Gå til innhold

Nivåregulering på 110 1987


sveinikr@hotmail.com

Anbefalte innlegg

Joker: ja, visstnok samme konsept, men ikke identisk delemessig.

 

Prøver meg på en forklaring: når bilen lastes og fjærene bak komprimeres, så lager dette systemet mottrykk (kula skal visst ha noe væske som flytter på seg, og hovedmekanismen har en demper/fjær) og sørger for at bilen ikke blir lav bak. 

 

Tilbøyelig til å være enig med lafterolf. Less is more.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boge selv leveller: kula er full med gass under temmelig høy trykk, også i hvilemodus. Hvis man laster en betydelig last bak i bilen og kjører en kortere strekning så skal denne Boge presse bilen opp til opprinnelig høyde. Mål avstand fra hjulbue  til senter aksel uten last, så last inn og kjør en kortere strekning og mål igjen. Avstanden skal da være omtrent likt som før. Virkningsgraden avtar med tid, men de har vist seg å holde utrolig lenge! Uten Boge kan bakfjæring virke litt vel mykt og man må da vurdere stivere fjæring, støtdemping.

Det er ikke å anbefale å prøve å åpne disse kuler siden de står under trykk. 

Joost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dersom du har en original 87 model og ikke har byttet fjærer til noe annet så bør de også byttes samtidig som du fjerner Boge enheten.

Om jeg husker riktig så var det en periode kun 110 stasjonsvogner som hadde Boge hydromat unit, de andre modellen hadde ikke, men derimot kraftigere (og lengre??) fjærer for å kompensere.

 

Hele mekanismen er basert på at bilens bevegelser opp og ned pumper hydraulisk væske over I et annet kammer inntil riktig gjennomsnittlig høyde er oppnådd.

Derfor kan en RRC eller 110 med Boge, som har stått over natten med last se noe nedsunket ut, eller synke ned skremmende når man lastet opp. Etter noen km kjøring virket alt mye bedre.

 

Selv syntes jeg Boge hydromat både på RRC og på 110 gav vidunderlig fjæring og komfort, fantastisk behagelig i terreng.

Forutsatt at de 1) virket og 2) man tolererte krengning på svingete vanlige veier.

 

At bakaksel med Boge får et svingepunkt rundt midten av aksel er også med på å endre karakteristikken ved kjøring både på vei og terreng.

 

Poenget med Boge unit, som ble introdusert på RRC, er å kunne ha myke fjærer og lang vandring samtidig som man kan laste mye uten at bakpart synker for mye ned.

Det er ikke for å kunne laste mer en man kan med kun vanlige fjærer, som da nødvendigvis er hardere/Stivere.

 

image.png

Bjørnung

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bjørnung. Syntes det fungerte utmerket på min RR, og systemet fungerer slik Bjørnung beskriver. Lasta bilen full med utstyr og barn og voksne, bilen lå helt nede bak. Etter kort kjøring var bilen i riktig nivå, samt var behagelig å kjøre.

 

Fjerna min i 1999 fordi jeg monterte 1" lengre, og stivere, fjærer. Når jeg etter hvert monterer originale fjærer skal jeg finne igjen min Boge og montere.

 

Blir fin duvende følelse i en "kongebil".

 

OK, er fornøyd med full luftfjæring i min LSE også.

 

Go hælg

hilsen

Henry Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...