Gå til innhold

Anbefalte innlegg

235/85-16 er jo nesten identisk diameter som 265/75-16 som er den største dimmen som "går fint" på D2 - hvert fall med +2". Du får en del høyere giring, som påvirker når lockup slår inn, og kanskje litt subb om du har original fremfanger (men det er vel kanskje uten heving..?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med 235/85R16 og 265/75R16 på min D2 i 15år når. For 265 måtte jeg snu de fremre festene for innerskjermer foran framhjulene for å få plass. 

En ting som er viktig er at alle bump-stops er hele og på plass. Ellers vil hjulene kunne ta oppi skjermene ved total komprimering av fjærene (evt ved defekt luftbelg). 

 

Når det er sagt, så kan jeg komme med et par betraktninger til:

Original dekkdimmensjon på min bil var 255/60R16. Denne dimmensjonen var forferdelig å kjøre med. Sporete vei var et mareritt! 

265/75R16: er ekstremt mye bedre. Det er knapt sporing å merke, og bilen føles mye mer stabil. Og så ser det veldig mye riktigere ut på bilen.

235/85R16: Absolutt ingen sporing å merke, uansett hvor dårlig veien er. Bilen er svært retningsstabil og forutsigbar å kjøre. Dekkene ser litt smale ut på bilen, men til gjengjeld så slipper man unna nesten all sølesprut på bilsidene.  Og som en ekstra bonus så er drifstofforbruket markant lavere. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ble veldig fornøyd med utseende etter at 70 profilen fikk vike plass for 85 profil. 

Gjør seg vesentlig bedre på bil med 2" løft. 

Har ikke gjort meg noen erfaringer i praktisk bruk enda, men frykter for at hastigheten blir litt for høy før jeg får lura kassa til å legge inn lock up. 

I og for seg ikke noe problem, da bildet viser "jaktrigget" bil, og oppsettet er for en begrenset periode. 

 

IMG_3490.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

32" gir helt feil giring.

Du går i lockup på 4.gir først når du har kommet ut på motorveien, og du lar deg lenge frustrere over det.

Dog ikke lengre når du oppdager at du sparer diesel ved å la motoren jobbe lettere (30-40% belastning) med løs kobling på konverteren.

Når den går i lockup, tror du at du sparer diesel siden turtallet blir lavere, men siden belastningen øker til kanskje 50-60% og mer, så er det faktisk helt greitt på forbruket.

Dog blir det litt bråk av all rusingen på motoren!

Hadde vel egentlig passa bedre med giring et sted mellom D2 og Defender vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte lenge med 265/65/18 på min D2 og erfarte at giringen ble veldig feil. Bilen dro tungt i oppoverbakker, spesielt med henger. Reduserte til 265/60/18 og det fungerer mye bedre. Spedometeret er spot on. Holder lockup til lavere fart. Sterkere i motbakker. Men den så bedre ut med større dekk. 

 

Loh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...