Gå til innhold

Hjelp! Motorhavari Dicovery 3, 2008 modell.


ChristianT

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Jeg er relativt ny Land rover eier, og har nå kommet borti et stort problem. Bilen det gjelder er en Disovery 3, 2008 modell. 2,7 TDV6. Bilen har rullet 270.000km.

 

Kort fortalt:

Skulle hjem fra jobb, bilen starter ikke ordentlig. Det hørtes ut som den bare sviver på 3 sylindre.

Viking henter bilen, og kjører den til Motorpool på Høvik, som visstnok er landets største og mest anerkjente Land Rover verksted om jeg har forstått det riktig. Kundeservice er de i hvertfall ikke gode på). 

 

Etter ca 2 ukers ventetid, fikk Motorpool endelig fingern ut for å titte på bilen min. De konkluderte da med at det var Styreenheten til motoren (ECU`en). Denne skulle de ha 23-24.000 for å skifte. Jeg sov dårlig den natta, men gikk for tilbudet. Etter 1 ukes ventetid fikk jeg telefon fra verkstedet - Nei, det var visst ikke denne som var problemet likevel. De fortsatte feilsøking, og ringte tilbake noen dager senere. Da hadde de sendt avgårde 3 av dysene på den siden som ikke gikk, for testing. Dysene kom tilbake, og det viste seg at det ikke var noe feil på dem. De fortsatte feilsøking, og etter noen dager ringte de og sa det var dieselpumpa. Den skulle de ha 23.000,- for å skifte. Jeg sov enda dårligere, men valgte og kjøre på med tilbudet, for å få bilen tilbake fortest mulig. Er oppe i 10-12.000 i leiebilkostnader allerede som ruller og går).

 

Etter 1-1,5 ukes ventetid, ringer de og sier at de har skiftet dieselpumpa, men det var ikke denne som var problemet, og motoren går fortsatt ikke(!!!). Det går 1-2 dager til, også får jeg telefon fra verksted idag. Da sier de følgende: Det ser ut som at kjede mellom kamakslene har røket. Mest sannsynlig er ventilene bøyd, og du må skifte hele motoren.  ER DET MULIG!!??

 

Jeg er ikke mekanikerkyndig, men synes dette høres veldig merkelig ut. Altså ikke at feilen de har konkludert med nå er merkelig, men at de måtte skifte motorstyreenhet, testing av dyser, og skifting av dieselpumpe FØR de fant ut av denne feilen!

 

Nå trenger jeg sårt noen råd fra kyndige folk: Hva gjør jeg?

- Skaffe helt ny motor?

- Skaffe overhalt motor? 

- Hvordan løser jeg dette billigst mulig?

 

Med vennlig hilsen en trist Discovery eier, som savner bilen sin.

Christian. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første du burde ha gjort er å får bilen vekk fra motorpool høres det ut som.

46.000kr uten å ha fikset :-O Er det bare prøve og feile på eierens regning de holder på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, qcnr skrev:

Første du burde ha gjort er å får bilen vekk fra motorpool høres det ut som.

46.000kr uten å ha fikset :-O Er det bare prøve og feile på eierens regning de holder på med?

 

Ja det kan du si...

Nå skal det sies at jeg ikke har tatt diskusjonen med Motorpool enda, om nøyaktig jeg skal betale for av alle disse tingene. Det jeg stusser på er jo at de har gjort alle disse tingene uten nytte, og ikke funnet ut av konklusjonen før nå, altså at kjedet mellom kamasklene er røket. Er det noen måte de kunne gjort det annerledes på, så jeg har noe å slå i boret med for å kanskje slippe unna alle disse kostnadene i TILLEGG til evnt motorskifte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal altså ha 46000.- for å drive med gjetting om hva som feiler bilen.. Hadde ikke betalt en krone mer enn for tiden de brukte på å gjette på at kamkjedet er røket, for det ser jo ut som det er det de har gjort..  3-4 timer maks hadde jeg gått med på å betale for.

Ja de kunne ha gjort noe anneredes, gitt f i å bytte deler på måfå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt så har jeg ikke diskutert med Motorpool enda om kostnadene for feilsøking og utskiftning av deler så langt, som viste seg og ikke være feilen. Den diskusjonen tenkte jeg ta i morgen, og håper de er forståelsesfulle nok til å ikke ta seg godt betalt for det de har gjort til nå..

