HenrikH Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Hei, jeg kjørte min disco 1 fra 1990 og merket at det ble mindre og mindre clutch på discoen, clutchen begynte og ta lenger og lenger inn, etterhvert kunne jeg kjøre med clutchen inne. jeg sjekket litt og fant ut at det var lekasje ved dampern. så bestilte jeg ny clutch damper og clutch slave sylinder og satte dette på plass, og på dette tidspunktet er clutch pedalen helt inne og trekker seg bare 2-3 cm ut fra bånn, det er veldig lite motstand i clutchen også når jeg trykker den inn 2-3 cm til den når bånn. så skulle jeg lufte clutchen og det gikk ikke ved å bare åpne og lukke lufteventilen på slave sylinder mens jeg trykket inn og ut clutch pedalen. jeg kjøpte så en lufter på biltema og koblet den til en kompressor å satte den på lufteventilen, og trykket på clutch pedalen mens det lagde vakum på lufteventilen, ingen resultat, kommer ikke noe clutch/bremse veske ut fra lufte nippelen og beholderen er full av bremsevekse. noen som vet hva som er galt? eller vet hva løsningen er? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 (endret) Prøv å lufte på mastersylinderen. Trykk pedalen mens du åpner litt på røret. Skal ikke mye til før den tar tak, og du fortsetter lufting på slave. Viktig at luftenippelen står over røret på slaven. Endret 20. september 2017 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikH Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 takk for tips skal prøve nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikH Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 35 minutter siden, lafterolf skrev: Prøv å lufte på mastersylinderen. Trykk pedalen mens du åpner litt på røret. Skal ikke mye til før den tar tak, og du fortsetter lufting på slave. Viktig at luftenippelen står over røret på slaven. prøvde å lufte på master sylinder ved å åpne litt på røret, og trykke ett par ganger på clutchen, rant litt ut ikke mye, bare noen drypp i starten så skjedde det ikke noe mere etterhvert, skal man lufte på master samme måte som man lufter på slave sylinder? og hva mener du med tar tak? at clutchen blir helt hard igjen og går lenger ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Ja, tar tak mener jeg betyr at pedalen får motstand. Kommer det ikke væske ut har du luft i masteren, eller defekt master. Du stenger før pedalen slippes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikH Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 1 minutt siden, lafterolf skrev: Ja, tar tak mener jeg betyr at pedalen får motstand. Kommer det ikke væske ut har du luft i masteren, eller defekt master. Du stenger før pedalen slippes? kommer litt væske ut, men ikke mye, bare løsner skruen på røre på mastern litt og trykker ett par ganger på pedalen, kommer noen dråper ut, eller skal jeg løsne skruen på mastern inn med clutch og så lukke igjen skruen på mastern så slippe clutchen? hvordan får jeg ut luft av mastern da? mulig jeg bestiller en ny master også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Du må åpne når pedalen trykkes og stenge før den når bunnen. Lar du røret/nippel stå åpent drar du inn mer luft enn du får ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikH Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 11 minutter siden, lafterolf skrev: Du må åpne når pedalen trykkes og stenge før den når bunnen. Lar du røret/nippel stå åpent drar du inn mer luft enn du får ut. skal prøve ett par ganger til, men er ikke noe lufteventil på master, har tanken på master, men clutchen står jo nesten helt i bånn med lite motstand så føler det ikke skjer så mye når jeg trykker på pedalen, men skal prøve å lufte master på samme måte som jeg gjør på slave sylinderen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 La den stå til i morgen. Da stiger kanskje litt av luften opp, og litt væske ned. Da har du kanskje litt pedal å jobbe med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikH Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 (endret) 29 minutter siden, lafterolf skrev: La den stå til i morgen. Da stiger kanskje litt av luften opp, og litt væske ned. Da har du kanskje litt pedal å jobbe med. skal la den stå til imorgen, skal jeg la noe være åpent eller skru alt igjen? etter 2-3 minutter siger clutchen litt ut igjen også, til et viss punkt så stopper den å sige ut, og trykker jeg ned pedalen og slipper og venter 10 sek så er det så og si ingen clutch der Endret 20. september 2017 av HenrikH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kameranerd Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Trykk dra/pedalen raskt ut og inn for hånd 10-15 ganger med luftenippel stengt, så begynner du med en gang med lufting nede på slaven, den pleier å komme igang da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikH Skrevet 21. september 2017 Forfatter Del Skrevet 21. september 2017 takk for alle tips, tenker jeg prøver den biltema luftern en gang til, så nå at det var arbeidstrykk på 5-8 bar, har bare kjørt 4 bar. så håper det det funker med luftern når jeg øker trykket, men er det noen som har vært borti en biltema lufter før? er det bare å koble lufteslangen på nippelen og skru den litt opp og starte kompressoren? eller må man fortsatt utføre luftingen på vanelig måte med en lufter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikH Skrevet 24. september 2017 Forfatter Del Skrevet 24. september 2017 har prøvd å lufte nå, men har nok luft i master, og da blir det vel vanskelig å lufte på vanelig måte ettersom luft vil oppover, så kjøper en oljekanne og fyller den opp med bremsevæske og pumper det inn fra lufteskrua på slave, håper det funker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Skal du bruke vakumlufter må di aller først aktivere vakumlufteren FØR du åpner nippelen. Og steng FØR du slår av vakumlufteren. Åpner du nippelen for mye trekker du luft igjennom gjengene på nippelen. Sikker på at master er montert med luftenippelen høyere enn røret? Står nippelen nederst vil du aldri få ut luft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikH Skrevet 25. september 2017 Forfatter Del Skrevet 25. september 2017 Er ikke noe lufteskrue på Master, (master er rett ved øverste del av torpedoveggen) mens lufteskrua/nippelen er på slave som befinner seg under bilen, så håpløst og lufte i bånn når luften beveger seg oppover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Det skal luftes på slaven. Men du må ha en person til trampe pedal. En gjennomsiktig slang inn på lufteskruen, du åpner når pedalen trykkes og stenger før den når bunnen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikH Skrevet 25. september 2017 Forfatter Del Skrevet 25. september 2017 fikk lufta clutchen, pedalen gikk helt ut, men når jeg trykket inn pedalen var det alt for mye motstand, klarte ikke å trykke pedalen i bånn, og skrudde på bilen for å se om det var noe clutch der men det var det altså ikke selvom clutch pedalen var hard og ga alt for mye motstand, ingen tegn til clutch, skrudde så av slave sylinder og da fulgte metall pinnen/stanga etter og jeg hørte at clutch release arm fulgte etter, clutch release armen stakk ut av der slave skulle sitte, så regner med at det er clutch release armen som er løs? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Defekt utløserarm. En kjent svakhet på 200 og 300tdi. Da må du ut med girboks desverre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikH Skrevet 25. september 2017 Forfatter Del Skrevet 25. september 2017 (endret) regner med det, da blir det nok verksted, noen som vet prisen på dette eller hvor lang tid på verksted det tar? ettersom de fleste verksted tar timebetalt så kan jeg regne ut hvor mye det koster:) Endret 25. september 2017 av HenrikH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Det vil nok ta en arbeidsdag vil jeg tro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.