Gå til innhold

RIP landrovernet.com


Series3 109D

Anbefalte innlegg

Dette var vel det største LR-forumet i verden med over 2.3mill innlegg. Forsvant plutselig i slutten av august og domenet er nå løpt ut.

Var mange med inngående kunnskap om Seriebiler der.

Synd, men man skal være veldig dedikert for å drive forum i disse FB tider.

 

Man kan se restene her: http://78.129.227.59/forum/forum.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å skrive og mase så mye jeg kan på forum for å holde liv i det :D Kanskje for mye til tider hehe. Men jeg gjør det kun fordi det er så synd å se forumene dø ut til fordel for facebook. Det er helt totalt ubrukelig sammenlignet med et forum etter min mening. Tråder og diskusjoner bare forsvinner, det er ikke system i noen ting og alt blir bare rot. Nei behold forum til slike ting sier nå jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var vi her igjen; alt var så mye bedre før !

 

Informasjonteknologi utfordrer måten vi tenker på. Vi kan idag hente all verdens informasjon fra alle verdens steder, med et tastetrykk eller 4. Det forplikter.
All form for INFORMASJONSDELING er basert på nettopp dette, at man DELER informasjon. Jeg kan mye om noe, andre kan mye om andre ting. I sum gir dette en ressurssterk gruppe som i sum problemløser, bistår, oppmuntrer og løfter hverandre som gruppe.

Det er veldig fint, og veldig bra. Det gir en god følelse å være i en sånn sammensveiset gruppe. Jeg, og sikkert mange andre føler at jeg blir sett, hørt og respektert for det jeg kan, samtidig kan jeg  se, beundre og respektere det andre kan, som jeg skulle ønske jeg kunne. :)

 

MEN - og her er vi ved sakens kjerne,  det er plass til veldig mange gratispassasjerer  i et sånt miljø som vi skaper oss vha denne siden. Noen kan ikke noe særlig, eller vil ikke dele noe særlig. De vil HA, men ikke GI av det de har å bidra med. Det dukker opp elementer som har ØKONOMISKE motiver av å delta " i gruppen ", og noen vil rett og slett bare henge med gjengen, uten å hverken kreve eller dele / gi noe som helst. 

 

Spørsmålet er : hvordan reagerer man da ? Når et helt nytt medlem står med møkk opptil ørene iler kanskje gruppen til for å hjelpe, har du sjekkket ditt, snakk med han, hør med den og den, dette skal vi få til sammen. Vi ber bokstavelig talt opp til dans, og venter at denne nye medlemmet vil danse etter våre regler, både skrevne og uskrevne.

Men hva om vedkommende ikke vil danse etter " våre regler" ? Hvordan skal vi reagere ? Skal vi være sarkastistke, kritiske, bare tie vedkommende ihel, skal vi fryse han aller hun ut, eller har man noen form for sanksjonsmuligheter ? Å FÅ uten å GI, er EGENTLIG det dette dreier seg om, både på godt og vondt.

Dette er nok utfordringen svært mange internettforumer sliter med. Jeg har fulgt utviklingen på fler store internettforum i over 15 år her i norge, og trenden er entydig;  fler og fler vil HA, uten å gi noe tilbake. Dette merker svært mange ringrever som meg selv veldig godt, og begynner holde tettere på de de har å bidra med. Hvorfor skal jeg dele helt gratis ? Hvorfor skal JEG gi, når andre bare skal FÅ ? Det finnes en lang, lang rekke tråder her på forumet der helt nye medlemmer kommer inn, helt desperate etter gode råd, og etter å ha fått disse forsvinner som dugg for solen for aldri å komme tilbake. Det er jo ikke det JEG ønsker ved å bidra, jeg ønsker jo flere entusiaster, mer engasjement, fler crazy tråder som omhandler alt fra blanding av betong, jaktvåpen, overhaling av ventilblokker, lapping av skinnseter og masse annet. Jeg ønsker meg fler gode venner, og fler gode kandidater og krangle med i endeløse tråder om helt uvesentlige ting. Jeg ønsker fler som kommer hjem til meg, og som jeg kan komme på besøk til, snakke bil med og rett og slett ha det hyggelig sammen med.

