Gå til innhold

P38. Feilmelding ved bruk av lavserie.


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle komme til bunns i dette tullet jeg har med lavserien på bilen. Finner fullt av engelske tråder om select nautral "feil" på p38, med masse oppbrente ecu'er og skiftemotorer som står fast. Men på forumet vårt finnes knapt noe som helst. Så alt for vanlig kan det vel heller ikke være....?? :huh:

Skal begynne fra starten her for at al info kommer med. 

 

Bilen (96mod) har vært gammelmannskjørt trolig hele livet. For litt over et år siden var jeg kanskje den første på 10 år som satt fordelerkassen i lav. Forrige eier var veldig klar på at han aldri hadde brukt dette, og var ikke helt sikker på hvordan hverken lavserie eller luftfjæring fungerte.

 

Fordelerkassen gikk i lav ved å ta skifteren til høyre. (som den skal gjøre) Riktignok gikk det 3-4 sekunder mer tid enn normalt før den skifta, og selve skiftet skjedde med et lite bang. Med en gang kom "select nautral" opp i instrumentpanelet, og kassa skiftet tilbake igjen til høy, med et litt mindre klunk. Prøvde man igjen ville det samme skje.

Slik var bilen i kanskje 6 mnd. Klunkene har riktignok blitt litt mindre med bruken. Lavserien kan og brukes, men "beeep" og "select nautral" er konstant. Automatkassen girer som normalt, mode-knappen kan ikke brukes til å låse girene. Som sagt - flyttes velgeren til "N" vil motoren sette den tilbake i høy. Default innstilling ved feil. 

 

En gang i vinter endret dette seg til at ingenting skjedde når velgeren ble ført til andre siden i "H"en. Ingen blinkende lamper, eller lyd.. Ikke før jeg førte spaken oppover til "P". Da  kom de tre blinkene og motoren skifte over til lavserie, uten feilmeldinger. Men flyttes velgeren ned i "R", "D eller 1,2,3, kommer feilmeldingen, select nautral med tilhørende "beep". Settes velgeren i nøytral skiftes den tilbake til høy igjen, akkurat som før. 

Jeg har nå ignorert denne beepingen og feilmeldingen og egentlig brukt lavserien en del. Ved sakte kjøring opp på løftebukken og offroadkjøring. 

 

Bilen har vært lite i bruke det siste halvåret, men jeg testet litt i dag. Skiftemotoren har en nesten silkemyk bevegelse til lav. Lite klunking eller lyder i det hele tatt. Tilbake er det litt mer arbeidslyd. (normalt egentlig) Så motoren virker egentlig veldig bra. 

Jeg har tatt av treverket rundt "H"en i dag, og ser at microbryteren som gir beskjed om ønske for lavserie får kontakt allerede i "N". Så hvorfor velgeren må helt opp til "P" før noe skjer er litt rart.... ? Når jeg studerer koblingskjema ser jeg ikke helt hvorfor "P" skulle ha særlig innvirkning heller. 

 

Høyserie-delen av automaten og transfercas'n fungere helt fint. Ingen tull med XYZ-bryteren. LED-belysningen i "H" velgeren henger helt nøyaktig med skifteren osv. 

I vår åpnet jeg opp transfer case ecu for å kontrollere den for varmgang ettersom releene er kjent for å smelte pga for høy amperestyrke på skiftermotoren. Fant ingenting. Men så fungerer jo motoren også. Så forventet ikke å finne så mye.... 

Jeg skjønner at det er en tilsvarende XYZ-bryter inne i skiftermotoren som forteller transfer case ecu hvor skiftemotoren står i henhold til høy lav, eller hvor mye mer den må bevege seg for å nå ønsket posisjon. I dette tilfellet ser det ut som lavserie-signalet ikke kommer frem til ecu, og motoren skifter tilbake igjen fordi den er bygd for å gjøre det i de tilfellene, selv om motoren klarer å få satt kassa i lav. Men "low" dukker opp i instrumentpanelet, i "H" velgeren og "high/low" bryteren kan leses av med diagnoseapparat. Ergo gir motoren fra seg et signal. Mulig signalet kommer til Becm og Automat Ecu'n med ikke til fordelerkasse ecu'n? I så fall er jo den ganske grei å måle opp. 

 

- Er det noen som vet om det er mulig å åpne opp skiftemotoren for å reparere microbryterne som står på den? Motorene er jo ikke å få kjøpt nye lengre...

- Og er det noen som har tanker rundt hvorfor ecu'n ikke gir "low range request" før velgeren er i "P" på lavseriesiden.....?

