Gå til innhold

Disco 3 ble akkutt syk


Oluf

Anbefalte innlegg

3 timer siden, engebo skrev:

 

Og startet bilen? Da vil den vel gå dårlig med falsk luft fra "hullet" i innsuget og blandingsforholdet mellom det turbo tror den leverer og luftmengde i innsuget. 

Forøvrig usikker på om det vil gi gul motorlampe hvis selve EGR-ventilen er i orden.

 

Ja, bilen starter og går akkurat likt med både LMM og EGR frakoblet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da ser det ut til att jeg har kommet nærmere en konklusjon her. Mangler kompresjon på en cylinder og har en stygg mekanisk lyd i toppen på høyre bank. Hurra. To motorhavari på under ett år. Ny landcruiser til en million begynner å se billig ut...

 

Årsaken vet jeg ikke enda, men er bare å bite i det sure eple å få ut motor. Denne fikk som sakt ny motor i november i fjor, da med oppgradert oljepumpe slik att den ikke skulle havarere igjen...

 

Noen som vet om det går ann å få av toppen på høyre side uten å ut med motor? Sitter toppen med pinnbolter eller skruer?

Det er i hvertfall ikke så ille att det ikke er godt for noe, siden jeg må ut med motor får jeg tatt girboksen samtidig, som det også selvsakt er noe galt med.

 

 

Noen som har lyst på billig disco så rop ut før den blir påtent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp sitter med bolter, men du kan vel inspisere stempel med snake camera via dyse-hull for å se om det er hull i stempel, evt ta av toppdeksel for å vurdere om evt ventil henger.

 

Dette gir deg input på om det er noe i bunn (stempel) eller topp som er galt, er det noe i bunn kan du jo bare nappe ut motor først som sist.

 

Hva er ny motor? Setter man inn ny blokk med innmat og evt nye topper er det fremdeles mye som kan gå galt. For å ikke snakke om mekke-feil i det man tar arbeid i egen garasje versus andre mer godkjente:-) snakker av lang erfaring her:-), og har for øvrig ingen relevans til denne aktuelle tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/4/2017 den 11.00, lafterolf skrev:

Auda. Dette var trist.

Hvor står bilen nå?

 

Fikk den fraktet ned til Steinkjer videregående der min onkel jobber, så vi tar nok jobben der på kveldstid så jeg ikke blir helt ruinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/4/2017 den 18.23, Idar Lillebo skrev:

Topp sitter med bolter, men du kan vel inspisere stempel med snake camera via dyse-hull for å se om det er hull i stempel, evt ta av toppdeksel for å vurdere om evt ventil henger.

 

Dette gir deg input på om det er noe i bunn (stempel) eller topp som er galt, er det noe i bunn kan du jo bare nappe ut motor først som sist.

 

Hva er ny motor? Setter man inn ny blokk med innmat og evt nye topper er det fremdeles mye som kan gå galt. For å ikke snakke om mekke-feil i det man tar arbeid i egen garasje versus andre mer godkjente:-) snakker av lang erfaring her:-), og har for øvrig ingen relevans til denne aktuelle tråden.

 

Jeg har liten tro på att ett stempel har smeltet, trodde nesten ikke det var mulig på en diesel motor. Jeg har nok mest tro på noe i toppen, holder en knapp på knekt vippearm, eller noe i den gata. Var ikke antydning til spon i oljen, så jeg tviler på det er noe galt i bunn.

 

Motor ble byttet av firma, som skaffet en overhalt motor fra polen (ikke i mitt eie). Hvor bra denne jobben har blitt utført kan man jo spekulere i, men det er bare blokka som er overhalt, toppen er ikke rørt. Firmaet som gjorde jobben med bytte (her i Norge) ga 6mnd garanti på motor etter jobben, det hadde de nok neppe gjort om de ikke hadde en viss anelse om att motoren var bra. Alt annet av jobb på motoren ser ut til å være gjort skikkelig (oppgradert oljepumpe, nytt register, nye dyser etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har dommen kommet.

 

Alle hydrauliske løftere er utslitte, noen er helt gåen med myyye slakke sideveis. Disser ser forsåvidt fryktelig underdimensjonerte ut etter mitt øye. Strammer til kamkjede på høyre bank mangler plast glider, så kjede har spist seg ned i metallet og kjedet har alt for mye slakke. Kjedet på venstre bank er helt av, så det forklarer hvorfor det skjedde så plutselig og hvorfor den går som en bøtte møkk. Ser ut som kjede har gått av akkurat når ingen av ventilene er åpne, så da er det bare å håpe att ingen har fått seg en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, YMK skrev:

Løftere som er døde samtidig kan tyde på mangel av oljetrykk i toppen. 

