Gå til innhold

Summelyd ved trilling P38 - diff??


MartinM

Anbefalte innlegg

Hei

Når jeg gir gass med min P38 og deretter går av gassen kommer det en summelyd / uling. Høres ut som et

dårlig lager. Kan dette være diff'en foran? Har byttet olje på begge diffene og den var faktisk veldig "pen".

Ingen spor av spon eller særlig misfarging. Finnes det noen måte å diagnositisere dårlig diff på?

 

Noen som har noen tips?

 

Jeg har også litt risting i bilen hvis jeg svinger rundt med maks rattutslag. Har tidligere mistenkt viskoseklutchen,

men den består testen ved å dreie på ene hjulet med girkasse i nøytal.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transfere kassen skal være rimelig solid.  Men var oljen stygg,  så er det ikke sikkert den har fått sine påkrevde servicer

 

Jeg tenker også litt som jokern skriver,  men det er jo nokså enkelt å sjekke om du har slakk i hjullager.

Kryssene er vel den mest vanlige årsaken til ubekvem drivline, for de krever nokså tett smøring og selv da er det ofte vanskelig å få fettet til å nå alle fire endene.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har hatt ute fremre mellomaksel for sjekk og den var det null og niks slark i. For meg høres lyden ut som en lager lyd. Jeg skal sjekke servo pumpen for slakk. I tillegg skal jeg sjekke viscous coupling når bilen en varm hvis det har noe å si? Mener jeg har lest det et sted at det kan være forskjell. Når jeg kjører i gang og bedriver en del småkjøring er det også en del lyd som ikke er så lett å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger lyden motor turtall eller fart? Har du prøvd å se om det er forskjell i lav/høy serie? Kan man kjøre igjennom gira i automaten med transfer i nøytral uten å skade noe så kan jo det prøves også, men kjenner ikke til denne kassa (Velkjent måte å teste slikt på Gwagen på denne måten). 

 

Har du kjent over alle hjullager, inngående lager på diff og utgående lager på transfer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Lyden er i all hovedsak fremtredende når jeg gir gass og så slipper opp og lar bilen trille spesielt når bilen bremser på giret i f.eks nedoverbakke. Jeg har faktisk kjørt i lavgir og da var lyden mye mer fremtredende. 

 

Får ta meg en tur under å kjenne på de komponentene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svak ulelyd på min ved lett delgass, da spesielt i nedoverbakker. Akkurat nok gass til at drivverket ikke bremser bilen. 

Høres ut som midt under eller bak. Mistenker pinjonglageret i bakdiffen etter olja å dømme. Jeg har ingen slakke på inn/utgående akslinger. Kun lyd. 

 

MartinM, kan du ha slakt kjede i fordelerkassen tro? Vil anta at det gir lyd når du går av/på gassen. Men det gir kanskje fort mer enn bare summelyd. 

At borg warner kassa har mer arbeidslyd i lav er nok ganske normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?Hei

 

I jevn fart er det stille men ved motorbrems er lyden mest fremtredende. Erik, jeg har også tenkt litt kjede på transfer. Hører jeg godt etter kan jeg høre raklelyd, nesten som en gammel diesel når jeg kjører i gang. Det kan godt være forenlig med slakt kjede tenker jeg. Har sett noen YouTube videoer hvor kjedet tanner over så ille er det ikke.

 

Nå er det ny olje på alt av differ. Jeg får kjøre litt og se hvordan det utvikler seg. Gidder ikke skru ut transfer hvis jeg ikke er helt sikker på at det er den som er defekt.

 

 

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...