Gå til innhold

11 Defender Soft A-Bar


Espenfer

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på jakt etter en Soft A-Bar til min 2011 Defender 110:)

 

Passer den rett på den fangeren som allerede sitter der, eller må jeg kjøpe ny fanger også?

 

Har leflet med tanken på å kjøpe en skikkelig bøllete frontfanger, men forstår at det er umulig å få godkjent. Ser flere skrur de av ifm med PKK, men kan man få trøbbel hvis man er innblandet i en ulykke? F.eks http://defenderupgrades.co.uk/product/defender-tube-winch-bumper-with-a-bar/

 

Soft A-Bar er godkjent ikke sant? Hvem selger slike til en fornuftig pris?

 

På forhånd takk:)

 

mvh

Espen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer fornuftig pris. Du må nok opp i over 5000,- for å få tak i gummidingsen.

Til det andre du spør om, så har jeg ikke fått med meg at den er ulovlig, mest sannsynlig siden dette er originalt tilbehør og godkjent når den kom. Den er jo myk og med avrundete hjørner, så det er vel en drøm å bli påkjørt av en..

Innfestning er bolt on på original fanger (tror jeg). Kanskje det må borres ett hull eller to i fangeren. Festebraketter oppe må i allefall borres.

 

Jeg har kun sett de på ebay, tror ikke den er å få tak i via forhandler lengre.

 

Det finnes forøvrig to varianter, en for winch og en for de uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, krokansjefen skrev:

Definer fornuftig pris. Du må nok opp i over 5000,- for å få tak i gummidingsen.

Til det andre du spør om, så har jeg ikke fått med meg at den er ulovlig, mest sannsynlig siden dette er originalt tilbehør og godkjent når den kom. Den er jo myk og med avrundete hjørner, så det er vel en drøm å bli påkjørt av en..

Innfestning er bolt on på original fanger (tror jeg). Kanskje det må borres ett hull eller to i fangeren. Festebraketter oppe må i allefall borres.

 

Jeg har kun sett de på ebay, tror ikke den er å få tak i via forhandler lengre.

 

Det finnes forøvrig to varianter, en for winch og en for de uten.

 

Takk for utfyllende svar! Da må jeg se om jeg klarer å få tak i en på eBay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

De myke trenger ingen godkjenning har jeg forstått.

 

Edit:  Godkjenning er ikke nødvendig om den er merket EF på godkjenningsplate.

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/frontale-beskyttelsessystemer-kufanger-lysbøyle

 

Det er riktig som Laftis skriver her. Hele tilnærmingen av denne paragrafen skulle egentlig gjøre det enklere å montere slikt - lovlig - utstyr på bilen uten å måtte ta turen til Statens Vegvesen. 

Legger du dokumentasjonen på A- bøylen i vognkortet, så trenger du ikke møte til visning. På forespørsel ( eks teknisk kontroll langs veien ) viser du de dokumentasjonen og alt er OK.

Litt av poenget med lovteksten for EU var nettopp å forenkle monteringen av slikt utstyr, uten å måtte sende alle innom SVV

 

3 timer siden, Jon O skrev:

Du øker lengden på bilen, det må inn i vognkort. Har det selv i vognkortet.

 

Det spiller ingen rolle i akkurat dette tilfellet om lengden øker så lenge A-baren er godkjent.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg riktig at ikke engang noe så enkelt som dette ville blitt akseptert i Norge?

http://www.masai4x4.com/defender/front-bumpers-for-lr-defender/#!/Nudge-Bar-A-Bar-A-Frame-for-Off-roading-Land-Rover-Defenders/p/15135760/category=821986

 

Hva heter "merket EF på godkjenningsplate"? Jeg finner ikke noe på Google som matcher det søketkriteriet (vel ikke det samme som TUV papirer, skjønner jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, atau skrev:

 

Den får du nok ikke godkjent uten de rette papirene og merkingen, men uten bøylen er det jo som en original fanger.

 

Er det ønske om A-bar så er det jo å anbefale å gå for den originale soft typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme bøyle som atau viser til på min, regnes ikke som frontal vern, men som bøyle for ekstralys. Stikker ikke ut foran fangeren. Ikke godkjent av BT sin godkjenningsordning, men heller ikke krevd fjernet. 

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, corpusviridans skrev:

Har samme bøyle som atau viser til på min, regnes ikke som frontal vern, men som bøyle for ekstralys. Stikker ikke ut foran fangeren. Ikke godkjent av BT sin godkjenningsordning, men heller ikke krevd fjernet. 

 

Interessant, for lysbøyler omfattes av samme regelverk som kufanger (se linken Rolf postet lenger oppe). I teorien omfatter de kravene til og med dette: http://www.masai4x4.com/defender/winch-bumper-for-defender/Bumper-Light-Bar-for-Land-Rover-Defenders-p43564713

 

At du får lov å kjøre med dette viser jo imidlertid at alt koker ned til mennesker, som alltid. Finner man en kontrollør som greier å bruke eget skjønn, slipper man unna med mer enn hvis man møter en firkanta kontrollmann..

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrolløren som bruker eget skjønn har i utgangspunktet brutt regelverket og verkstedet kan miste PKK-godkjenningen for en viss tid.

En del andre ubehageligheter medfølger også.

Fritt etter min tid som PKKkontrollør og regelverk den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, corpusviridans skrev:

Har samme bøyle som atau viser til på min, regnes ikke som frontal vern, men som bøyle for ekstralys. Stikker ikke ut foran fangeren. Ikke godkjent av BT sin godkjenningsordning, men heller ikke krevd fjernet. 

 

Ja det var en ny vri, men det er kanskje riktig sånn sett, stikker den ikke foran fangeren så er det ikke første kontaktpunkt, i tillegg er oppgaven dens kun å holde lysene fast ikke beskytte fronten. ergo er den ikke definert som frontal beskytter...

Men en sånn sak kan jo snu alle veier - virket ikke helt krystall i utgangspunktet.

Nyttig for andre dette kanskje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nevne at jeg også har vinsjfanger som stikker mer frem enn den originale i området der bøylen står slik at bøylen er mer tilbaketrukket enn den ville være med  original fanger. I min sak brukte BT bevisst 2.linjetjenesten for å slippe å få tilfeldige avgjørelser basert på dagsform og geografi. De har bilder av mitt oppsett så det burde være mulig for andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...