 

Jeg legger inn biter av koblingskjema, og beskrivelse og operasjon av fordelerkassen for den som er interessert i å være med på feilsøkingen. :) 

 

 

Beskrivelse 1.PNG

beskrivelse 2.PNG

lavserie 1.PNG

lavserie 2.PNG

lavserie 3.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, minim skrev:

Spennende. Jeg har ikke peiling så skal følge med  fra sidelinjen :)

 

Har du forresten "simulert" bryteren ved å laske over helt ute i C568 for å se at input  når ECU så det ikke er noe problem på veien?

 

Nei, jeg er helt i startgropa på feilsøkingen her. Tenkte å lage tråden før jeg begynte med målinger for å få med andre som kanskje var interesserte. 

Lasking skal jeg selvfølgelig få til. Men litt usikker på hva jeg egentlig vil måle når det er fire brytere der inne... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brage skrev:

Min første logiske tanke for problemet ditt er speed sensoren som sitter bakpå transfere kassen. På utgående aksel.

Jeg ville kanskje prøvd å skifte denne.

Eller så har du jo kanskje feil med transfere ECU.

 

Okei. Interessant tanke. Du tenker da på vehicle speed sensor bakerst på fordelerkassen, og ikke automatic gearbox output shaft speed-sensoren?

Sensoren kan sikkert ohmes. Burde ikke være så ulik abs-sensoren ser det ut som.. 

Kan jo være en jord-feil på det skjoldet der og.

 

 

lavserie 4.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vil måle åpen/lukket bryter i den sekvensen som står på siste arket du la ved, men for å få sjekket alle må sikkert motor kjøres i ende posisjon og så motsatt vei for å se at rekkefølgen kommer som den skal. Om feilene Brage nevner over er mer hyppige er det kanskje verdt å sjekke det først siden det er litt plunder å få målt bryterene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, minim skrev:

Om feilene Brage nevner over er mer hyppige er det kanskje verdt å sjekke det først siden det er litt plunder å få målt bryterene. 

 

Ja, den er i hvert fall lett å komme til. :)

Kjører ned på verksted mens fruen har dagvakt i morgen! Det gir jo mening ettersom lavserie ikke legges inn før bilen har stoppet (park) Mulig den tror bilen ruller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka litt i dag. Må av med mellomakselen og trommelen for å komme skikkelig til motoren ser jeg. Men gikk over det jeg kom til. 

Dette var det første som møtte meg når jeg begynte å åpne opp kontakter. Knall grønt... 

Dette er etter rengjøring. 

2017-09-24 11.47.43.jpg

 

Men så er det også kun bryteren for transfer case overheat. Åpen krets gir overheat og lukket gir ingen mld. Så den ser nå ut til å fungere enn så lenge, selv om den ikke ser så frisk ut.. 

 

Speed sensoren var for vanskelig å nå. Litt for trangt for å måle og jeg la igjen lyset mitt hjemme... 

Men fikk kontakten av og testet lavserien. Setter velgeren over i "N" - ingenting skjer. Flytter den oppover i "P", og request for lav kommer. Men lysene blinker bare og jeg får beskjed om "select nautral" . Motoren skifter ikke over til lav. Så da spørs det om også denne er i orden. 

 

Da lander vi vel fort på ny ecu og kanskje også ny skiftemotor vil jeg tro.  

Må først måle opp om nøytral signalet kommer fram fra XYZ-switch til automat-ecu og helt til transfercase-ecu. Mulig det er stopp mellom ecu-ene. 

Kan også åpne opp ecu igjen. Tror sist gang var før jeg fikk problemer med velgeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg rett så inneholder motoren flere typ potmeter output som gir beskjed om hvilken posisjon den har, så ja kilden kan jo ligge der. Spesielt når den har stått i ro så lenge.

Tenker alltid at du må teste lavserien minst engang i mnd, så det gjør jeg.

Samme som med vinsjen egentlig. For ting står seg ihjel i vårt klima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere kom det frem "tannhjul" i displayet når jeg byttet til lavserie. Nå kommer det kun en alarm.

Kan det ha noe med programmeringen å gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tannhjul og alarm i begge bilene mine når jeg skifter mellom seriene. Du har ikke ei defekt pære i instrumentpanelet?

Vet ikke om jeg får programmert særlig...? Kommer dere med nanocom inn i transfercase ecu for feilkoder, live data og initsieringer av motoren? Autologic som jeg har brukt kommer kun inn på 1999 og nyere.

Avlesning av høy/lav posisjon inne på automat ecu er det nærmeste jeg har kommet.  Burde jo vært mulig å lese feilkoder på transfercase også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...