Gå til innhold

Lufting av clutch


HenrikH

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjørte min disco 1 fra 1990 og merket at det ble mindre og mindre clutch på discoen, clutchen begynte og ta lenger og lenger inn, etterhvert kunne jeg kjøre med clutchen inne. jeg sjekket litt og fant ut at det var lekasje ved dampern.

 

så bestilte jeg ny clutch damper og clutch slave sylinder og satte dette på plass, og på dette tidspunktet er clutch pedalen helt inne og trekker seg bare 2-3 cm ut fra bånn, det er veldig lite motstand i clutchen også når jeg trykker den inn 2-3 cm til den når bånn.

 

så skulle jeg lufte clutchen og det gikk ikke ved å bare åpne og lukke lufteventilen på slave sylinder mens jeg trykket inn og ut clutch pedalen. jeg kjøpte så en lufter på biltema og koblet den til en kompressor å satte den på lufteventilen, og trykket på clutch pedalen mens det lagde vakum på lufteventilen, ingen resultat, kommer ikke noe clutch/bremse veske ut fra lufte nippelen og beholderen er full av bremsevekse.

 

noen som vet hva som er galt? eller vet hva løsningen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, lafterolf skrev:

Prøv å lufte på mastersylinderen. Trykk pedalen mens du åpner litt på røret. Skal ikke mye til før den tar tak, og du fortsetter lufting på slave.

Viktig at luftenippelen står over røret på slaven.

prøvde å lufte på master sylinder ved å åpne litt på røret, og trykke ett par ganger på clutchen, rant litt ut ikke mye, bare noen drypp i starten så skjedde det ikke noe mere etterhvert, 

 

skal man lufte på master samme måte som man lufter på slave sylinder? og hva mener du med tar tak? at clutchen blir helt hard igjen og går lenger ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Ja, tar tak mener jeg betyr at pedalen får motstand.

 

Kommer det ikke væske ut har du luft i masteren, eller defekt master.

 

Du stenger før pedalen slippes?

kommer litt væske ut, men ikke mye, bare løsner skruen på røre på mastern litt og trykker ett par ganger på pedalen, kommer noen dråper ut, eller skal jeg løsne skruen på mastern inn med clutch og så lukke igjen skruen på mastern så slippe clutchen?

 

hvordan får jeg ut luft av mastern da?

mulig jeg bestiller en ny master også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lafterolf skrev:

Du må åpne når pedalen trykkes og stenge før den når bunnen. 

Lar du røret/nippel stå åpent drar du inn mer luft enn du får ut.

skal prøve ett par ganger til, men er ikke noe lufteventil på master, har tanken på master, men clutchen står jo nesten helt i bånn med lite motstand så føler det ikke skjer så mye når jeg trykker på pedalen, men skal prøve å lufte master på samme måte som jeg gjør på slave sylinderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, lafterolf skrev:

La den stå til i morgen. Da stiger kanskje litt av luften opp, og litt væske ned. Da har du kanskje litt pedal å jobbe med.

skal la den stå til imorgen, skal jeg la noe være åpent eller skru alt igjen? etter 2-3 minutter siger clutchen litt ut igjen også, til et viss punkt så stopper den å sige ut, og trykker jeg ned pedalen og slipper og venter 10 sek så er det så og si ingen clutch der

Endret av HenrikH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle tips, tenker jeg prøver den biltema luftern en gang til, så nå at det var arbeidstrykk på 5-8 bar, har bare kjørt 4 bar. så håper det det funker med luftern når jeg øker trykket,

 

men er det noen som har vært borti en biltema lufter før? er det bare å koble lufteslangen på nippelen og skru den litt opp og starte kompressoren? eller må man fortsatt utføre luftingen på vanelig måte med en lufter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd å lufte nå, men har nok luft i master, og da blir det vel vanskelig å lufte på vanelig måte ettersom luft vil oppover, så kjøper en oljekanne og fyller den opp med bremsevæske og pumper det inn fra lufteskrua på slave, håper det funker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke vakumlufter må di aller først aktivere vakumlufteren FØR du åpner nippelen. Og steng FØR du slår av vakumlufteren. 

Åpner du nippelen for mye trekker du luft igjennom gjengene på nippelen.

 

Sikker på at master er montert med luftenippelen høyere enn røret? 

Står nippelen nederst vil du aldri få ut luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk lufta clutchen, pedalen gikk helt ut, men når jeg trykket inn pedalen var det alt for mye motstand, klarte ikke å trykke pedalen i bånn, og skrudde på bilen for å se om det var noe clutch der men det var det altså ikke selvom clutch pedalen var hard og ga alt for mye motstand, ingen tegn til clutch,

 

skrudde så av slave sylinder og da fulgte metall pinnen/stanga etter og jeg hørte at clutch release arm fulgte etter,  clutch release armen stakk ut av der slave skulle sitte, så regner med at det er clutch release armen som er løs? :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med det, da blir det nok verksted, noen som vet prisen på dette eller hvor lang tid på verksted det tar? ettersom de fleste verksted tar timebetalt så kan jeg regne ut hvor mye det koster:) 

Endret av HenrikH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...