Gå til innhold

Disco 2 vs Disco 3


IAS

Anbefalte innlegg

Hei.  Noen spørsmål... 

Etter å ha kjørt Land Rover / Range Rover i 25 år, har jeg nå vært uten Rover siden i februar, og jeg kjenner litt på savnet ja, må innrømme det. 

Discovery er nok den typen jeg har minst erfaring med. Hadde en Disco 1 med 200 Tdi i noen år. 

Det jeg lurer på er diagnose. Jeg har Nanocom med lisens for P38 DSE og for Defender TD5. Den vil vel kunne oppgraderes så den funker på D2, men funker Nanocom på D3 ? 

Jeg har også IID-TOOL BT for L322. Jeg regner med at den ikke kan brukes på D2, men kan den brukes på D3 ? 

Jeg synes IId-tool'en er bedre og enklere i bruk enn Nanocom'en. 

Til orientering synes jeg Disco 2 er finere enn Disco 3, men Discovery 3 er jo en generasjon nyere, så det merkes sikkert på både komfort og driftssikkerhet regner jeg med. 

Inge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nano kan brukes på D3, med tilleggslisens og ny kabel. Sjekk her: https://www.nanocom-diagnostics.com

 

IIDTool kan nok ikke oppgraderes uten videre, siden den er VIN-avhengig. Regner med at du må kjøpe en ny til spesifikk bil.

 

Har hatt D2 og har nå D3. En helt annen bil, på godt og vondt. Fantastisk komfortabel, støysvak og anvendelig, og rå i terrenget, men samtidig mye dyrere å holde enn D2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er klar over at IIDTool er VIN avhengig ja. 

D2 kan vel også være en utfordring for både tålmodighet og lommebok... Men den største utfordringen med Disco 2 iallfall er vel rust. Er sikkert bedre på D3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye positivt om TDV6 på D3, eneste de sliter med er Hitachi kompressoren (til luftfjøring) den tåler ikke det norske klimaet. (usikker om det er noen garantisak??)

Jeg personlig kjører D2. og sliter med litt eletriske ting. (tres amigos etc.)

VERDENS beste bil når den fungerer. Hater den når den ikke virker.

Personlig syntes jeg D2 blir UTROLIG tøffe når du gjør litt med dem (Tøffere enn d3 syntes jeg, host,host)

Legger ved et bilde av min D2, 99 mod. ombygget til Facelift o.s.v.

21551750_1700948823249836_1511576167409353604_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Discozilla skrev:

Har hørt mye positivt om TDV6 på D3, eneste de sliter med er Hitachi kompressoren

Eneste de sliter med??? Hva med injektorer, glødeplugger, vannpumpe osv. Elektronikk, forstillingsdeler, automatkasse  +++ 

D2 er jo en "enklere" bil, og jeg er enig med deg i at den er tøffere med litt modifikasjoner. Men bevares, det er elektronikk så det holder på den og. 

Det dummeste man kan gjøre når man skal bytte bil er å lese seg opp på dette forumet, for her kommer alt det negative frem, skjelden det som er positivt. Men etter 25 år med Seriebiler, Disco 1,  RRC, Defendere, P38 og L322 blir man jo ikke så lett skremt lenger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iidtool kan oppgraderes med flere lisenser :)

 

Har både D2 og D3 vi. Begge har sine fordeler og ulemper. 

Men D2 är nok mere sjel enn D3, mens D3 har mere sikkerhet og dippedutter

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig planlagt å kjøpe d2 ved forrige bilbytte. De er tøffe. Men, så dukket en d3 opp til 150000. Girkasse hadde blitt byttet på den. Prøvekjørte og tok den. Var ikke helt sikker der og da, men er blitt veldig glad i den. Det er en romsligere bil enn d2. Plassen bak en fenomenal. 

På min så ender jeg opp med å ha byttet alt til understellet når jeg blir ferdig, unntatt ramme og diff. Håper de holde lenge. 

Hvis bilen etter dette klarer seg stort sett med vedlikehold, så er dette en bil vi kommer til å ha lenge. 

Som traktor er helt sikkert andre biler bedre. Men jeg drister meg til å si at d3 er en svært god allrounder. Virker som den skal klare seg greit offroad, masse plass( masse), den har greit med kraft. Jeg savner ikke mer krefter, selvom jeg håper på å kunne oppgradere den litt en dag. Men det er hovedsaklig for å ha litt overskudd.

all skruing så langt, har stort sett gått greit. Mitt største problem har vært ting som er fastrustet. Jeg er en svekling. Men har byttet bremser(alt), begge mellomaksler, og lappet på dieseltank cradle. Hjullager rundt hele blir byttet i løpet av de neste 14 dagene. 