 

Årsaken til at fler og fler idag bare ønsker og FÅ, uten å GI er   er selvsagt delvis fundert i at enhver idiot idag kan eie en pc, men det er også en holdningsmessig endring hos en stadig større del av befolkningen hva informasjon gjelder " det er jo bare å finne det fram et sted " uten hverken respekt for eller forståelse for at noen faktisk har gitt av kunnskapen de har, på frivillig basis og helt gratis, for andre andre skal få et bedre liv. ( ja,  å spare 12000kr på en bilreperasjon er for de fleste absolutt en brikke i å få et bedre liv.....):)

 

Søkemotorene er også blitt veldig fintunet, og det er knapt mulig å google noe som helst som angår " fagfeltet "vårt uten å bli dratt inn på denne siden. Og når selv tante olga på toten, i en alder av 84 lærer seg grunnprinsippene ved internettsøk, så ser vi at mengden mennesker som søker etter en gitt type informasjon, vokser eksponensielt....

 

For mange med god erfaring, inklusive undertegnede, har man kanskje kommet til et metningspunkt; der tilstrømmingen av nye, kravstore brukere på mange arenaer, som regelrett ser på forumet som en u-uttømmelig kilde til gratisk konsulenttjenester overskygger gleden ved å dele noe som helst. For det var jo det hele ideen bak kompetansedeling på forum var basert på, at alle bidrar med det de kan, for å kunne løfte i flokk. Er det så at noen bare vil ha rådet mitt om åssen fixe den elstyringsboksdingen, uten å gi noe tilbake, kan de godt få kjøpe det rådet for 2000,- :)

 

Ingen lett materie, men jeg er iaf helt klar på at bildet er mye mer nyansert enn det kan virke ved første øyekast.  En klok man sa engang noe sånt som at " the word is mightyer than the sword " og det gjelder i enda større grad idag; nøkkelen til informasjon er strengt tatt nøkkelen til det meste.

 

Personlig skulle jeg ønske at eierne av LRF ble kontaktet av NLRK for å se på mulighet for å få til en samhandling på et annet nivå enn idag.  På den måten kunne man sikre at LRF sitt unike kompetansebilbliotek, i form av artikler, tråder, personer  i form av brukere og bidragsytere kunne leve videre for all framtid. :)

 

Jeg vet at endel har holdningen " ja, men alle fortjener en sjanse" . Jada, det er faktisk typisk norsk å gi folk en ekstra sjanse, men når enkelte klarer svi av 3 tråder på rappen,  der  det står HJELPHJELPHJELP; BILEN HAR KONKA;  HJELPHJELP HJELP; BILVERKSTEDET FLÅR MEG TIL SKINNET og lignende overskrifter, så blir jeg regelrett sur, lei meg og oppgitt.  For egen del mener jeg faktisk at sånne " nybegynnere kanskje bør gå i seg selv et lite snev også, å hilse og presentere seg har da ikke gått av moten når vi møtes over et bilpanser,  hvorfor skal det være lov å slenge all folkeskikk på båten her i cyberspace egentlig ?

Nå kjenner jeg at jeg er iferd med å dra veldig langt utpå jordet ift hvor jeg så for meg å ende, så jeg skal la det ligge her. Kjør debatt !:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt over det JokerS30 skriver, og er vel ganske enig. 

Når det gjelder å Få og Gi, så er det jo en periode man har masse spørsmål og kan ikke gi noe som helst før man har lært noe. Så sitter man en stund og er imponert over alt man kan spørre om og hvor overraskende varierte svar man kan få. 

 

Så bytter man bil og støtter seg på informasjon/kunnskap fra de man opplever som kunnskapsrike og blander med det man har spurt om tidligere og sitter med en følelse av at man har ganske mye igjen og lære. 

 

For min egen del så har jeg nå brukt det jeg har lært av dere andre,  gjennom flere,  år før jeg kjøpte bil igjen. Og nå opplever jeg at jeg faktisk kan noe om bil. Etter alle disse årene er jeg litt tryggere på kunnskapen og kan "tørre" og svare, selv om det er mange leksikon her. 

 

Tror det vil ta litt tid for mange, ink meg selv, å bidra med kunnskap her. 

 

Men jeg er enig at det er lettere å be om hjelp enn å kanskje gi. Da er det deilig med diskusjoner som jeg synes er enklere på andre medier. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...