sveinikr@hotmail.com Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Jeg synes «self levelling joint» på min 1987 er litt vel raklete (ulastet bil). Hvis den er defekt, bør den byttes eller fjernes? Har forstått at delen var optional, og jeg kjører aldri med last. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Min mening: Fjern skiten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Kan noen forklare hva de er for noe ? Er det samme systemet som BOGE-greiene på RRC ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 16. september 2017 Forfatter Del Skrevet 16. september 2017 (endret) Joker: ja, visstnok samme konsept, men ikke identisk delemessig. Prøver meg på en forklaring: når bilen lastes og fjærene bak komprimeres, så lager dette systemet mottrykk (kula skal visst ha noe væske som flytter på seg, og hovedmekanismen har en demper/fjær) og sørger for at bilen ikke blir lav bak. Tilbøyelig til å være enig med lafterolf. Less is more. Endret 16. september 2017 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Sinnrikt system mao Luftbelger fungerer like bra. Enklere og bedre vil jeg tro... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 16. september 2017 Forfatter Del Skrevet 16. september 2017 Korrigerer meg selv: komponentene inneholder gass under høyt trykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kameranerd Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Jeg har tatt den vekk på min 1987 110, for jeg har ikke planer om å laste nesten er halvt tonn baki der, funker fint uten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joost Bloemendaal Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Boge selv leveller: kula er full med gass under temmelig høy trykk, også i hvilemodus. Hvis man laster en betydelig last bak i bilen og kjører en kortere strekning så skal denne Boge presse bilen opp til opprinnelig høyde. Mål avstand fra hjulbue til senter aksel uten last, så last inn og kjør en kortere strekning og mål igjen. Avstanden skal da være omtrent likt som før. Virkningsgraden avtar med tid, men de har vist seg å holde utrolig lenge! Uten Boge kan bakfjæring virke litt vel mykt og man må da vurdere stivere fjæring, støtdemping. Det er ikke å anbefale å prøve å åpne disse kuler siden de står under trykk. Joost Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørnung Skrevet 6. oktober 2017 Del Skrevet 6. oktober 2017 (endret) Dersom du har en original 87 model og ikke har byttet fjærer til noe annet så bør de også byttes samtidig som du fjerner Boge enheten. Om jeg husker riktig så var det en periode kun 110 stasjonsvogner som hadde Boge hydromat unit, de andre modellen hadde ikke, men derimot kraftigere (og lengre??) fjærer for å kompensere. Hele mekanismen er basert på at bilens bevegelser opp og ned pumper hydraulisk væske over I et annet kammer inntil riktig gjennomsnittlig høyde er oppnådd. Derfor kan en RRC eller 110 med Boge, som har stått over natten med last se noe nedsunket ut, eller synke ned skremmende når man lastet opp. Etter noen km kjøring virket alt mye bedre. Selv syntes jeg Boge hydromat både på RRC og på 110 gav vidunderlig fjæring og komfort, fantastisk behagelig i terreng. Forutsatt at de 1) virket og 2) man tolererte krengning på svingete vanlige veier. At bakaksel med Boge får et svingepunkt rundt midten av aksel er også med på å endre karakteristikken ved kjøring både på vei og terreng. Poenget med Boge unit, som ble introdusert på RRC, er å kunne ha myke fjærer og lang vandring samtidig som man kan laste mye uten at bakpart synker for mye ned. Det er ikke for å kunne laste mer en man kan med kun vanlige fjærer, som da nødvendigvis er hardere/Stivere. Bjørnung Endret 6. oktober 2017 av Bjørnung Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 7. oktober 2017 Del Skrevet 7. oktober 2017 Enig med Bjørnung. Syntes det fungerte utmerket på min RR, og systemet fungerer slik Bjørnung beskriver. Lasta bilen full med utstyr og barn og voksne, bilen lå helt nede bak. Etter kort kjøring var bilen i riktig nivå, samt var behagelig å kjøre. Fjerna min i 1999 fordi jeg monterte 1" lengre, og stivere, fjærer. Når jeg etter hvert monterer originale fjærer skal jeg finne igjen min Boge og montere. Blir fin duvende følelse i en "kongebil". OK, er fornøyd med full luftfjæring i min LSE også. Go hælg hilsen Henry Arnfinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.