Girkasse, turbo og blendet egr er verdt å sjekke. Har hørt at ramme og karosseri må splittes for å bytte turbo på d3. Egr er vel best blendet på generell basis? Og girkasse er dyrt. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppgraderte nylig min Nanocom fra P38 til D3. Kostet med kabel litt over 3 lapper.

Liker D3'n utrolig godt - kjørekomfort, plass, utstyr og framkommelighet. Rett og slett luksusbil og terrengbil i ett. Siden du har lang erfaring med RR/LR og derfor ikke er lettskremt, er det vel bare å finne et godt vedlikeholdt eksemplar du har tro på og kline til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet. Problemet er bare at jeg burde solgt bilen jeg har først. Var i Trondheim på Nardo Bil i februar og skulle kjøpe Evoque. Men mislikte selgeren så mye at jeg kjørte til Stjørdal og kjøpte en 2012 mod Mercedes GLK kmst 60'  Har nå gått 70000. Kjempegod bil, nydelig å kjøre, og går utrolig rimelig. Helt strøken både utvendig og innvendig. Men det er ikke noen Rover. Og blir det aldri heller. 

Er i dialog med med et par tre stykker om å bytte i Rover. En Discovery 4 11mod. Da må jeg legge i mer penger. En RRS TDV8 07 mod. Da vil jeg ha ha penger i mellom. Og en Discovery 3 08 mod. Den er også rimeligere enn min. Problemet er å få noen av de til å gå med på et mellomlegg jeg føler jeg kan leve med. Vet jo sånn ca hvor mye jeg må ha for bilen kun et halvt år etter at jeg kjøpte den. Men det blir spennende å se. Plutselig er det noen som aventerer en Rover og ønsker å bytte i en mindre bil. ( noen på forumet her kanskje) Og da kan det bli en kjapp handel også. 

Det hadde helt sikkert vært best å aventere Mercedesen, å hatt rene penger å handle for. Men vi får se hva jeg finner på. 

Inge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tro samboeren var overasket når jeg dro på morgenen og skulle hente ny Range Rover, og kom hjem på ettermiddagen med Mercedes. 

Men ikke like overasket nå når jeg vurderer å bytte merke igjen da.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står en Disco 4 på Finn. (HAMARBIL) til en "grei pris" Men det er en SE med TDV6 2,7

Er det da egentlig like greit å kjøpe en D3? Eller er D4 en bedre bil, selv om den ikke har "riktig motor" ??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, sv-espe skrev:

 

Vi har eid bilen i fem år, den har vist seg å være pålitelig og god. En skikkelig god familie bil for oss 

 

Ja, ufatelig hva en påkost på 246 000kr på et år, gjør for driftssikkerheten på en bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, IAS skrev:

Det står en Disco 4 på Finn. (HAMARBIL) til en "grei pris" Men det er en SE med TDV6 2,7

Er det da egentlig like greit å kjøpe en D3? Eller er D4 en bedre bil, selv om den ikke har "riktig motor" ??? 

 

En sånn tidlig D4 med 2.7 er for meg helt uaktuell. Da kan man like gjerne kjøpe D3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, IAS skrev:

Har kikket mye på den ja. Har lagret annonsen, og følger med kvar dag om den er der ennå. 

Siden du er entusiast så kan jeg slippe den ned litt til i pris, ta kontakt hvis du har lyst på litt mer info.... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Da er kjøpekontrakt på ny bil underskrevet. Det ble ikke Discovery denne gangen heller. Jeg hadde veldig lyst på Disco, mest for størrelsen og plassen innvendig, men også fordi det er en meget fin bil. Men det er nok Range Rover som ligger mitt hjerte nærmest. Har alltid hatt sansen for Range Rover, og jeg vet at hvis det hadde blitt noe annet, ville savnet vært der hele tiden. Så jeg valgte å handle med hjertet istedenfor hodet denne gangen også. Men stor takk til alle som har engasjert seg og gitt gode råd og tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha - jeg brukte nesten 5mnd på å kartlegge ALLE D2 som fantes, ble lagt ut på Finn.no, ble annonsert til salgs, eller bare kontaktet eiere med fine biler og sjekket om de ville selge. Vi vektet km stand, årsmodell, påkost, gjenværende tid til PKK kontroll, antall seter, dekk og masse annet.  Vi glante, testet, prøvekjørte og vurderte. Vi diskuterte, leste oss opp på forventede problemer og ga disse uli score også, basert på forventet vanskelighetsgrad, konsekvens både driftssikkerhetsmessig og kostnadsmessig.

 

 Ulike scenarioer ble lagt til grunn for hva som var " mest fornuftige kjøp " for oss basert på ulike vektingsmodeller.


Når modellen nær sagt var perfektsjonert så langt det var mulig, kjøpte vi en RangeRover P38 usett på Karmøy. :)

 

Hvem sier at menn ikke har følelser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...