Jeg skjønner jo at de må begynne feilsøkingen en vei, spørsmålet er om de har gjort dårlige valg/prioriteringer ved å undersøke/skifte det de har skiftet.. Dersom det er en skjelden feil at kamkjedet ryker, så er det vel ikke så rart at de ikke starter med å undersøke det? Er vel ikke noen enkel måte og se dette på, uten endel demontering?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ChristianT skrev:

Dersom det er en skjelden feil at kamkjedet ryker, så er det vel ikke så rart at de ikke starter med å undersøke det? Er vel ikke noen enkel måte og se dette på, uten endel demontering?

 

Det er nå nettopp det at det er en meget kjent problem stilling med register reim / oljepumpe / veivras på disse motorene.

Derfor burde de kanskje sett på disse tingene først.

Er jo ikke helt umulig at de faktisk har gjort situasjonen værre en den var med å forsøke X antall ting som ikke var relatert først, siden jeg antar det innebærer at de har turnet / startet motoren med usynkron reim X antall ganger. 

Du må for all del ikke akseptere å gi de betaling for de stuntene de har utøvd på din motor til nå.

 

Skremmende...

 

Ett kyndig verksted burde kunne gitt deg fasiten innen 1 arbeidstime.

 

Hva du gjør nå, ved litt søk rundt på forumet vil du finne flere tråder med tips / råd og historier fra andre Disco 3 eiere som har vært gjennom det samme.

Det vil kunne gi deg ledetråder om hva du bør gjøre

Disco 3 er en fantastisk fin bil men dessverre er motoren fra fabrikk  litt som russisk rulett, det kan gå bra lenge til den plutselig bare sier pang.

To kjerne problem er med på å lage denne tilstanden.

1. oljepumpehus som inkluderer en for svak innfestning til strammehjulet til register reimen. Gir registerras 

2. Feil designet lagerskåler på veivaksel, fører til havari av veivaksel.

 

Med begge disse utbedret er bilen en god ekspedisjonsbil, uten - en tilstand av,  ja kall det - russisk rulett -

Endret av Brage
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At cam kjedet ryker på tdv6 er vel ikke meg bekjent en gjenganger - men registerras er - som følge av knekt oljepumpe. Har vært gjennom det selv. I følge verkstedet jeg benytter på det jeg ikke skrur selv - så er det mulig å få ut den ene toppen uten og måtte ta ut motor. Er du riktig heldig er det nettopp denne siden som er skadet. En overhalt topp fra over dammen havner på ca 8k m frakt og mva. Dette forutsetter at ikke stempler og øvrigt i bunndelen er skadet. Til info - selv erfart så høres alle lyder ved forsøk på start veldig annerledes ut når timing til en cam er utav.

 

At verkstedet kan drive slik let og finn lek til kundes bekostning er trist. Skulle likt og sett samme feilsøkingsmetode om det hadde vært snakk om bruktbilgarantisak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, totveit skrev:

At cam kjedet ryker på tdv6 er vel ikke meg bekjent en gjenganger

 

Det er ikke ett ukjent fenomen det heller.

http://www.landroveraddict.com/58/tdv6-2-7-litre-diesel-engine 

Dog er de to andre mere velkjent. Noe vi har sett mange tråder om her på forumet. 

Min tanke var nå at verkstedet burde sjekket register / kam / oljepumpehus / veiv øverst på listen med historikken til disse motorene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en utfyllende og god artikkel - nå har eg lektyren klar for ferjeturene i dag ;-) Ja eg har og lest om et par tilfeller av røket kjede, men tenkte mer i de baner at det kan ha vært ren og skjær uflaks enn en designsvakhet. Eg er veldig enig i at en trent mekaniker med historikken til tdv6 i minnet burde ha sjekket register, veiv, cam, osv som du nevner. Selve lyden av kjinningen før den fyrer burde vel advart et litt mer trent øre at her er det noe på gang. Eg hørte selv at min hørtes annerledes ut når min hadde hoppet på registeret ved kjinning - selv om eg mentalt prøvde og overbevise meg på det tidspunktet at den haltende kjinningen på et eller annet vis hørtes normalt ut - noe det ikke var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...