Gå til innhold

Stigende oljenivå 02 TD5


TST

Anbefalte innlegg

Sjekket olja forrige uke, oppdaget at oljenivået da lå 7-8 mm over maks merket. Ikke så veldig lengde siden sist oljeskift, så første tanken var at jeg hadde helt på litt mye. Tappet derfor ut til min merket og fylte opp. I dag er oljenivået oppe på 7-8 mm over maks igjen. Ikke noe diesellukt, svart olje, kjøleveskenivå er uendret.

 

Tenker jo ny topp med en gang, men fristet til å prøve dysetettinger først. Noen erfaringer/tanker, eller er det bare å bestille ny topp?

 

Skal på jakttur med bilen om 1,5 uke så jeg blir litt usikker på om jeg har lyst til å bytte tettinger å dra på tur..... Vil tro at dieselutblandet olje ikke smører like godt...

 

Er takknemlig for noen råd her....

 

Ser at island4x4 har ny til 1000£, turner er litt dyrere. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dieselutblandet olje smører betraktelig dårligere ja.

 

Du har et par alternativer - Når jeg oppdaget tilsvarende problemer så byttet jeg olje omgående, samt tok en oljeprøve og sendte inn til https://www.blackstone-labs.com/. Desverre så tar det noen uker før du får svar, så det kan hende det ikke er raskt nok for deg. Men du får i hvertfall en detaljert analyse av hva som foregår.

 

Hvis ikke ville jeg nok ha prøvd på dysetettinger før jeg reiv av toppen ja. Det er en temmelig kurant jobb å skifte ut. Ville definitivt ha fått bekreftet at problemet er toppen før jeg rev den av. Når jeg byttet min nylig andte det opp med ny topp fra Turner (AMC). godt fornøyd med kundeservcen deres der.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måtte bytte topp pga sprekk i fra dysehullet/dieselgaleriet så diesel endte i bunnpanna. Fikk to omganger med heftig turtall som heldigvis ikke tok helt av. Hos meg var det veldig mye diesel olje blanding og jeg byttet big END bearing undeneifra. Etter det har motoren gått 150 tusen. Snart 300 tusen og går fint.

 

hvis du velger å bytte dysepakninger først kan du se etter sprekk i godset rundt hullet til dysa. Med godt lys kunne jeg lett se den hårfine sprekken. 

 

Du bør ihvertfall bytte olja nå før du bruker den noe mer.

 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, leiohel skrev:

 

 

Sitat

Søker du opp: Haster TD5 krise. Så vil du finne min gamle tråd med bilder av hvordan en slik sprekk ser ut så du vet hva du skal se etter.

 

Sitat

 

Leif ove

 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det ikke lukter diesel av olja ?

 

Fyller du helt opp til streken ?

Hvor lenge venter du fra du fyller til du peiler ?

Har du forsøkt å fylle halvveis opp, dvs midtveis mellom Min og Max på peilepinnen, og så vente til neste dag og peile, uten å kjøre bilen ?

Så ta en ny tur, for deretter å peile på nytt neste dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter ikke diesel av olja, men synes den virker litt "tynn"

 

Har ventet lenge med å peile olja. Peilet dagen etter at jeg etterfylte og da viste den maks, brukte bilen som normalt en ukes tid før jeg peilet igjen. Da var nivået steget ca 7-8 mm. 

 

Bestilte tettninger fra Ews i dag, tenker å bytte disse så fort de kommer (ser jo ut som en kurant jobb, som er greit å ha gjort uansett tenker jeg). Så et oljeskift og prøvetur.....

 

Takker så mye for alle innspill :-), tar gjerne i mot flere og kommer med snarlig situasjonsrapport mht progresjon

 

Ivar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. september 2017 den 15.13, finnarne skrev:

Du sier det ikke lukter diesel av olja ?

 

Fyller du helt opp til streken ?

Hvor lenge venter du fra du fyller til du peiler ?

Har du forsøkt å fylle halvveis opp, dvs midtveis mellom Min og Max på peilepinnen, og så vente til neste dag og peile, uten å kjøre bilen ?

Så ta en ny tur, for deretter å peile på nytt neste dag ?

 

Byttet olje og filter i dag, følger beskrivelsen din for og utelukke at jeg faktisk kan ha overfylt den med olje! I såfall veldig klønete av meg....

 

Fikk tettninger i posten i dag, kjapt levert av EWS :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...