Gå til innhold

Reise jobb, flere som har?


KCVarvik

Anbefalte innlegg

Hallois :)

 

Sitter nå å kjeder meg siste kvelden i Kristiansund, vært her i 6 uker på ett prosjekt, ble endelig ferdig med en jobb som skulle ha tatt litt mindre tid. 

 

Så lurer jeg på om det er flere medforumister som har reisejobb? 

Hva bedriver dere tiden etter jobb med, og hvilke plasser er bortgjemte perler? 

 

Jeg reiser 99% av tiden kunn I Norge. 

Til info så har jeg hittil i år litt over 100 reisedøgn allerede. Bor på hotell, flyr og har leiebil på destinasjoner som er mer enn  5-8 timer kjøring unna Sandefjord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser ca annenhver uke og flypendler stortsett til Østlandet. Jobber så mye jeg kan når jeg reiser og tar fri så mye som mulig når jeg er hjemme :P blir stortsett bare litt forumtid/surfing og trening på kvelden før det er natta.

 

Er vel ikke i 100 reisedøgn enda, men har vel fort blitt rundt en 70. Hvordan trives andre med det? Jeg har egentlig alltid jobbet slik eller i 2/4 offshore rotasjon. Vet ikke hvordan vanlig 7-15 jobb hadde passet meg egentlig, men det hadde jo vært digg å vært hjemme hver dag på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også veldig mye hjemmefra, og er sånn bortimot ukependler med 2-4 hotelldøgn hver eneste uke. Stort sett lange oppdrag som strekker seg over uker/år, og stort sett på Østlandet, men også lenger vekk.

 

For tidtrøyte så går det i varierende grad av lesing, lrforum, generell surfing, også kan jeg selvsagt anbefale å prøve seg litt på geocaching. Da får man som oftest litt mosjon (selv om det finnes geocacher som bokstavelig talt kan plukkes ut av bilvinduet), og man får sett nye steder, og kanskje lært litt lokalhistorie. Anbefales. Hadde stor glede av det da jeg ukependlet til Stockholm. Tilbyr "onlinekurs" via lrforum for de som måtte ønske det, selv om man i stor grad kan greie seg på egenhånd. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har roet meg nå - reiselysten har avtatt ettersom antallet arvinger har økt, kombinert med at nedturen i oljebransjen har gjort sitt for betalingsvilje og -evne hos kundene våre.

 

Vaket lenge på godt 100 reisedøgn i året, stort sett utland - typisk ut for å starte opp nye vinsjsystemer eller finne ut hvorfor ting som beviselig hadde gått rundt før ikke ville gå rundt lenger. 

 

Tok alltid med meg en bunke bøker (og ELSKER Kindlen min!) - og, om vi var til kai pleide jeg å gå turer i nærheten for å se meg litt rundt, en kai er nå en kai og en flyplass er en flyplass uansett hvor i verden du er - gjelder å se litt annet, også.

 

Ellers kan jeg varmt anbefale geocaching, jeg også - glimrende påskudd for å kikke seg litt rundt.

 

Om omstendighetene tillot, tok jeg gjerne med litt radioutstyr, også - fint å sitte på dekk med en liten dipol spent opp, kaffekopp og morsenøkkel på bordet foran seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pendler til og fra jobb. Jobber litt i Molde per nå. Flyr annen hver uke og går 3 døgn på og 7 fri/ 4 døgn på og 7 døgn fri. Pluss en liten stilling i grønt. 

 

Tid på jobb går med til å passe på ungdommer. Litt lrforum og annet som en familie bedriver. 

Fritiden går med til tur, planlegging av små ekspidisjoner, lrforum, kompetanse hevning og sove samt trening. Håper snart å få ett lr prosjekt i gården.

 

Jobber i snitt 17, 7 dagers uker i året. Ønsker meg ikke tilbake til vanlig turnus igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, minim skrev:

 Vet ikke hvordan vanlig 7-15 jobb hadde passet meg egentlig, men det hadde jo vært digg å vært hjemme hver dag på en måte.

 

Har aldri jobbet "normalt" (om en ikke regner med butikkjobb som guttunge), har flere ganger vært nær på å takke ja til en sånn vanlig jobb. Men er vel for miljøskader etter 27år til at det vil gå bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skulle prøvd meg på geocaching ja, er jo godt med litt trening, samt få med seg litt av områdene man besøker.

Ser det meste av tidsfordrivet er likt. 

 

Jeg trives godt med reisejobben, har holdt på i 9 år. Madammen hjemme klager ikke på det, men har sakt et det er koselig når jeg er hjemme.

Om det blir stille perioder så begynner jeg å klage etter 7-8 dager på at det har blitt lite hotelldøgn :huh:

Som GuttormG og minim sier, 7-15 jobb, vet ikke om jeg hadde hatt ro i meg til å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også holdt på i 10 år + 2 år med 2/4 rotasjon.

 

2/4 var litt både og synst jeg siden man var isolert på en stolholme i Nordsjøen i 15-22dager og så hadde man fri 20-28 dager igjen litt etter om man sto lenge eller hadde normal tur. I tillegg så går alt på tomgang offshore å det var mye venting/tungrodde systemer. Tiden går mye fortere når man har noe å henge fingra i jevnt. 

 

Fruen klager ikke hjemme heller, men hun har alltid vært vandt til at jeg har jobbet slik. Hun var ikke noe begeistret over 2/4 som alle syns høres ut som en kjempeordning heller. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jobber som service ingeniør i et stort internasjonalt firma som selger utstyr til omtrent alle segmenter. Holder meg stort sett til marin og offshore  i Norden, men reiser over hele verden. Jeg har jobbet ca 220 døgn/år borte, men prøver å holde meg rundt 170 de siste årene. 

