Oluf Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Hei. Min Disco 3 TDV6 ble plutselig syk på tur til jobb i dag. Mistet plutselig all motorkraft, nesten som om en trykkslange hopper av på en bensinbil med turbo, bortsett fra att den ikke fusker på samme måte. Det kom masse grå røyk bak bilen når dette skjedde. Jeg kom meg den siste kilometeren til kontoret ved å holde jevnt gasspådrag samt litt flaks (trengte ikke å stoppe og det var kun nedoverbakke/flatt). Den går såvidt på tomgang og kveles med en gang jeg setter den i drive. Annet enn att bilen går som en bøtte møkk er det eneste jeg klarte å observere ved en kjapp kikk att eksosrørene under bilen er sinnsykt varme. Det luktet svidd gummi rundt bilen (ikke fra dekk) som jeg antar kommer fra noe som ligger ved eksosen. Ingen melding eller lamper i dashbord. Jeg synes det lukter turboras. Turbo ble dog byttet i januar i år hvis kvitteringer som følger med bilen er til å stole på. Noen som har opplevd noe lignende tidligere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Årsmodell? Få lest ut feilkoder. Kan være turbo, sprekk i intercooler slange, EGR, PDF....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 2008. Motor, turbo og EGR ble byttet i januar. Siden da har den gått kun langkjøring (25.000km), så klarer liksom ikke å se for meg att noe er kokset igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Høres ut som sprukket/delaminert slange, som engebo nevner her. Ville sjekket denne ganske så nøye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 6 minutter siden, trondshj skrev: Høres ut som sprukket/delaminert slange, som engebo nevner her. Ville sjekket denne ganske så nøye. Håper virkelig det er det og ikke turbo ras! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Hekt av slange på turboen og sjekk om den roterer fritt, uten for mye slakk. Jeg synes også det høres ut som en IC-slange. Svart røyk tyder på for lite luft, altså avhoppet eller delaminert slange. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 (endret) 1 time siden, LANDreas skrev: Hekt av slange på turboen og sjekk om den roterer fritt, uten for mye slakk. Jeg synes også det høres ut som en IC-slange. Svart røyk tyder på for lite luft, altså avhoppet eller delaminert slange. Røyken var grå/hvit, ikke svart. Får fraktet bilen hjem av viking nå straks så da får vi se Det jeg synes var mest merkelig var att eksos rørene var så sinnsykt varme. Jeg trodde ikke det var mulig å få generert så mye varme fra en diesel motor. Endret 14. september 2017 av Oluf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Hvis det er en 2008 med PDF er det vel en form for "renbrenning" av denne som kan gi mye varme? Mener å huske en her inne som fikk rødglødende eksos og svidde matter under bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Grå/hvit røyk kan tyde på for mye luft, f.eks. sprukket IC-slange. Jeg skrev avhoppet slange om svart røyk. Det var reinspikka løgn, skrevet i all hast. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CGLR4 Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Avhoppet slange eller rift i slange gir svart røyk fordi turbotrykket ikke går inn i motoren, men den gir diesel tilsvarende det turbotrykket den forventer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Hvit røyk kan tyde på vann, i verste fall gåen toppakning. Men det er svartmaling og langt fra sikkert tilfellet. Men du kan jo sjekke kjøleveskenivå. Uvanlig varm eksos, katalysator eller PDF? Mulig hvit røyk kan forekomme av slik feil også, men kan ikke se helt hvordan... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 Har ikke noe tro på sprukket slange. Da skulle den ha gått på tomgang. Den går ikke på tomgang uten å gi gass, og selv da går den som en idiot og nekter å opp på turtall over 7-800rpm. Noen som har hatt feil på dyser her? Hvordan oppfører den seg da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Jeg fikk ikke opp turtallet nok til å komme ut av garasjen da EGR ventilen var gåen... Du bør vel uansett få lest av feilkoder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 Leste av feilkoder i går, 0 på motor :/ Holder en knapp på EGR eller dysefeil. Men synes det er rart att den ikke skal gå på tomgang om kun en dyse er gåen, så holder en knapp på EGR så langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Det var rart. Mener du skulle fått feilkode på EGR hvis det var noe trøbbel der, men ingen regel uten unntak på en D3.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 16. september 2017 Forfatter Del Skrevet 16. september 2017 Koblet vekk EGR i går, gjorde ingen forskjell. Sjekket reima bak på motor etter beste evne, ingen feil å se der heller. Begynner å gå litt tom for idéer. Synes det er rart att vi ikke får noen feilkoder når vi har vært av med luftmassemåler og startet den etc. Mistenker diagnoseværktøyet skorter litt. Er en wurth wow eller hva den nå heter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Får du varsel lampe i instrumentpanel a? Om du har varsel lampe og feilkodeleser viser 0 feil så sier det jo seg selv, da må du ta turen innom Nanocom eller IID-tool å investere. Er det ikke feilkode så tyder mye på mekanisk svikt. Om du napper av en del følere og starer opp (f.eks luftmassemåler), får du da heller ikke feilmelding i instrumentpanel/feilkodeleser?? - i så fall må du nok kalle på noen diagnoseeksperter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Nesten uvanlig vel å ikke få ut så mye som en feilkode på en D3, selv på motor. En U-kode i det minste ..... Tror du burde få tak en en kodeleser som leser LR koder, selv om mange skal være de samme på tvers av bilmerker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Forøvrig skal du få gul motorlampe på en 2008 hvis du får feil på EGR (kobler den fra), så det er merkelig. Du er helt sikker på at det er EGR du koblet fra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 16. september 2017 Forfatter Del Skrevet 16. september 2017 4 timer siden, Idar Lillebo skrev: Får du varsel lampe i instrumentpanel a? Om du har varsel lampe og feilkodeleser viser 0 feil så sier det jo seg selv, da må du ta turen innom Nanocom eller IID-tool å investere. Er det ikke feilkode så tyder mye på mekanisk svikt. Om du napper av en del følere og starer opp (f.eks luftmassemåler), får du da heller ikke feilmelding i instrumentpanel/feilkodeleser?? - i så fall må du nok kalle på noen diagnoseeksperter. Ingen varsel lamper tent. Selv om jeg starter den med LMM frakoblet kommer det ingen feilkoder på motor. Andre feilkoder kommer opp feks girboks etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 16. september 2017 Forfatter Del Skrevet 16. september 2017 3 timer siden, engebo skrev: Forøvrig skal du få gul motorlampe på en 2008 hvis du får feil på EGR (kobler den fra), så det er merkelig. Du er helt sikker på at det er EGR du koblet fra? Ja, jeg koblet fysisk bort røret som går inn på innsug. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Du bør få sjekket med en feilkodeleser som tar alle på Landrover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 16. september 2017 Forfatter Del Skrevet 16. september 2017 8 minutter siden, Truls Vikin skrev: Du bør få sjekket med en feilkodeleser som tar alle på Landrover. Finnes det noen liste over hvilke som tar alle kodene på motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 For bare å lese (og slette) finnes det flere. De mest vanlige er vel IidTool, HawkEye og Nanocom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 På 16.9.2017 den 18.51, Oluf skrev: Ja, jeg koblet fysisk bort røret som går inn på innsug. Og startet bilen? Da vil den vel gå dårlig med falsk luft fra "hullet" i innsuget og blandingsforholdet mellom det turbo tror den leverer og luftmengde i innsuget. Forøvrig usikker på om det vil gi gul motorlampe hvis selve EGR-ventilen er i orden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.