 

Ja, det har nok vært for lavt trykk. Kjedet hadde spist seg så langt inn i metallet på strammeren att den hadde laget ett hull i oljekanalen innvendig, så trykket har nok ikke vært optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn noen bilder a Oluf! Interessant  å lese, enda bedre å se:-)

 

Vil tro du hadde "ventilkakling" før havari? Slik du beskriver både strammere og ventilløftere var de vel svært dårlig til å "holde" på olja?

 

Dårlig oljetrykk i topp går jo gjerne ut over kammer, har du tatt de av og inspisert glideflater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få gjort det en dag. Merket meg ikke noen spesiell kakling, men mulig jeg hører forskjell nå som alt blir tipp topp. Atar dette har vært slik bortimot siden jeg kjøpte bilen.

 

Kammene har vært ute ja, de så ok ut heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, lafterolf skrev:

Oljepumpa har sikkert mye slitasje. Skulle vært intresangt å sett inni den.

 

Den var ny for 25.000km siden. Ingen metallspon å spore i oljen. Skal av med sumpen å se over oljesil etc før jeg tørr starte opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/16/2018 den 10.03, lafterolf skrev:

Jeg vil tro oljepumpen også har slitasje. Det må den ha siden andre ting er slitt. Hvis ikke var slitasjen på plass før pumpen ble byttet, og da burde de som overhalte ha et forklaringsproblem.

 

Slitasjen har nok vært der før oljepumpen ble byttet ja. Kun blokk som ble overhalt, ikke topp, og gjort i polen så ikke mye vits i å klage frykter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Æren må nok gå til min onkel, jeg har ikke oppvarmet garasje så jeg gadd ikke fortsette på jobben når jeg skjønte att vi måtte inn i toppen/blokka.

 

Nå er både toppen og blokka overhalet, så nå må det vel rusle å gå noen hundretusen håper jeg :)

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble 9 toer feil på EU gitt, så da er det litt jobb før en kan kjøre til england å få fikset girboksen.

 

Fikk bla feil på fargen på parklys, disse er LED i min bil, ble de levert med LED her? Har noen link til LED park lys som er godkjente? Mine hadde vist "for mye  blåskjær"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo kjedelig.

 

D3 hadde nok glødepærer som standard. Er jo ikke rare feilen å fikse da. Glødepærer koster jo ikke mange kronene, også får du vurdere om du vil dytte inn LED-pærene igjen etterpå, eller bytte de ut med LED som lyser litt mindre blått. :)

 

Hvilke andre feil fikk den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Philip sine led i park lys .

De gir ganske hvitt lys . 

Ikke fått anmerkninger på det . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/22/2018 den 14.46, trondshj skrev:

Det var jo kjedelig.

 

D3 hadde nok glødepærer som standard. Er jo ikke rare feilen å fikse da. Glødepærer koster jo ikke mange kronene, også får du vurdere om du vil dytte inn LED-pærene igjen etterpå, eller bytte de ut med LED som lyser litt mindre blått. :)

 

Hvilke andre feil fikk den?

 

Ut i fra husken så var det foring øvre bak, begge bremserør bak (antar dette er nokså tidkrevende å bytte?), styrekule forran, tonede baklykteglass, farge på park lys, lysbilde hovedlys høyre, lysbilde begge grøftelys, batterifeste og varseltrekant mangler (ganske sikker på denne er der ett sted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida. Ja det var litt.

 

Bremserørene er nok den verste jobben. Det er i utgangspunktet en "body off"-jobb, men det er mulig å gjøre det uten å løfte av karosseriet, men da må både eksosanlegg, varmeskjold og mellomaksel av om jeg husker rett. 

 

Resten er vel overkommelige oppgaver, men det blir litt jobb ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremserør bak er en helt grei jobb. Husker jeg gruet meg til den, men gikk fint. Man kapper rørene ganske langt fremme og skjøter der. Kjøpte flensesett og bøyetang på Biltema og deler fra AdvancedFactors. Nå får man vel kjøpt de ytre rørene ferdigbøyd også, men ikke vanskelig å lage dem finfint selv.

Viktig å være nøye med skjøten!

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...