Gå til innhold

Dynamo gir for mye volt


Anbessa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 109" 1977 modell med 2,25 bensin motor. 

 

Da det var ett løst skruefeste på torpedoveggen til en brakett for feste av rattstammen, sveiset jeg denne fast.  Jeg har lest advarselen om å sveise med dynamo og batteri tilkoblet og var derfor nøye med at hovedstrømsbryteren var av. 

 

Etterpå legger jeg merke til at voltmeteret bikker over 14 volt og når jeg måler på batteriet ned 1200 omdreininger får jeg 16,7 volt. På tomgang ca 800 omdreininger ligger spenningen på ca 14 volt - kanskje litt ned mot 12,5.  Når jeg kjenner på dynamoen er den ikke varm. 

 

Nå var hovedstrømsbryteren av, men batteri og dynamo fremdeles fysisk tilkoblet med ledninger når jeg sveiset. Kan sveisingen være doping for dynamoen?

 

Denne dynamoen har tidligere gått varm pga en feilkobling. Kan det være tilfeldig at dette skjedde nå og et dette et tegn på at dynamoen holder på å takke for seg?

 

Bør jeg bare kjøpe en ny dynamo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, GuttormG skrev:

Koble fra minus/"jord" på batteriet når en skal sveise

 

Takk for svar, det var det jeg trodde jeg gjorde når hovedstrømbryteren var av, tok til og med nøkkelen ut av bryteren. Men man må kanskje også fysisk koble vekk ledningene fra dynamo eller batteri? Når hovedstrømbryteren er av er jo kontakten brutt mellom batteri og karosseri / motorblokk.

 

Jeg får prøve en annen dynamo og så sjekke ut om jeg finner ett egnet laderele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av begge batteripolene og legg polskoene sammen. Obs, koble fra alle batteriene først, dersom du har flere. La hovedstrømmen være på, ellers har ikke dette noen hensikt. Fest jordingen på sveiseapparatet så nærme der du skal sveise som mulig. Sørg for god jording. Da skal det være greit å sveise, også på nyere biler.

 

For den nervøse:  Vil du være heelt sikker, demonterer du dynamoen, radioen og evt annen elektronikk. Legg de i en polstret, låsbar koffert og plassér denne i en bankboks, helst i nabokommunen. (Dette er selvsagt helt unødvendig ;))

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, WildRover skrev:

For den nervøse:  Vil du være heelt sikker, demonterer du dynamoen, radioen og evt annen elektronikk. Legg de i en polstret, låsbar koffert og plassér denne i en bankboks, helst i nabokommunen. 

 

 

HAHAHAHA - dagens !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg skrudde av hovedstrømsbryteren og festet jordingen på delen jeg sveiset. Men, glemte dessverre å demontere dynamoen, radioen, batteriet, coilen, setevarmerne, GPS'en, fordeleren, konas mobil-lader, ungenes iPad med Disney-filmer, egen iPhone med Series III workshop manual part I og II, samt blinkende juletre i sigarett tenneren. Dessverre var også den polstrede låsbare kofferten allerede fylt opp med sjokolade, låst og gjemt vekk. 

 

Men jeg lærer stadig og takker for gode råd. :)

 

Som konklusjon tenker jeg vel at sveisingen overbelastet en allerede hardt prøvet dynamo. Jeg håper det er nok å skifte laderele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen er: Koble fysisk vekk ledninger fra batteri og dynamo? Det er altså ikke godt nok å bare skru av hovedstrømbryteren. Bør kanskje coil og evt elektronisk fordeler også kobles vekk for sikkerhets skyld?

 

Jeg bare spør.....

 

Det er godt at man har et forum der man kan få gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, bilen går helt fint nå med reserve dynamoen, det vil si nesten.

 

Jeg har jo lært at en god Land Rover er aldri helt i stykker, men den er aldri helt i orden heller. Temperaturmåleren indikerer plutselig bare nederst i normalområdet, mens den tidligere har vist i øvre halvdel av normalområdet. Kjølevanns-slangene kjennes like varme ut som tidligere.

 

Slik er livet med en god gammel bil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2017 den 15.35, GuttormG skrev:

Det holder å koble av minus på batteriet.

 

Hvorfor skal egentlig minusen av ? Jeg spør fordi jeg ikke veit. Dynamoen er fortsatt jordet i motoren, motoren i ramma og den sveiser du på.

De gangene jeg husker det kobler jeg av begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kretsen er brutt, for allt annet enn batteriet er det hipp som happ om en kobbler fra pluss eller minus, kobler en av minus er batteriet trygt også. 

Fikk dette veldig godt forklart av elektrolæreren en gang i forrige årtusen, men husker en detaljene da? Nei...

 

Kobler en fra begge polene er selvfølgelig akkurat like sikker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kretsen er brutt, for allt annet enn batteriet er det hipp som happ om en kobbler fra pluss eller minus, kobler en av minus er batteriet trygt også. 

Fikk dette veldig godt forklart av elektrolæreren en gang i forrige årtusen, men husker en detaljene da? Nei...

 

Kobler en fra begge polene er selvfølgelig akkurat like sikker.

 

 

Og der skjønte jeg noe, det er neppe sveising som knekte dynamoen i første innlegg, han har hovedbryter "rett etter" minuspolen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...