Anbessa Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Hei, jeg har en 109" 1977 modell med 2,25 bensin motor. Da det var ett løst skruefeste på torpedoveggen til en brakett for feste av rattstammen, sveiset jeg denne fast. Jeg har lest advarselen om å sveise med dynamo og batteri tilkoblet og var derfor nøye med at hovedstrømsbryteren var av. Etterpå legger jeg merke til at voltmeteret bikker over 14 volt og når jeg måler på batteriet ned 1200 omdreininger får jeg 16,7 volt. På tomgang ca 800 omdreininger ligger spenningen på ca 14 volt - kanskje litt ned mot 12,5. Når jeg kjenner på dynamoen er den ikke varm. Nå var hovedstrømsbryteren av, men batteri og dynamo fremdeles fysisk tilkoblet med ledninger når jeg sveiset. Kan sveisingen være doping for dynamoen? Denne dynamoen har tidligere gått varm pga en feilkobling. Kan det være tilfeldig at dette skjedde nå og et dette et tegn på at dynamoen holder på å takke for seg? Bør jeg bare kjøpe en ny dynamo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thoma_s Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Hvilken type dynamo? Kan være laderelet som har tatt kvelden. Biltema har til en del dynamoen: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/Laderele/Laderele-2000028517/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbessa Skrevet 17. september 2017 Forfatter Del Skrevet 17. september 2017 Takk for svar, dynamoen skal være en Lucas universaldynamo LEA0441. Jeg har liggende et par gamle dynamoer og vil prøve en av dem til uka. Det kan vel ikke være bra å kjøre rundt med en slik steroid-dynamo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Nei det er ikke bra. Det kan faktisk være farlig så du bør ikke bruke bilen før det er fikset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Koble fra minus/"jord" på batteriet når en skal sveise. For høy ladespenning kan fort gi varmgang og i verstefall brann i ledningsnett, batteri som eksploderer er heller ikke ukjent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbessa Skrevet 17. september 2017 Forfatter Del Skrevet 17. september 2017 36 minutter siden, GuttormG skrev: Koble fra minus/"jord" på batteriet når en skal sveise Takk for svar, det var det jeg trodde jeg gjorde når hovedstrømbryteren var av, tok til og med nøkkelen ut av bryteren. Men man må kanskje også fysisk koble vekk ledningene fra dynamo eller batteri? Når hovedstrømbryteren er av er jo kontakten brutt mellom batteri og karosseri / motorblokk. Jeg får prøve en annen dynamo og så sjekke ut om jeg finner ett egnet laderele Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 (endret) Ta av begge batteripolene og legg polskoene sammen. Obs, koble fra alle batteriene først, dersom du har flere. La hovedstrømmen være på, ellers har ikke dette noen hensikt. Fest jordingen på sveiseapparatet så nærme der du skal sveise som mulig. Sørg for god jording. Da skal det være greit å sveise, også på nyere biler. For den nervøse: Vil du være heelt sikker, demonterer du dynamoen, radioen og evt annen elektronikk. Legg de i en polstret, låsbar koffert og plassér denne i en bankboks, helst i nabokommunen. (Dette er selvsagt helt unødvendig ) Endret 17. september 2017 av WildRover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Om mulig bør jordingen alltid festes på den løse delen som sveises på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 42 minutter siden, WildRover skrev: For den nervøse: Vil du være heelt sikker, demonterer du dynamoen, radioen og evt annen elektronikk. Legg de i en polstret, låsbar koffert og plassér denne i en bankboks, helst i nabokommunen. HAHAHAHA - dagens ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbessa Skrevet 17. september 2017 Forfatter Del Skrevet 17. september 2017 Takk, jeg skrudde av hovedstrømsbryteren og festet jordingen på delen jeg sveiset. Men, glemte dessverre å demontere dynamoen, radioen, batteriet, coilen, setevarmerne, GPS'en, fordeleren, konas mobil-lader, ungenes iPad med Disney-filmer, egen iPhone med Series III workshop manual part I og II, samt blinkende juletre i sigarett tenneren. Dessverre var også den polstrede låsbare kofferten allerede fylt opp med sjokolade, låst og gjemt vekk. Men jeg lærer stadig og takker for gode råd. Som konklusjon tenker jeg vel at sveisingen overbelastet en allerede hardt prøvet dynamo. Jeg håper det er nok å skifte laderele. