det så liten klaring at jeg ikke klare å se om alle fire stemple oppfører seg normalt pga dem nye klossene.

 

 

Bremskalipere.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt og bremset kraftig opp?

Skjeve skiver mot skjeveklosser mot skjeve stempler gir myk pedal og synlig retur.

Tar du ut klossene og de ikke er mørkere enn før og blanke på hele overflaten ligger de ikke plant mot skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sånn skal det se ut etter en runde med vinkelsliper med stålbørste

 

M-Photo-11-1-2.jpg

 

Eller hvertfall nesten da. Denne er helt ny.

 

Står litt interessant her.....

 

Har du prøvd pedalen med hjulene på?

Er det det samme pedal da og du er sikker på det ikke er noe luft (10-12 ganger er mye mer en nok). sjekk bremseslanger, ta en vicegrip og klem sammen en og en og se om det blir bedre pedal. Noen ganger kan du se det på bremseslangen også, den buler veldig nye utover når du bremser.

Samme pedal selv alle 4 slanger er tettet (helt  øverst) om - gå for masterpumpa. 

På 25.9.2017 den 9.40, gautes skrev:

Kan høres ut som om master gir deg problemer.

Men sjeldent problem med dem så sjekk alt annet nøye først.

 

 for å være 100% sikker på master kan du lage deg et par blind nipler (litt bremserør, par nippeler. lag en flens i ene enden, bank den andre enden flat, bøy den flate delen 180 grader og bank det flatt igjen. 

Skru dem rett inn i master, luft ved å åpne nippler. Har du myk pedal etter det, er sjansen særdeles stor for at master er gåen.

 

Ganske vanlig at master blir defekt hvis  man lufter. Den er jo ikke vant til å gå hele slaglengden, så et par tråkk helt i bunn kan være nok til å ødelegge pakningene såpass at du får myk pedal.

 

Det er bare å prøve seg fram. Og ha med deg en som kan pumpe pedalen. OG som klarer å holde HARDT trykk....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte linken lenger opp på siden (wildrover sin link) 

og bremsene ble peise bra :D

Jeg så ikke antydning til luftbobler da jeg luftet men jeg kan bli lurt. En ting er sikkert, jeg elsker kvinnebein, men denne luftingen fungerte mye mye bedre, mere kontrollert. Det kan være at kvinnebeinet har sluppet opp litt på bremsen før jeg har strammet men en sånn innrømmelse sitter lang inne hos damene. Eneste nedturen er at jeg har fått feil repsett til gamlekaliperene. Jeg forstår ikke en dritt av disse bestillingsnr hos paddocks

Def to Ha, Def to La, Def from La upto.. gudene vite

 

 

IMG_1209.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...