Det blir mye tid på hoteller, fly og flyplasser, så en god bok eller annen lesestoff er viktig. Får lettere angst hvis jeg sitter på et fly eller helikopter uten noe å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 20 år offshore .

Siste årene på 4/4 rotasjon i noen afrikanske land .

 

Så det blir vel mellom 170 til 200 reise døgn i året .

Sett mange flyplasser om ikke annet .

Og enda flere tv serier og filmer .

Lap top og mobil blir ens beste venn .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter på andre siden av gjerdet med A4-liv og 08-16 jobb. Da er det lett å drømme om noe annet, mulighet til å se verden ++.

Men, grunnen til at jeg slang meg med her er at flere av dere nevner geocaching. Alternativ her som kan åpne for mange opplevelser og seriøs, strategisk spilling verden rundt er https://www.ingress.com. Bare husk å bli med på det grønne laget, og pass på at dere ikke blir så hekta at det går utover jobben dere skal gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodevis er jeg borte kanskje 2-4-5 dager i slengen,  og jeg hater det virkelig. Har styra med det i over 10 år, og har aldri likte det noe særlig.  "Sjarmen " ved å bo på hotell er sterkt overdrevet, og som regel jobber man på dagtid, og så har man " fri " når det er kølmørkt, alene på et ukjent sted. Veldig stas. Prøver være flink itl å gå lange turer, men de er begrenset hvor spennende det er i grunnen. Skjønner godt at yrket mitt fra gammelt av ble assosiert med endel alkohol, på ensomme, lange hotellkvelder.  Heldigvis er pc alltid med, og chat med barn, familie og venner, lrf, annen forumaktivitet kan gå sin gang. :)

 

Hatet mitt har vel også litt bakgrunn i at det ikke er vanlig å kompensere min kategori ansatte med noe som helst for å reise.  10-12-14timers dager eller mer, gir ikke rett til overtid, ikke rett til avspasering og påvirker i grunnen KUN at jeg bruker opp fritida mi på helt unyttig aktivitet. Prøver å begrense så godt jeg kan, noe som fører til evige diskusjoner med " myndighetspersoner " på jobb.

 

Jeg hater hoteller så til de grader at jeg nekter bo på hotell når jeg har ferie. Nålefilt-tepper og buffet-frokost; veldig nødvendig når jeg bare skal ha en kopp kaffe likevel. Som de faktisk heller ikke klare gjøre skikkelig, jeg mener automat-dispenser-kaffe til frokost ?
Når dagen begynner med noe sånt, så kan den som regel aldri bli spesielt bra...;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ahok skrev:

 Da er det lett å drømme om noe annet, mulighet til å se verden ++.

 

Slå til, du får sett kjempemye. Jeg har vært i Amsterdam, Madrid, London, Frankfurt, München og en rekke andre"spennende " byer i Europa, uten se annet enn innsiden av flyplassen, innsiden av en drosje, og innsiden av et møterom. Amsterdam har jeg reist gjennom sikkert 20 ganger, men jeg har aldri sett byen. Gjelder stort sett alle andre steder jeg har vært også. Rekorden er 3 turer til Madrid i juni mnd et år, uten mulighet for å gå ut å drikke en pils på en gateresturant en gang. Når juli sto for døra, var fellesregnet på plass her i Norge, og det varte til snøen kom det året....:)

 

Reising i jobb, iaf på det nivået JEG representerer, må være det mest overvurderte det går an drive med innen arbeidslivet. Heldigvis slipper jeg enklere unna nå enn før....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde, for en del år siden, en slik jobb at da jeg kom på jobb i Sandnes om morgenen hadde jeg ingen anelse om hvor i Skandinavia jeg kom til å spise lunch. Interessant for en periode men glad jeg er ferdig med det.

 

Joker: Du skulle hatt deg et par kvelder i Amsterdam og vindusshoppet i Red Light District og smakt litt godstoff i geneversjappene, mange gode opplevelser i Amsterdam men det er ikke et sted en rusler rundt alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering. Trives fortsatt, men det er klientellet mitt som er uforutsigbart. Artig jobb men man blir psykisk utfordret og sliten. 

Man har to valg. Bli gal eller la være. Har derfor valgt nummer to. 

 

Men som en ung 30 åring med erfaring fra alt fra gym lærer, til forsvaret via barnevernet etc. Så er jeg alltid nysgjerrig på noe nytt jeg kan lære. Offshore høres spennende ut og ett opphold på Jan Mayen eller lignende på 6 mnd, eller ett utenlands oppdrag er heller ikke feil.

Inntil det dukker opp noe som man kan prøve så fortsetter jeg der jeg er. 

 

Men en ting legger jeg merke til med disse turnusen. Ofte så er det være for de som er hjemme en for oss som jobber. Nå som det nærmer seg jul så er det merkbart. hehe. Skal nemlig jobbe i julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg gjør i Januar når vi har mulighet her på jobben å søke ferie, så søker jeg om ferie jul og nyttår. Det finnes grenser på hvor mye jeg vill gå glipp av hjemme -_-

 

Og er helt enig med Joker ang hotell og sjarmen med det, har sakt nei til fruen ett par ganger når hun har lurt på om vi kunne dra bort en helg. Blir ganske lei.. 

ang geocaching, så ble det med testen, får ikke tid til så mye når jeg prøver å jobbe mest mulig så jeg kommer meg hjem, men så bruker jeg google maps til å finne restauranter som har god og billig mat. Blir fort litt dyrt å bruke hotellresturantren til middag/kvelds vær dag. Ikke lenge diett pengen holder da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...