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Siden den gir spenning burde det være easy å fixe. Det å jorde sveiseapparatet nærmest mulig der en sveiser jukser det mye med, og sånt kan gi masse fin elektronikkrøll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbessa Skrevet 18. september 2017 Forfatter Del Skrevet 18. september 2017 Steroid dynamoen er ute og vil bli dopingtestet. Reserve dynamoen gir 12,5 volt på tomgang, 14,3 volt på 1200 omdreininger og 14,3 volt på 3000 omdreininger. Freden har senket seg i garasjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 For en nydelig bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbessa Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 19 timer siden, Klusenhusen skrev: For en nydelig bil. Tusen takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Nydelig bil. Garasjen var ikke ille den heller. Godt at det ordnet seg med en annen dynamo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Har tatt mye rust med både pinne og Mig. Aldri fått drept en dynamo ennå. Men leser jo at det er risikosport likevel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 På 20.9.2017 den 19.46, gautes skrev: Har tatt mye rust med både pinne og Mig. Aldri fått drept en dynamo ennå. Men leser jo at det er risikosport likevel. Samme her... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Sist sett på 90tall BMW for noen uker siden, så jo da det skjer. Fritt valg da om en vil koble fra minusen, et blodslit som nok tar 30 sekunder, eller sjanse på at det sikkert går bra... Som tilleggsinfo, sveisestrøm kan også skade lager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Det er en annen sak,men godt du nevner det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbessa Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Så konklusjonen er: Koble fysisk vekk ledninger fra batteri og dynamo? Det er altså ikke godt nok å bare skru av hovedstrømbryteren. Bør kanskje coil og evt elektronisk fordeler også kobles vekk for sikkerhets skyld? Jeg bare spør..... Det er godt at man har et forum der man kan få gode råd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbessa Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Og, bilen går helt fint nå med reserve dynamoen, det vil si nesten. Jeg har jo lært at en god Land Rover er aldri helt i stykker, men den er aldri helt i orden heller. Temperaturmåleren indikerer plutselig bare nederst i normalområdet, mens den tidligere har vist i øvre halvdel av normalområdet. Kjølevanns-slangene kjennes like varme ut som tidligere. Slik er livet med en god gammel bil.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Det holder å koble av minus på batteriet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 På 27.9.2017 den 15.35, GuttormG skrev: Det holder å koble av minus på batteriet. Hvorfor skal egentlig minusen av ? Jeg spør fordi jeg ikke veit. Dynamoen er fortsatt jordet i motoren, motoren i ramma og den sveiser du på. De gangene jeg husker det kobler jeg av begge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Kretsen er brutt, for allt annet enn batteriet er det hipp som happ om en kobbler fra pluss eller minus, kobler en av minus er batteriet trygt også. Fikk dette veldig godt forklart av elektrolæreren en gang i forrige årtusen, men husker en detaljene da? Nei... Kobler en fra begge polene er selvfølgelig akkurat like sikker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Kretsen er brutt, for allt annet enn batteriet er det hipp som happ om en kobbler fra pluss eller minus, kobler en av minus er batteriet trygt også. Fikk dette veldig godt forklart av elektrolæreren en gang i forrige årtusen, men husker en detaljene da? Nei... Kobler en fra begge polene er selvfølgelig akkurat like sikker. Og der skjønte jeg noe, det er neppe sveising som knekte dynamoen i første innlegg, han har hovedbryter "rett etter" minuspolen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.