Gå til innhold

Disco 3 ble akkutt syk


Oluf

Anbefalte innlegg

Hei. Min Disco 3 TDV6 ble plutselig syk på tur til jobb i dag.

Mistet plutselig all motorkraft, nesten som om en trykkslange hopper av på en bensinbil med turbo, bortsett fra att den ikke fusker på samme måte.

Det kom masse grå røyk bak bilen når dette skjedde. Jeg kom meg den siste kilometeren til kontoret ved å holde jevnt gasspådrag samt litt flaks (trengte ikke å stoppe og det var kun nedoverbakke/flatt). Den går såvidt på tomgang og kveles med en gang jeg setter den i drive.

 

Annet enn att bilen går som en bøtte møkk er det eneste jeg klarte å observere ved en kjapp kikk att eksosrørene under bilen er sinnsykt varme. Det luktet svidd gummi rundt bilen (ikke fra dekk) som jeg antar kommer fra noe som ligger ved eksosen.

Ingen melding eller lamper i dashbord.

 

Jeg synes det lukter turboras. Turbo ble dog byttet i januar i år hvis kvitteringer som følger med bilen er til å stole på.

 

Noen som har opplevd noe lignende tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

1 time siden, LANDreas skrev:

Hekt av slange på turboen og sjekk om den roterer fritt, uten for mye slakk. Jeg synes også det høres ut som en IC-slange. Svart røyk tyder på for lite luft, altså avhoppet eller delaminert slange.

 

Røyken var grå/hvit, ikke svart. Får fraktet bilen hjem av viking nå straks så da får vi se :)

 

Det jeg synes var mest merkelig var att eksos rørene var så sinnsykt varme. Jeg trodde ikke det var mulig å få generert så mye varme fra en diesel motor.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe tro på sprukket slange. Da skulle den ha gått på tomgang. Den går ikke på tomgang uten å gi gass, og selv da går den som en idiot og nekter å opp på turtall over 7-800rpm. Noen som har hatt feil på dyser her? Hvordan oppfører den seg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet vekk EGR i går, gjorde ingen forskjell. Sjekket reima bak på motor etter beste evne, ingen feil å se der heller. Begynner å gå litt tom for idéer.  Synes det er rart att vi ikke får noen feilkoder når vi har vært av med luftmassemåler og startet den etc. Mistenker diagnoseværktøyet skorter litt. Er en wurth wow eller hva den nå heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du varsel lampe i instrumentpanel a?

Om du har varsel lampe og feilkodeleser viser 0 feil så sier det jo seg selv, da må du ta turen innom Nanocom eller IID-tool å investere.

Er det ikke feilkode så tyder mye på mekanisk svikt.

 

Om du napper av en del følere og starer opp (f.eks luftmassemåler), får du da heller ikke feilmelding i instrumentpanel/feilkodeleser?? - i så fall må du nok kalle på noen diagnoseeksperter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Idar Lillebo skrev:

Får du varsel lampe i instrumentpanel a?

Om du har varsel lampe og feilkodeleser viser 0 feil så sier det jo seg selv, da må du ta turen innom Nanocom eller IID-tool å investere.

Er det ikke feilkode så tyder mye på mekanisk svikt.

 

Om du napper av en del følere og starer opp (f.eks luftmassemåler), får du da heller ikke feilmelding i instrumentpanel/feilkodeleser?? - i så fall må du nok kalle på noen diagnoseeksperter. 

Ingen varsel lamper tent. Selv om jeg starter den med LMM frakoblet kommer det ingen feilkoder på motor. Andre feilkoder kommer opp feks girboks etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, engebo skrev:

Forøvrig skal du få gul motorlampe på en 2008 hvis du får feil på EGR (kobler den fra), så det er merkelig. Du er helt sikker på at det er EGR du koblet fra?

Ja, jeg koblet fysisk bort røret som går inn på innsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2017 den 18.51, Oluf skrev:

Ja, jeg koblet fysisk bort røret som går inn på innsug.

 

Og startet bilen? Da vil den vel gå dårlig med falsk luft fra "hullet" i innsuget og blandingsforholdet mellom det turbo tror den leverer og luftmengde i innsuget. 

Forøvrig usikker på om det vil gi gul motorlampe hvis selve EGR-ventilen er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...